بیمه نوین | نمایندگی گرم آبی

7 راهکار بیمه ای برای مقابله با شرایط سخت اقتصادی (قسمت اول)

1398/10/18

تعداد بازدید: 2041

به دلیل شرایط اقتصادی و عدم ثبات قیمت ها، افراد زیادی در تلاشند تا با سرمایه گذاری در بازار های مختلف مانند مسکن، خرید دلار، سکه، بورس و ... بتوانند بر این تورم جهنده غلبه کنند و ارزش سرمایه خود را حفظ کنند. هر کدام از گزینه های فوق به تجربه و مهارت خاصی نیاز دارد تا فرد بتواند در آن زمینه موفق باشد. علاوه بر این بعضی بازارها مانند مسکن به مبلغ قابل توجهی نیاز دارد. همچنین پذیرفتن ریسک یک نکته مهم است که باید از طرف فرد مورد توجه واقع شود. با توجه به موارد فوق داشتن تمام این شرایط برای یک فرد عادی بسیار سخت می باشد و ممکن است طی یک تصمیم اشتباه زندگی شما به خطر افتد. 

بیمه راهکاری ساده و مفید در جهت حفظ ارزش سرمایه است. البته قبل از آن باید توجه داشته باشیم که بیمه به هیچ وجه هزینه نیست بلکه یک نوع سرمایه گذاری مطمئن است. در ادامه به برخی از نکات مهم در رابطه با بیمه های مختلف اشاره می کنیم و همچنین این موضوع را بررسی خواهیم کرد که آن ها در شرایط مختلف چگونه به ما کمک می کنند.
 

بیمه عمر


بیمه‌ عمر: یادآور قلک‌ های رنگی کودکی

حفظ ارزش پس انداز در مقابل تورم یکی از مهم ترین دغدغه های همه ما است. در واقع برای ما حفظ قدرت خرید و حفظ ارزش سرمایه مان اهمیت زیادی دارد. مخصوصا این دغدغه در بین خانواده های ایرانی پر رنگ تر است. برای مثال تمام پدر بزرگ ها و مادر بزرگ هایمان یه جمله مشترک داشتند و توصیه می کردند در عمل و طی زندگی از آن استفاده کنیم؛ " داشتن سرمایه و پس انداز برای روز مبادا"

همه ما در کودکی آموزش دیده ایم که باید بخشی از پولمان را پس انداز کنیم. قطعا شما نیز یک قلک رنگی داشته اید و هر روز برای باز کردن آن لحظه شماری می کردید تا مشاهده کنید چقدر پول جمع کرده اید. کم کم با بزرگ شدن متوجه شدیم که باید به دنبال قلک های بهتری برای پس انداز باشیم، قلک هایی که پشتوانه توانایی برای ما داشته باشند.

مطالعه بیشتر: بررسی تخصصی استثنائات بیمه عمر

بیمه عمر و سرمایه گذاری یکی از روش های مختلف جهت حفظ ارزش سرمایه است. احتمالا برای شما سوال شده که چگونه؟ معمولا وقتی صحبت از بیمه عمر و سرمایه گذاری می شود، بیشتر افراد ناخواسته سود سرمایه گذاری در بیمه عمر را معادل با سود پس انداز بانکی می دانند. احتمالا علت این مقایسه نادرست، عدم شناخت کامل از ماهیت بیمه نامه عمر و سرمایه گذاری می باشد. سرمایه گذاری فقط یکی از مزایای بیمه عمر است که برای افراد بیمه شده ارائه می شود، اما این موضوع تمام ماهیت این بیمه نامه نیست.

قطعا بیان این موضوع با یک مثال کار راحت تری است. فرد 30 ساله ای یک بیمه نامه عمر و سرمایه گذاری با حق بیمه سالانه 2 میلیون تومان خریداری می کند. شرکت بیمه هنگام شروع بیمه نامه یک سرمایه فوت 200 میلیونی به این شخص اعطا می کند. علاوه بر این شرکت بیمه باز پرداخت و پس انداز حق بیمه را با سود مشارکت که اندوخته قابل توجهی خواهد بود، برای فرد ارائه می کند.

مطالعه بیشتر: از بستری تا ترخیص؛ طرح شایگان بیمه نوین

در صورت پرداخت حق بیمه بالاتر، میزان این پوشش و سایر پوشش های بیمه نامه افزایش پیدا خواهد کرد. (همچنین باید توجه داشت که یکی از بارزترین پوشش های دیگر بیمه عمر مربوط به امراض خاص می باشد.) همانطور که اشاره کردیم سرمایه فوت فقط یکی از پوشش های ارزنده بیمه عمر است که بیمه گذار می تواند از آن استفاده کند و هیچ سرمایه گذاری وجود ندارد که چنین شرایطی را داشته باشد.

در مثال فوق این امکان وجود دارد که سرمایه خود را با یک مبلغ پرداختی بسیار کم حفظ کنیم. این سرمایه فوت یک پشتوانه بسیار ارزشمند برای خانوادمان عزیزانمان خواهد بود برای مواقعی که در کنارشان نیستیم. این پشتوانه مالی از طریق پس انداز و سرمایه گذاری در هیچ بازار مالی در این بازه بسیار کوتاه به دست نمی آید. جالب است بدانید که این سرمایه گذاری معاف از مالیت بر درآمد و مالیت بر ارث بوده و دارای پوشش های ارزنده‌ دیگری نیز می باشد و علاوه بر سودی که به همراه سرمایه گذاری برای فرد تشکیل می دهد، از چندین جنبه مختلف ارزش سرمایه فرد را جبران خواهد کرد.

مطالعه بیشتر: بیمه حوادث انفرادی مناسب چه افرادی است؟
 

بیمه آتش سوزی


بیمه آتش سوزی: پیک خوش خبر در روزهای حادثه

حفاظت از دارایی و اموال یکی از مهم ترین اولویت های تمام افراد است. در رابطه با بیمه آتش سوزی بهتر است توجهی به قیمت های بازار مسکن و لوازم منزل داشته باشید. این افزایش قیمت شامل واحد های صنعتی و غیر صنعتی نیز بوده است. در حقیقت اگر کوچکترین اتفاقی در تمام این مجموعه ها رخ دهد، خسارت های ریالی زیادی همراه خواهد داشت. بدیهی است با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی، اهمیت جبران و ذخیره کردن ارزش هر کدام از سرمایه‌ های ما را چند برابر می کند.

مطالعه بیشتر: از سیر تا پیاز بیمه آتش سوزی

آتش سوزی جز حوادثی است که با وجود احتمال وقوع کم آن، اما صورت اتفاق افتادن خسارت های بسیار وحشتناک و در بسیاری از موارد خسارت های غیر قابل جبرانی را به جای می گذارد. حتی در بعضی از موارد ممکن است آتش سوزی موجب نابودی منزل یا کسب و کار چندین ساله شما شود.

بیمه آتش سوزی راهکار بسیار مناسبی در جهت جبران سرمایه از دست رفته شما می باشد. این بیمه نامه هزینه قابل توجهی ندارد اما با توجه به اینکه خسارت شما را در حوادث پرداخت می کند، بسیار قابل توجه و ارزنده می باشد. در پاسخ به این سوال که چرا باید بیمه آتش سوزی داشته باشیم، پاسخ شما را با یک مثال ساده خواهیم داد.

حادثه تلخ پلاسکو را به یاد دارید؟ این اتفاق یکی از تلخ ترین نمونه های بارز از یک حادثه آتش سوزی بود که خسارت های جانی و مالی غیر قابل جبران زیادی را برای تعداد زیادی از کسبه این ساختمان به همراه داشت.

مطالعه بیشتر: از دفتر بیمه تا پلاسکو چقدر راه بود؟

متاسفانه تنها برخی از واحد های این ساختمان دارای بیمه آتش سوزی بودند. البته جالب است بدانید که بسیاری از واحد ها برای پرداخت هزینه کمتر حق بیمه آتش سوزی، سرمایه خود را کمتر از میزان موجود اعلام کرده بودند. در واقع واحد هایی که دارای بیمه آتش سوزی بودند نیز، جهت جبران سرمایه چندین ساله خود راه به جایی نبردند و مقدار کمی از بیمه دریافت کردند. این مثال واقعی نشان می دهد که انتخاب و خرید آگاهانه یک بیمه آتش سوزی جهت حفاظت از اموال و سرمایه مان اهمیت زیادی دارد.

البته بیمه آتش سوزی دارای پوشش های زیادی مانند سرقت، ترکیدگی لوله آب و ... است که این موضوع خود یک دلیل برای خرید این بیمه نامه می باشد. از طرف دیگر در صورت وقوع حادثه برای منازل، جبران خسارت آتش سوزی کار راحتی نیست. قیمت مسکن با افزایش چشمگیری روبه رو شده است و این یک دلیل آشکار دیگر برای تهیه این بیمه نامه است. با توجه به هزینه بسیار اندکی که جهت خرید این بیمه نامه پرداخت می کنید، قادر خواهید بود از خسارت های بسیار سنگین حادثه آتش سوزی جلوگیری کنید. فراموش نکنید که حادثه هیچ گاه خبر نمی دهد!

مطالعه بیشتر: چرا و چگونه بیمه سرقت منزل و مغازه بخریم؟
 


بیمه زلزله: قوت قلب شما در روزهای دلهره

همه ی ما در کتاب های تحصیلی جغرافیا خوانده ایم که کشورمان از لحاظ زمین شناسی در محدوده کشورهای زلزله خیز قرار گرفته است.از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب کشور خبر زلزله شنیده ایم و این موضوع برای ما چندان قریب نیست. با توجه به بهبود ساخت سازه ها و افزایش مقاومت و ایمنی ساختمان ها در مقابل زلزله، اما وقوع زلزله همواره خسارت های مختلفی را ممکن است به همراه داشته باشد. به خصوص برای مناطق شهری که تراکم ساختمان در آن بالاست. به دلیل تراکم زیاد، میزان خسارت ها بیشتر خواهد بود. زلزله همواره خسارت های زیادی به بار آورده است. ریزش ساختمان‌های مسکونی، تجاری و از دست دادن محل زندگی، محل کار و مغازه و سرمایه همه از جمله حوادث ناگواری هستند که ممکن است زلزله به همراه داشته باشد.

مطالعه بیشتر: خاطری آسوده با بیمه سرقت خودرو

متاسفانه در کشور ما بعد از وقوع هر زلزله و فقط برای مدت بسیار کوتاهی، موضوع خرید بیمه زلزله بسیار داغ می شود و بعد از به فراموشی سپرده می شود. امیدواریم قبل از وقوع حادثه به فکر جبران آن باشید. امیدواریم در هیچ کجای جهان این اتفاق رخ ندهد. یک بیمه نامه به تنهایی نمی تواند تمام بار روانی مصیبت را جبران کند اما دست کم می تواند از طرف دیگر دلگرمی خوبی برای ما باشد و بخشی از خسارت های ما را پوشش دهد.

بیمه زلزله یکی از پوشش های بسیار خوب بیمه آتش سوزی است. هنگام خرید بیمه نامه آتش سوزی می توانید پوشش زلزله را نیز برای خود تهیه کنید.

سخن پایانی

در قسمت بعدی به 4 راهکار بیمه ای دیگر برای مقابله با شرایط سخت اقتصادی اشاره خواهیم کرد. همراه ما باشید.

مطالعه بیشتر: ارزیابی تخصصی بیمه عمر نوین (قسمت اول)

مطالعه بیشتر: ارزیابی تخصصی بیمه عمر نوین (قسمت دوم)