بیمه نوین | نمایندگی گرم آبی

از دفتر بیمه تا پلاسکو چقدر راه بود؟

1398/03/6

تعداد بازدید: 2672

30 ام دی ماه سال 1395 یکی از وحشتناک ترین حادثه های آتش سوزی در ساختمان پلاسکو تهران اتفاق افتاد. ساعت 8:30 صبح اولین ساختمان بلند ایران که در سال 1341 ساخته شده بود، طعمه حریق شد. طبق اعلام نظر کارشناسان، علت حادثه اتصال برق در یکی از طبقات این ساختمان بود. اگر امکاناتی مثل کپسول آتش نشانی در دسترس بود،  شاید عمق فاجعه اینقدر نبود و کسبه می توانستند آتش را در همان لحظات اول در نطفه خفه کنند. اما متاسفانه علیرغم تمامی تلاش های تیم امدادی، آتش به تمامی طبقات ساختمان بی جان پلاسکو سرایت کرد و در نهایت اولین ساختمان بلند ایران فرو ریخت. این حادثه علاوه بر گرفتن جان تعدادی از هموطنانمان، موجب وارد شدن خسارت های جبران ناپذیر مالی زیادی نیز شد.

وضعیت ساختمان پلاسکو

طبق گفته مدیر کل وقت روابط عمومی شهرداری تهران، مسئولین ساختمان اخطارهای شهرداری در رابطه با تجهیز ساختمان را نادیده می گرفتند. همچنین 75% کسبه تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی نبوده‌اند و بقیه کسبه نیز که تحث پوشش بیمه بوده اند، به دلیل ارائه اطلاعات نادرست در رابطه با دارایی هایی خود جهت پرداخت حق بیمه کمتر، تحت پوشش کافی برای جبران خسارت وارده قرار نگرفتند.

از دفتر بیمه تا پلاسکو چقدر راه بود؟

اهمیت بیمه آتش‌سوزی

متاسفانه در کشور ما هنوز خرید بیمه مرسوم نیست و بیش تر مردم به بیمه به عنوان یک هزینه اضافی نگاه می کنند. البته با خسارات جبران ناپذیری که حادثه یا بهتر است بگوییم فاجعه پلاسکو به بار آورد، بار دیگر خرید بیمه بیش از پیش بر همگان یادآوری شد. بدون شک اگر تمامی واحد های ساختمان پلاسکو دارای بیمه نامه بودند، قدری از غم و اندوه صاحبان اولین ساختمان بلند قد ایران کاسته می شد. اما متاسفانه به دلیل عدم آگاهی مناسب، صدها سرپرست خانوار در آستانه عید نوروز با خسارات مالی عظیمی روبه‌رو شدند که تا مهر و موم‌ها قابل جبران نخواهد بود. در ادامه قصد داریم به بررسی تکمیلی بیمه آتش سوزی بپردازیم.

انواع بیمه های آتش سوزی و خطرات تحت پوشش

بیمه آتش سوزی شامل سه شاخه اصلی به شرح ذیل می باشد:

  • مسکونی
  • تجاری اداری انبار ( یا غیر صنعتی )
  • کارخانه جات یا ( صنعتی )

همچنین در این بیمه دو نوع خطر تحت پوشش قرار می گیرند:

  1. خطرات اصلی : آتش‌سوزی، صاعقه و انفجار
  2. خطرات اضافی : شامل زلزله، آتش‌فشان، خودسوزی، سقوط بهمن، شکست شیشه، آشوب و اغتشاش، طوفان، سرقت با شکست حرز، سیل، …

برای خرید پوشش های اضافی، ابتدا باید خطرات اصلی را تهیه کنید و بعد از آن برای هر یک از خطرات اضافی هزینه جداگانه ای بپردازید.

نرخ حق بیمه آتش‌سوزی

برای تعیین حق بیمه آتش سوزی باید به فاکتور های متعددی توجه کنید. معمولا مبلغ حق بیمه بر اساس منطقه شهری، سال ساخت، تعداد طبقات، فاصله از ایستگاه آتش‌نشانی، امکان ورود ماشین آتش‌نشانی به محل مورد بیمه و ... کارشناسی و قیمت گذاری می شود. تمامی این موارد مرتبط با بیمه آتش سوزی بنا بود. حال در صورتی که مشتری تمایل به بیمه اموال خود را نیز داشته باشد، باید فاکتور های دیگری را مورد سنجش قرار داد تا میزان ریسک مشخص شود. معمولا واحد های صنعتی و غیر صنعتی بخش بزرگی از سرمایه شان شامل اجناسی است که در انبار ها نگه داری می شود. بنابراین بهتر است این اموال را نیز بیمه کنند. البته در جریان آتش سوزی پلاسکو، پایین بودن خسارت پرداختی به بیمه گذاران مربوط به عدم بیمه اموال نیز بود.

از دفتر بیمه تا پلاسکو چقدر راه بود؟

سخن پایانی

حادثه هیچگاه خبر نمی کند. امیدواریم هیچ وقت اتفاق ناگواری برای شما رخ ندهد، اما پیش از آنکه حادثه ای اتفاق افتاد به فکر عواقب آن باشید و نسبت به آن چاره جویی کنید. در هفته های بعد به تشریح بیمه آتش سوزی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.