بیمه نوین | نمایندگی گرم آبی

چرا و چگونه بیمه سرقت منزل و مغازه بخریم؟

1398/09/12

تعداد بازدید: 5149

امنیت منزل مسکونی و حفظ آن یکی از موضوعات مهم می باشد. با یک نگاه سر انگشتی به آمار دزدی های اتفاق اقتاده متوجه خواهیم شد که سارقان در مدت زمان بسیار کوتاهی دزدی ‌های حرفه‌ای انجام می دهند. از طرفی هیچ وسیله ای برای صاحبخانه و هیچ اثر انگشتی به جای نمی گذارند. با توجه به اینکه روز به روز به تعداد سرقت ها افزوده می شود، اهمیت بیمه سرقت منزل و مغازه نیز افزایش پیدا کرده است.
 

بیمه سرقت منزل و مغازه


وسایل پیشگیری مانند نگهبان، دوربین مداربسته، درب ضد سرقت و ... از مواردی است که برخی به عنوان راه های محافظت از اموالشان به کار می گیرند. اما موضوع مهم این است که حادثه هیچ گاه خبر نمی کند و ممکن است با وجود در نظر گرفتن همه تدابیر حادثه سرقت برای شما نیز اتفاق بیافتد. مهم ترین نکته بعد از این اتفاقات ناگوار این خواهد بود که در این شرایط بتوانیم خسارت اتفاق افتاده را جبران نماییم. امروز با بررسی بیمه سرقت همراه شما خواهیم بود تا از مزایا و پوشش های داشتن این بیمه نامه مطلع شده و آگاهانه آن را خریداری نمایید.

مطلب مرتبط: از دفتر بیمه تا پلاسکو چقدر راه بود؟

بررسی آماری سرقت های سال 1396

گزارش های پلیس نشان از رشد چشمگیر سرقت از سال 1392 به بعد را دارد. در سال های 1394 و 1395 روش های مقابله با سرقت انجام شد که نتیجه کاهش تعداد پرونده های سرقت بود.
 

بیمه سرقت منزل و مغازه


متاسفانه علی رغم به کار گیری روش‌های مختلف پیشگیری  در سال ۹۶ و شش ماهه اول سال ۹۷ تعداد سرقت ها افزایش داشته است و 7 تا 8 برابر شده است. 9% این سرقت ها مربوط به منازل است که بیشترین درصد میزان سرقت در بین انواع سرقت ها را دارا می‌باشد. رتبه بندی انواع سرقت به شرح زیر می باشد:

  1. سرقت منزل
  2. سرقت خودرو
  3. خروج احشام از کشور
  4. سرقت از بانک

به دلیل نگه داشتن طلا، ارز و به صورت کلی اجناسی که به راحتی نقد می ‌شوند، آمار سرقت از منازل در جایگاه اول می باشد. همچنین به دلیل نقد شوندگی آسان، در زمان دستگیری سارقان بازگرداندن اموال به مالباختگان وجود ندارد.
 

بیمه سرقت منزل و مغازه


مطلب مرتبط: از سیر تا پیاز بیمه آتش سوزی

بیمه سرقت منزل دقیقا چیست؟

بیمه نامه سرقت منزل یا مغازه در هیچ شرکت بیمه ای وجود ندارد. در واقع بیمه سرقت یکی از پوشش های اضافی بیمه آتش سوزی است. شما هنگام خرید بیمه نامه آتش سوزی، می توانید پوشش سرقت با شکست حرز را به پوشش های دیگر بیمه نامه تان اضافه کنید.
 

بیمه سرقت منزل و مغازه


توجه: بیمه آتش سوزی شامل پوشش های اصلی و اضافی می باشد. با خرید بیمه نامه آتش سوزی شما از پوشش های اصلی بیمه نامه برخوردار خواهید شد. اما برای استفاده از پوشش های اضافی باید مبلغی را اضافه بر مبلغ اصلی بپردازید.

مطلب مرتبط: توانگری مالی شرکت بیمه، ضامن سرمایه شما

چرا بیمه سرقت با شکست حرز محدود شده است؟

در صورتی که سارقین کاملاً خارج از محل مورد بیمه و تقریباً بدون ارتباط نزدیک با بیمه گذار، اقدام به سرقت کنند، این خسارت ها توسط بیمه جبران می شود. به همین دلیل است که بیمه سرقت با شکست حرز محدود شده است. به بیان ساده تر در سرقت با شکست حرز، سارق باید برای ورود به محل سرقت مانعی را از پیش رو بردارد تا سرقت را انجام دهد. بنابراین در صورتی که ورود سارق به محل سرقت بدون برخورد به مانع و حفاظ انجام شود، شکست حرز تلقی نمی شود و تحت پوشش بیمه سرقت قرار نمی‌ گیرد.

مواردی که در ادامه بیان می شود، مربوط به انواع حالات حادثه سرقت با شکست حرز است:

  • درب های ساختمان توسط سارق با کلید تقلبی و ... باز شده باشد.
  • فرد سارق با عبور از موانع موجود وارد ساختمان شود و با استفاده از وسایلی مانند طناب، نردبان و ... به ساختمان و یا فضای داخلی آن وارد شود.
  • سارق با تهدید ساکنان محل، وارد منطقه بیمه شده شود.
  • سارق از روی دیوارها، پشت بام یا حصارها وارد ساختمان شده باشد.
  • سارق شب هنگام وارد محل سرقت شده باشد.

چه پوشش های بیمه ای برای سرقت منزل و مغازه وجود دارد؟

در صورتی که شما برای منزل و محل کار خود بیمه نامه آتش سوزی تهیه کرده باشید، هنگام خسارت سرقت پوشش های زیر برای اشیا به سرقت رفته ارائه خواهد شد:
 

بیمه سرقت منزل و مغازه


بیمه برای اشیا به سرقت رفته چه قانونی دارد؟

موضوعی که اینجا اهمیت زیادی دارد توجه به شرایط بیمه نامه و به خصوص لیست اموالی است که هنگام خرید بیمه نامه، ضمیمه شده است. لیست این اموال نقش اساسی در پرداخت خسارت ایفا می کنند. هنگام سرقت، پرونده خسارت توسط کارشناس بیمه بررسی خواهد شد و بعد از اعلام نظر نهایی کارشناس بیمه مبلغ خسارت مشخص خواهد شد. بدیهی است که این مبلغ همان سقف تعهدات بیمه نامه است.

اشیای خراب شده چگونه پرداخت می شود؟

در صورتی که سارق هنگام ورود، خروج و در حین سرقت، به بخشی از منزل شما آسیب برساند، بیمه موظف است خسارت اشیای آسیب دیده را بپردازد. برای این موضوع نیز مبلغ خسارت پرداختی توسط بیمه به اندازه سقف تعهدات بیمه نامه خواهد بود.

توجه : در صورتی که اشیایی که توسط سارق آسیب دیده قابل تعمیر باشد، این موارد به جای تعویض، تعمیر خواهد شد و بیمه خسارت تعمیر آن‌ ها را پرداخت خواهد کرد.

بیمه سرقت منازل چه استثنائاتی دارد؟

بیمه نامه آتش سوزی انواع مختلفی دارد و شامل پوشش های اصلی و اضافی می باشد. بعضی از پوشش ها خارج از تعهد شرکت بیمه گر می باشد. البته بعضی مواقع توافقی بین بیمه گر و بیمه گذار شکل می گیرد که به موجب این توافق برخی تعهدات بین طرفین منعقد می شود. برای مواردی که با توافق طرفین به بیمه نامه اضافه می شود، اضافه‌ نرخ‌ تحت‌ پوشش‌ به شرکت بیمه باید پرداخت شود. این استثنائات به شرح زیر است:

  • به سرقت رفتن و خسارت دیدن وجوه‌ نقد، ارز، تمبر، سفته‌، انواع‌ اوراق‌ بهادار و ...
  • خسارت های ناشی از تبانی و همدستی دزد با هر یک‌ از کارکنان‌ و مستخدمان‌ بیمه گذار
  • عدم‌ النفع ناشی از خسارت
  • عدم‌ صداقت‌ و امانت‌ کارکنان‌ بیمه‌ گذار
  • اشتباهات‌ دفتری، حسابداری و کامپیوتری (عمدی‌ یا سهوی)
  • به سرقت رفتن طلا و جواهر و اشیا ارزشمند (به خصوص اشیاء عتیقه که امکان ارزش گذاری بر روی آن‌ ها وجود ندارد)
  • خسارت های مستقیم که ناشی از اشعه‌ یون‌زا، رادیواکتیویته‌، تشعشعات‌ و سوخته‌های‌ هسته‌ای و فضولات‌ اتمی و یا مواد منفجره‌ در محل‌ مورد بیمه
  •  خسارات‌ ناشی‌ از جنگ‌ داخلی و خارجی، غارت‌، اقدامات‌ خصمانه‌ دشمن‌ خارجی، شورش‌،بلوا و قیام‌
  •  خسارات‌ ناشی از حمل‌ پول‌ در وسیله‌ حمل‌ بدون‌ محافظ، جز در مواردی که‌ اضطراری و معقول باشد.
  • خسارات وارد شده با وسایلی که ارزش مشخصی ندارند مانند آثار هنری خاص همچون تابلوهای نقاشی و یا تابلو های فرش

وظایف بیمه گذار در بیمه نامه سرقت چیست؟

بیمه گذارانی که اقدام به خرید بیمه آتش سوزی نموده اند باید چند مورد مهم را در زمان داشتن این بیمه نامه مد نظر داشته باشد:

بیمه گذار باید ضمن پرداخت حق بیمه، توجه لازم را در جهت حفظ ایمنی اموال بیمه شده انجام دهد. در صورتی که مشخص شود فرد بیمه شده نسبت به حفظ ایمنی اموال بیمه شده کوتاهی کرده است، هیچ گونه خسارتی به وی پرداخت نخواهد شد.

بیمه گذار در زمان وقوع سرقت وظیفه دارد سریعا گزارش سرقت را به اداره آگاهی یا کلانتری و یا سایر مراجع انتظامی اطلاع دهد. همچنین شخص بیمه گذار باید هنگام بررسی پرونده سرقت همکاری لازم برای شناسایی و دستگیری سارق را انجام دهد.

بیمه گذار موظف است خسارت را در اولین فرصت به صورت شفاهی و تلفنی و بعدا به صورت کتبی به شرکت بیمه اعلام نماید.

توجه: بیمه گذار بعد از اعلام خسارت و نهایتا طی 2 روز باید فهرست جامعی شامل اموال مسروقه یا خسارت دیده تهیه و مراتب را کتباً به شرکت بیمه اعلام نماید.

همچنین در صورتی که بیمه گذار حین بررسی پرونده در مورد حادثه اتفاق افتاده به دست آورد باید سریعا شرکت بیمه را از این موضوع مطلع سازد.

مطلب مرتبط: در رابطه با فرانشیز بیمه چه می دانید؟

چه مدارکی برای دریافت خسارت سرقت لازم است؟

بعد از بروز حادثه سرقت از منزل یا مغازه، بیمه گذار باید مدارک زیر را به شرکت بیمه ارائه نماید:

  • گزارش انتظامی مبنی بر سرقت  و تشکیل پرونده سرقت در نیروی انتظامی
  • ارائه گزارش کتبی مبنی بر سرقت و نحوه انجام آن
  • ارائه اصل بیمه نامه به شرکت بیمه

همچنین موارد زیر نیز باید صورت گیرد:

  • بازدید کارشناس بیمه از خسارت اتفاق افتاده
  • بررسی خسارت و محاسبه پرداخت خسارت

بعد از بررسی موارد فوق، مرحله نهایی یعنی پرداخت خسارت به بیمه گذار انجام خواهد شد.

خرید بهترین بیمه سرقت منزل و مغازه

همانطور که اشاره کردیم پوشش سرقت مربوط به یکی از پوشش های اضافی بیمه نامه آتش سوزی می شود. برای صدور بیمه آتش سوزی منازل مسکونی همراه با پوشش های پایه نیاز به بازدید وجود ندارد. اما در صورتی که نیاز به تهیه پوشش های اضافه مانند سرقت و پوشش جبران خسارت ضایعات ناشی از ترکیدگی لوله آب داشته باشید، باید کارشناس بیمه از محل بازدید کند. در زمان بازدید برای داشتن پوشش سرقت، کارشناس شرکت بیمه منزل شما را از لحاظ داشتن درب ضد سرقت، داشتن دزد گیر و دوربین مدار بسته و نگهبان ۲۴ ساعته بررسی میکنند. حتی همسایگان اطرف ساختمان مورد بیمه نیز در بررسی میزان ریسک سرقت بررسی می شود. چرا که اگر همسایه شما زمین خالی و خرابه باشد، ریسک بیمه نامه بالاتر خواهد رفت. سخت گیری شرکت های بیمه در انجام بیمه سرقت مغازه و انبارها بیشتر هم میشود چراکه ارزش ریالی اموال بیمه شده در این شرایط قابل توجه می باشد.

با تکمیل فرم پیشنهاد بیمه آتش سوزی از سوی بیمه گذار و بازدید کارشناس از محل بیمه شده  و اعلام نرخ ریسک سرقت، حق بیمه محاسبه می‌شود. هر چه سرمایه بیمه شده و ریسک سرقت محل بیمه شده بیشتر باشد حق بیمه ای که باید بیمه گذار پرداخت کند نیز بالاتر خواهد رقت.

توصیه های پلیس برای پیشگیری از سرقت منازل

  • در مجتمع‌ های مسکونی در زمان بکارگیری از نیروهای خدماتی (مستخدم) دقت  کنید و از نیروهای شرکت های معتبر استفاده کنید.
  • به کارگیری نگهبان محله تحت نظارت نیروی انتظامی در مجتمع‌ های مسکونی برای ممانعت از ورود مجرمان به داخل ساختمان و پیشگیری از سرقت بسیار موثر است
  • مجهز کردن منازل و ساختمان ها  به سیتم‌های امنیتی هشدار دهنده در زمان سرقت
  • کمک گرفتن از همسایه‌ های معتمد
  • اگر برای مدت طولانی در منزل نیستید، از بستگان و آشنایان قابل اعتماد بخواهید که به صورت مستمر از منزل شما سرکشی کنند.
  • کلید ورودی ساختمان و آپارتمان را در محل های خاص مثل جاکفشی و سایر محل‌ های قابل دسترسی قرار ندهید.
  • از تایمر جهت روشنایی منزل در شب استفاده کنید.
  • طلا، جواهرات و وجوهات نقد خود را به صندوق امانات بانک ها بسپارید و از همراه بردن زیورآلات، اشیاء قیمتی و اسناد و مدارک غیر ضرور خودداری کنید.
  • از دادن کلید به افراد غیر مطمئن، شرکت‌ ها و کارگرانی که جهت تعمیر مراجعه می کنند خودداری کنید.
  • نصب حفاظ بر روی نورگیر و پنجره ها مخصوصا در طبقات همکف و مسیر لوله های گاز و استفاده از قفل های محکم و استاندارد برای در منازل

سخن پایانی

در صورتی که برای شما سوالی مطرح شده و نیاز به مشاوره دارید با ما تماس بگیرید. همچنین هم اکنون می توانید با خرید آنلاین بیمه نامه آتش سوزی از خسارت های زیان بار حوادث سرقت جلوگیری نمایید.