بیمه نوین | نمایندگی گرم آبی

خاطری آسوده با بیمه سرقت خودرو

1398/07/23

تعداد بازدید: 6435

مراقبت از خودرو در برابر سرقت به دلیل ارزش زیاد این وسیله بسیار مهم است. در صورتی که شما صاحب خودرو ای باشید، بدون شک سرقت خودرو یکی از نگرانی های اصلی شما به حساب خواهد آمد. تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که اگر خودروتان به سرقت رود، باید چه کاری انجام دهید؟ راه حل شما برای رهایی از استرس و نگرانی سرقت خودرو چیست؟ تا چه اندازه با بیمه سرقت آشنایی دارید؟ امروز قصد داریم به بررسی بیمه سرقت بپردازیم و شما را با ویژگی های آن آشنا کنیم.

بیمه بدنه خودرو

یکی از پوشش های بیمه بدنه، بیمه سرقت است، در واقع بیمه سرقت زیر مجموعه بیمه بدنه است. همانطور که اطلاع دارید خرید بیمه نامه بدنه بر خلاف بیمه نامه شخص ثالث اجباری نیست. بیمه بدنه خودرو شامل پوشش های اصلی و اضافه است. خرید پوشش های اضافه شامل هزینه جداگانه است.

بیمه سرقت لوازم خودرو

پوشش های اصلی بیمه نامه بدنه خودرو شامل پوشش حادثه، آتش‌ سوزی و سرقت می باشد. این پوشش های به شرح زیر است:

  • پوشش حادثه

در صورتی که خودرو شما در حادثه رانندگی دچار خسارت شود و شما مقصر حادثه باشید، خسارت وارد شده توسط شرکت بیمه پرداخت خواهد شد. گفتنی است پوشش حادثه شامل برخورد اجسام خارجی به خودرو، برخورد خودرو با یک جسم ساکن، واژگونی و سقوط خودرو نیز می شود.

  • پوشش آتش سوزی

در صورتی که خودرو شما در اثر برخورد صاعقه دچار آتش سوزی و انفجار شود، بیمه بدنه خسارت ناشی از این حادثه را تقبل خواهد کرد.

  • بیمه سرقت

سرقت کلی ماشین در گروه بیمه سرقت است. خودرو هایی که دارای بیمه بدنه باشند و به طور کلی به سرقت روند، 80% ارزش خودرو در زمان خرید بیمه نامه به عنوان خسارت به شما پرداخت خواهد شد. 20% از این مبلغ به عنوان فرانشیز کسر می گردد.

تذکر: در صورتی که قبل از سرقت خودرو و در طول یکسال از بیمه بدنه ماشین خود استفاده نکرده باشید، در هنگام سرقت خودرو 80% از ارزش خودرو به شما پرداخت خواهد شد. اما اگر از بیمه بدنه خود در طول یکسال و قبل از سرقت خودرو استفاده کرده باشید، 70% از ارزش خودرو به شما پرداخت خواهد شد. در واقع %30 به عنوان فرانشیز کسر خواهد شد.
 

بیمه سرقت خودرو


پرداخت خسارت در بیمه سرقت چگونه است؟

خودرو ای که سرقت شده و دارای بیمه بدنه است، باید در یک بازه سه ماهه دو بار در روزنامه آگهی شود. در صورتی که طی این سه ماه خودرو پیدا نشد، سند خودرو به نام شرکت بیمه می شود. بعد از طی این فرایند طبق تذکر قبل خسارت شما پرداخت خواهد شد. همچنین در صورتی که خودرو شما در بازه 3 ماهه پیدا شد و دچار خسارت شده باشد، شرکت بیمه موظف به پرداخت خسارت خودرو شما خواهد بود.

حذف فرانشیز امکان پذیر است؟

همانطور که گفتیم بیمه بدنه دارای پوشش های اضافی است. یکی از این پوشش های اضافی، مربوط به حذف فرانشیز است. در صورت خریدارای این پوشش، هنگام سرقت خودرو شما تمام مبلغ ماشین را از شرکت بیمه دریافت خواهید کرد.

پوشش های اضافی بیمه بدنه

پوشش های اضافی بیمه بدنه به شرح زیر است:

  • پوشش شکست شیشه
  • پوشش پاشیدن مواد شیمیایی و اسیدی
  • پوشش سیل، زلزله و بلایای طبیعی
  • بیمه سرقت درجا (کلیه لوازم)
  • پوشش نوسانات ارزش بازار
  • پوشش ایاب و ذهاب

سرقت لوازم خودرو

  • همانطور که اشاره کردیم بیمه سرقت جز پوشش های اصلی بیمه نامه است. اما این پوشش فقط مربوط به سرقت کلی خودرو است و شامل سرقت لوازم خودرو نمی شود. بنابراین باید پوشش بیمه سرقت درجا (کلیه لوازم) که جز پوشش های اضافی است را خریداری کنید. در صورت تهیه این پوشش با سرقت قطعات خودرو، شرکت بیمه فورا خسارت را به شما پرداخت خواهد کرد. البته این مبلغ شامل سقف مشخصی است که در هنگام خرید بیمه نامه به بیمه گذار اعلام خواهد شد.
     
بیمه سرقت خودرو


نکات تکمیلی

همانطور که قبلا در مطالب "از بستری تا ترخیص؛ طرح شایگان بیمه نوین" و "در رابطه با فرانشیز بیمه چه می دانید؟" اشاره کردیم، بیمه در تمام دنیا به دو دسته اجتماعی و بازرگانی تقسیم می شود. بیمه اجتماعی از طرف دولت ها و بیمه بازرگانی از طرف شرکت های بیمه ارائه می شود. بیمه های بازرگانی شامل سه دسته اموال، اشخاص و مسئولیت است. از طرفی بیمه سرقت تنها به گروه خودرو ای خلاصه نمی شود. به عنوان مثال بیمه سرقت در رشته ی اموال در چند مورد مطرح شده است. برای درک بیشتر موضوع به موارد زیر توجه کنید:

  • گروه بیمه آتش سوزی

در بیمه نامه آتش سوزی برای سرقت حق بیمه اضافه ای پرداخت می گردد تا در صورت سرقت وسایل، خسارت از طرف بیمه به شما پرداخت گردد. البته پول، لپ تاپ و طلا جز استثنائات این دسته است.

  • گروه بیمه باربری

حمل و نقل بار در داخل کشور، صادرات و حتی واردات در این دسته قرار می گیرد. هر  حادثه ای اعم از آتش سوزی و سرقت در این دسته جای می گیرد. با خرید این بیمه نامه در صورت حادثه مبلغ خسارت به شما تعلق خواهد گرفت.

  • گروه اتومبیل و بدنه

همانطور که پیش از آن اشاره کردیم این پوشش بسیار کاربردی است و شامل دو زیر شاخه می شود که به شرح زیر است:

  • پوشش سرقت کلی

این پوشش جز پوشش های اصلی بیمه بدنه محسوب می شود و هنگامی اتفاق می افتد که کل خودرو به سرقت رود. پوشش های اصلی دیگر بیمه بدنه عبارتند از اتش سوزی، صاعقه، انفجار و حادثه

  • پوشش سرقت درجا قطعات فابریک و غیر فابریک

این مورد جز پوشش های اضافه بیمه بدنه است و برای تهیه آن باید مبلغ جداگانه ای پرداخت شود. منظور از قطعات فابریک نیز قطعه هایی است که از طرف شرکت بر روی خودرو شما وجود داشته است و قطعات غیر فابریک نیز شامل قطعه هایی می شود که شما به خودرو اضافه کرده اید.

سخن پایانی

در صورتی که شما نیز جز افرادی هستید که پارکینگ ندارید و مجبور به پارک خودرو خود در کوچه و خیابان هستید با تهیه بیمه سرقت خودرو استرس سرقت را از خود دور کنید. کارشناسان ما آماده پاسخوگی به سوالات احتمالی شما هستند. با ما تماس بگیرید.