بیمه نوین | نمایندگی گرم آبی

آیا تخفیف بیمه ثالث قابل انتقال است؟ (قسمت دوم)

1398/07/16

تعداد بازدید: 5009

در مطلب " آیا تخفیف بیمه ثالث قابل انتقال است؟ " به جزئیات انتقال بیمه ثالث اشاره کردیم. امروز در ادامه این مطلب قصد داریم این موضوع را جمع بندی کنیم. همراه ما باشید.

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث چگونه امکان پذیر است؟

تمامی افرادی که دارای وسیله نقلیه هستند، تمایل به حفظ تخفیف بیمه شخص ثالث دارند. در واقع در زمان تمدید بیمه نامه در صورتی که تخفیف داشته باشید، مبلغ کمتری برای تمدید بیمه نامه شخص ثالث پرداخت خواهید کرد. امکان انتقال تخفیف بیمه نامه از شخصی به شخص دیگر در سال های قبل وجود نداشت. خوشبختانه در قانون جدید شخص قادر خواهد بود با فروش خودرو خود و خرید خودرو جدید، تخفیفات بیمه ثالث را حفظ و منتقل کند. این تغییرات موجب شد تا قانون جدید از خودرو محور به شخص محور تغییر جهت دهد و این موضوع به تفع دارندگان بیمه نامه شخص ثالث خواهد بود.

در صورتی که درخواست انتقال بیمه شخص ثالث (بیمه نامه ای که چند سال سابقه تخفیف عدم خسارت دارد) به شخص دیگری را داشته باشید، شما باید قبل از تمدید بیمه نامه، درخواست انتقال به مالک جدید را به نمایندگی اعلام کنید. بعد از اعلام انتقال بیمه نامه، شرکت بیمه مابه التفاوتی بابت تخفیف بیمه نامه قبلی و فعلی دریافت خواهد کرد و اقدام به صدور الحاقیه می کند. بعد از طی این فرآیند امکان انتقال تخفیف های بیمه نامه به خودرو جدید امکان پذیر است.

در ادامه به مثال زیر توجه کنید. فرض کنید شما 10 سال سابقه عدم خسارت در بیمه شخص ثالث دارید و این موضوع موجب شده 50% تخفیف داشته باشید. در صورتی که بیمه گذار جدید تمایل به حفظ تمام این تخفیفات داشته باشد، می تواند مبلغ تخفیفات را نمایندگی پرداخت کند.
 

تخفیف بیمه ثالث


شرایط انتقال بیمه شخص ثالث به خودرو جدید چیست؟

در صورتی که خودرو جدیدی خریداری کردید و قصد انتقال تخفیف بیمه نامه ثالث قبلی خود به خودرو جدیدتان را  دارید، اگر بیمه نامه قبلی به نام خریدار خودروتان ثبت نشده باشد، به راحتی قادر خواهید بود با ارسالی درخواستی به شرکت بیمه، بیمه نامه را منتقل کنید.

از طرف دیگر فرض کنید شما خودرو دیگران را خریداری کرده اید و طرف مقابل موافق انتقال تخفیف خودرو به شما است. در این صورت هنگام شروع سال جدید بیمه ای ( منظور از سال جدید بیمه ای؛ اتمام 365 روز بیمه قبلی و شروع سال بیمه ای جدید است.) و هنگام تمدید بیمه نامه، امکان انتقال بیمه نامه به نام خود (همان صاحب پلاک خودرو) را خواهید داشت.

در واقع باید به این نکته توجه کنید که بیمه نامه هایی که دارای اعتبار هستند، امکان تغییر نام تا قبل از زمان پایان اعتبار فراهم نیست و هنگام تمدید این امر محقق خواهد شد.

انتقال تخفیف بیمه ثالث به خودرو صفر امکان پذیر است؟

همانطور که اطلاع دارید خودرو های صفر هنگام خروج از کارخانه دارای بیمه ثالث می باشند. بنابراین امکان استفاده از تخفیف بیمه نامه خودرو قبلی برای آن ها وجود ندارد. تنها در صورتی که برگه الحاقیه تخفیفات خودرو قبلی را از شرکت بیمه دریافت کرده باشید و زمان دریافت برگه از یک سال نگذشته باشد، امکان انتقال تخفیف به خودرو جدید در زمان تمدید بیمه نامه وجود خواهد داشت.
 

تخفیف بیمه ثالث


تمدید بیمه شخص ثالث با شرکت دیگر چگونه امکان پذیر است؟

شما در زمان تمدید بیمه نامه قادر خواهید بود شرکت بیمه خود را عوض کنید. شاید از خود بپرسید دلیل این کار چیست؟ معمولا برخی از افراد به علت عدم رضایت از شرکت بیمه در ارائه خدمات بیمه ای تصمیم به انجام چنین کاری می گیرند. از طرفی یکی از علت های مهم دیگر تغییر سطح توانگری شرکت بیمه است. همچنین ممکن است به دلیل تهیه بیمه شخص ثالث ارزان تر در شرکت های دیگر اقدام به تعویض شرکت بیمه ای خود کنید.

قرارداد شرکت خودرو ساز با یک شرکت بیمه ای خاص از دلایل دیگر تعویض شرکت بیمه می باشد. در واقع ممکن است شما خودرو ای صفر خریداری کنید و شرکت خودرو ساز با یک شرکت بیمه ای طرف قرارداد باشد. در این صورت نیز شرکت بیمه شخص ثالث شما تغییر خواهد کرد. البته در صورتی که شما با پایان سالی مالی بیمه ای، از خدمات و قیمت شرکت بیمه مربوطه راضی نباشید، مجددا قادر به تعویض شرکت بیمه خواهید بود.

در تمامی موارد فوق با ارائه کارت ماشین و بیمه نامه قبلی امکان خرید بیمه شخص ثالث جدید از شرکت های بیمه ای را خواهید داشت. بدیهی است که در تمامی شرایط ذکر شده همه تخفیفات شما در زمان انتقال بیمه‌ در شرکت‌ های بیمه ای محفوظ خواهد بود.

چه مدارکی برای انتقال بیمه شخص ثالث مورد نیاز است؟

  • اصل و کپی سند خودروی جدید
  • بیمه نامه خودروی جدید
  • کپی سند خودروی قدیم
  • کپی بیمه شخص ثالث خودوری قدیم
  • اصل الحاقیه حذف سوابق خودروی قدیم

نکات تکمیلی

قانون قبلی بیمه ثالث خودرو محور بود. فروردین ماه 1398 این قانون تبدیل به شخص محور شده است. در واقع در صورتی که بیمه نامه ثالث خودرو شما دارای تخفیف باشد، شما بعد از خرید خودرو جدید این امکان را خواهید داشت تا آن را از خودرو قدیم خود به جدید منتقل کنید. از طرف دیگر شما قادر خواهید بود این تخفیف را به افراد دیگر(به عنوان مثال شخصی که جدیدا گواهینامه گرفته و ماشین خریداری کرده) منتقل کنید. در صورتی که شما هنگام فروش خودرو قصد انتقال تخفیف بیمه نامه شخص ثالث به خریدار را داشته باشید، باید الزاما ذکر کنید که تخفیف ها را نیاز ندارید. در صورت عدم توجه به این موضوع، خریدار امکان استفاده از تخفیف بیمه نامه را نخواهد داشت.

برای انتقال تخفیف بیمه نامه ثالث باید به نکات زیر توجه کنید :

  • خودرو جدید و قدیم از یک خانواده باشد

به عنوان مثال اگر خودرو قبلی شما پراید باشد، خودرو جدید نیز باید از خانواده پراید باشد.  به عبارت دیگر بیمه نامه خودرو های 4 سیلندر فقط به خودرو 4 سیلندر جدید قابل انتقال خواهد بود.

  • کارت و سند ماشین قبلی و خودرو جدید به نام شما باشد

شرط بعدی انتقال این است که کارت و سند ماشین قبلی و خودرو جدید حتما باید به نام شما باشد. البته امکان انتقال تخفیف بیمه نامه شخص ثالث به اقوام درجه یک نیز وجود دارد.

توجه : در صورتی که خودرو جدیدی خریداری کرده باشید و سند آن به نام شما نشده باشد، طبق جمله فوق امکان انتقال تخفیف بیمه نامه وجود نخواهد داشت. در این صورت بیمه نامه شما بدون تخفیف یعنی از صفر صادر خواهد شد.

سخن پایانی

برای اطلاع از نحوه افزایش پوشش مالی بیمه نامه خود و برای دریافت مشاوره رایگان با ما تماس بگیرید.