بیمه نوین | نمایندگی گرم آبی

مراحل دریافت خسارت از بیمه بدنه (قسمت دوم)

1398/06/18

تعداد بازدید: 5663

در ادامه مبحث قبلی، امروز قصد داریم در رابطه با تصادفات و دریافت خسارات صحبت کنیم.

اولین اقدام بعد از تصادف

تجربه نشان داده است که ترک محل حادثه توسط هر یک از طرفین حادثه در آینده می تواند مشکل ساز باشد. بنابراین پیشنهاد می گردد به هیچ عنوان محل حادثه را ترک نکنید. بعد از وقوع حادثه فورا با پلیس 110 تماس بگیرید و موضوع را منتقل کنید. حضور افسر پلیس با تهیه گزارش از تصادف همراه خواهد بود.

بیمه بدنه

بعد از آن باید همراه با مدارک زیر به مرکز خسارت مربوطه مراجعه کنید:

1- بیمه نامه خودرو (شخص ثالث و بدنه)

2- کارت ماشین

3- سند ماشین

4- گزارش پلیس

5- گواهینامه

مهم ترین موضوع بعد از حادثه تحویل داغی به شرکت بیمه می باشد. فرض کنید سپر خودرو شما آسیب دیده است. بعد از تعویض سپر، باید سپر اوراقی را به نماینده بیمه تحویل دهید که اصطلاحا به قطعه اوراقی، داغی می گویند. توجه کنید؛ ممکن است در صورت عدم تحویل داغی، هزینه این قطعه اوراقی از خسارت بیمه بدنه نهایی کسر شود.

نحوه دریافت خسارت بیمه بدنه در حادثه سرقت چگونه است؟

سرقت شامل دو قسمت سرقت کلی و جزئی می باشد.

  1. سرقت کلی

نام دیگر بیمه بدنه، بیمه سرقت خودرو است. سرقت کلی یعنی خودرو به مکان نامعلومی انتقال یافته باشد. در صورتی که خودرو سرقت شده دارای بیمه نامه بدنه باشد، تحث پوشش خطر سرقت نیز خواهد بود. هنگام آگاه شدن از سرقت شدن خودرو، فورا و بدون فوت وقت با پلیس تماس بگیرید و مراتب را گزارش دهید. بعد از تهیه گزارش توسط پلیس، با در دست داشتن مدارکی شامل کارت و سند خودرو، بیمه نامه ثالث و بدنه، گزارش پلیس و گواهینامه به اداره خسارت مراجعه کنید. نکته مهم این است که به هیچ عنوان مدارک خودرو را درون آن نگه داری نکنید که در این مواقع به مشکل خواهید خورد.

البته در صورتی که خودرو با مدارک به سرقت رود، برای مدارک راه حل وجود دارد. البته طی کردن این پروسه ها موجب طولانی شدن روند رسیدگی به خسارت بیمه بدنه خواهد شد. جهت دریافت الحاقیه بیمه نامه، با در دست داشتن مدارک شناسایی خود به مرکز اصلی شرکت بیمه خود مراجعه کنید. همچنین در صورتی که نیاز به المثنی کارت ماشین دارید، باید همراه داشتن مدارک شناسایی به مراکز پلیس +10 مراجعه کنید.

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم، شرکت بیمه موظف است 80% از مبلغ خودرو را به بیمه گزار پرداخت کند. البته فرایند پرداخت خسارت حدود 3 ماه طول خواهد کشید. یکی از دلایل این مدت زمان طولانی، احتمال پیدا شدن خودرو سرقت شده در این مدت زمان است. البته در صورتی که خودرو بعد از دریافت خسارت پیدا شود، این خودرو متعلق به شرکت بیمه خواهد بود.

  1. سرقت جزئی

روند سرقت جزئی نیز تقریبا مشابه سرقت کلی است. فرض کنید لاستیک، ضبط خودرو و ... به سرقت رفته است. اولین اقدام در این مرحله نیز مانند سرقت کلی، باید در محل بمانید و با پلیس تماس بگیرید. با در دست داشتن گزارش پلیس و مدارکی که بالاتر ذکر شد، به مرکز خسارت مراجعه کنید. البته کمی تفاوت در سرقت جزئی وجود دارد. برای مثال در صورتی که ضبط خودرو شما به سرقت رفته باشد، باید برای دریافت خسارت، پنل آن به شرکت بیمه تحویل داده شود. توجه شود که اعمال هر نوع فریب کاری برای دریافت خسارت بیشتر، عواقب مالی و حقوقی زیادی خواهد داشت.

بیمه بدنه


نحوه دریافت خسارت بیمه بدنه در حادثه آتش‌سوزی و حوادث دیگر

قبل از شروع نکات حوادث آتش سوزی، به صورت کوتاه در رابطه با حوادث دیگر صحبت می کنیم. برخورد خودرو با اجسام، واژگونی خودرو و ... نیز جز حوادث دیگر می باشد. حوادث آتش سوزی نیز معمولا دو گونه هست. گاه بر اثر عوامل طبیعی مانند صاعقه و یا انفجار است. گاهی نیز به صورت مستقیم اتفاق می افتد. خودروهایی که دچار آتش سوزی می شوند و بیش از 70% خسارت دیده باشند، شامل خسارت کلی خواهند شد. در این صورت شرکت بیمه موظف است 90% ارزش خودرو بیمه شده را به بیمه گزار پرداخت کند. در غیر این صورت، بعد از انجام کارشناسی خسارت پرداخت می شود. در صورتی که این اتفاق افتد، ابتدا با پلیس تماس بگیرید و بعد از اخذ گزارش با مدارک مربوط به مراکز خسارت مراجعه کنید. توجه داشته باشید؛ در صورتی که حادثه آتش سوزی کلی اتفاق افتاد، باید داغی یا همان اوراقی خودرو به شرکت بیمه تحویل داده شود. در صورت عدم تحویل داغی، ممکن است قیمت آن از خسارت بیمه بدنه نهایی کسر شود.

بیمه بدنه


خسارات جزئی

مواردی مانند شکستن شیشه، برخورد خودرو با جسم ساکن و ... جز خسارات جزئی تلقی می شود. پروسه دریافت خسارت در خسارات جزئی نیز مانند بقیه خسارت ها می باشد. البته راه دیگری نیز وجود دارد. برای اطمینان از این پروسه با شماره تماس درج شده بر روی بیمه نامه تماس بگیرید و از کارشناس مربوطه کمک بگیرید. طبق موارد قبلی، به محض بروز خسارت با کارشناس تماس بگیرید و از اتلاف وقت جلوگیری کنید.

در رابطه با خسارات جزئی توجه به یک نکته ضروری است. برخی از پوشش ها در بیمه بدنه مستلزم پرداخت هزینه بیشتر است. در واقع هنگام خرید بیمه نامه با پرداخت هزینه اضافی برای پوشش های دلخواه، امکان خواهید داشت این پوشش ها را تهیه کنید. این پوشش ها عبارت اند از : شکستن شیشه، میخ‌کشی بر بدنه، ریختن مایعات شیمیایی، سرقت‌های جزئی و ...

عدم وجود کروکی هنگام دریافت خسارت از بیمه بدنه

در صورتی که به هر دلیلی نتوانید گزارش پلیس را تهیه کنید، تنها برای یک بار در مدت بیمه نامه قادر خواهید بود بدون ارائه کروکی از بیمه بدنه خسارت دریافت کنید. در این حالت با مراجعه به مراکز خسارت، خودرو مورد کارشناسی قرار خواهد گرفت. البته سقف خسارت بیمه بدنه بدون ارائه کروکی محدود است. توجه داشته باشید؛ در صورتی که کروکی را بعد از بروز خسارت تهیه کردید، فورا با کارشناس خسارت که شماره او روی بیمه نامه درج شده است، تماس بگیرید.

زمان اعلام خسارت به مرکز بیمه

فرد بیمه گزار حداکثر 5 روز بعد از رخ دادن حادثه موظف خواهد بود به مراکز بیمه مراجعه کند و موضوع را گزارش دهد. در صورتی که این کار در مدت زمان طولانی تری انجام شود، بیمه گزار برای دریافت خسارت باید فرایند پیچیده ای را طی کند و درخواست خود را به شورای حل اختلاف ارائه کند.

بیمه بدنه


خسارت دریافتی از شرکت‌های مختلف تفاوت دارد یا یکسان است؟

همان طور که پیش تر اشاره شد، مبلغ خرید بیمه بدنه در شرکت های مختلف متفاوت است. به طبع آن مبلغ خسارت نیز تفاوت دارد. با توجه به این موضوع انتخاب شرکت مناسب بیمه ای اهمیت زیادی دارد. شرکت بیمه نوین مفتخر است با ارائه طرح های نوین مانند اتوپلاس خسارت شما را در 24 ساعت پرداخت کند. همچنین در صورت بروز خسارت، بیمه نامه شما بدون حذف تخفیفات تمدید خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با طرح اتوپلاس نوین، مطلب "بررسی تخصصی بیمه بدنه و کارت طلایی" را مطالعه کنید.

بیمه بدنه