بیمه نوین | نمایندگی گرم آبی

صنعت بیمه در سال 2020 چگونه خواهد بود؟

1399/03/28

تعداد بازدید: 1120

دهه دوم قرن بیست و یک با پیشرفت روز افزون فناوری همراه شده است. این موضوع موجب شده بخش عظیمی از زندگی روزمره ما دیجیتالی شود. دیجیتالی شدن بر بیشتر صنایع تاثیر گذاشته یا در آینده ای خیلی نزدیک تاثیر خواهد گذاشت. صنعت بزرگ بیمه نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. در این قسمت از مجله نوین قصد داریم به این موضوع بپردازیم.

ورود برنامه ها، اپلیکیشن ها و به خصوص هوش مصنوعی به زندگی انسان موجب خواهد شد تا بسیاری از امور که توسط نیروی کار انجام می شود، به الگوریتم های کامپیوتری واگذار شود. این موضوع چندان دور نیست و 10 سال دیگر یعنی سال 2030 بسیاری از پروژه ها در این زمینه اجرایی خواهند شد و صنایع و روش های قدیم کنار گذشته خواهند شد.

در سال های آینده زندگی ما تحت تاثیر داده های کلان خواهد بود و این داده ها زندگی ما را بررسی و اطلاعات دسته بندی شده را به کامپیوتر ها خواهند داد. کامپیوتر ها با آنالیز این داده ها، خدمات مورد نیاز را ارائه خواهند داد.

این تغییرات قطعا تمام بخش ها را فرا خواهد گرفت و همزمان با این حرکت صنعت بیمه نیز نیازمند تغییرات تکنولوژیک است. شرکت های بیمه باید همزمان با ارتقا دانش خود در عرصه های مختلف، محصولات جدید و به روزی را برای صنایع تعریف و روانه بازار کنند.

در این مقاله قصد داریم به 4 مورد از زمینه هایی که نیازمند توجه ویژه صنعت بیمه به آن است، اشاره کنیم.

تغییرات صنعت بیمه در سال 2020

صنعت بیمه با توجه به رشد دانش و تکنولوژی باید به توسعه دامنه عملکردی خود بپردازد. اگر قصد یک طبقه بندی کلی داشته باشید، قادر خواهیم بود عملکرد توسعه ای بیمه را به 4 زمینه تقسیم بندی کنیم:

  • اتومبیل های بدون سرنشین یا خودران
  • توسعه بازاریابی دیجیتالی
  • ورود بیمه به عرصه حفاظت سایبری
  • و در جدیدترین فرم بیمه ارز دیجیتال

تمامی موارد فوق نیازمند سرمایه گذاری مناسب شرکت های بیمه است تا جهت انباشت دانش مورد نیاز و ارائه محصولات به روز اقدام شود.

اتومبیل های خودران و سرویس های نوین حمل و نقل

همانطور که اطلاع دارید در حال حاظر خودرو های خودران زیادی در دسترس عموم قرار ندارد. اما شرکت های خودرو سازی مانند ولوو و مرسدس بنز نگاه بسیار ویژه ای به این تکنولوژی دارند و به در حال توسعه آن هستند.

یکی از چالش های بسیار مهم برای شرکت های بیمه، موضوع بیمه نمودن خودرو های خودران و مسئولیت آن است. شرکت های بیمه باید با توسعه دانش خود در این زمینه، نسبت به برقراری ارتباط با شرکت های خودروساز اقدام نمایند تا به تحلیل صحیح ریسک بپردازند. شناسایی جوانب مختلف ریسک نیازمند بررسی دقیق شرکت های خودروسازی و تکنولوژی های به کار رفته در اتومبیل های این شرکت هاست.

با توجه به این شرایط، شرکت های بیمه قادر خواهند بود الگوهای رفتاری پرخطر خودرو ها را شناسایی کنند و برای ارتقاء سطح ایمنی در اختیار شرکت‌های خودروساز قرار دهند.

صنعت بیمه همیشه نقش بسیار مهمی در جبران خسارت داشته است. این موضوع سبب شده شرکت های بیمه کمک شایانی به صنایع مختلف در پیشگیری از حوادث خطرناک و نهایتا بهبود تکنولوژی داشته باشند. همچنین این شناخت سبب تولید محصولات به روز با توجه به تقاضای آینده برای خودروهای بدون سرنشین خواهد شد.

افزایش سرعت و راندمان بیمه با خودکارسازی فرآیندها

وجود بازار رقابتی در صنعت بیمه سبب شده بیمه گر به تغییر سیاست های خود در زمینه بازاریابی و فروش بیمه نامه ها فکر کند. قطعا تکنولوژی سبب کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان می شود و شرکت های بیمه باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشند.

امروزه بسیاری از مردم ترجیح به خرید محصولات به صورت غیر حضوری و آنلاین دارند. مدیران شرکت های بیمه باید به این موضوع توجه داشته باشند و با توسعه انواع اپلیکیشن ها، حضوری قدرتمند در این عرصه داشته باشند. بدیهی است که لازمه این امر طراحی و توسعه زیرساخت های تکنولوژی است. فروش و ارائه خدمات به صورت اینترنتی جز مهم ترین موضوعاتی است که شرکت های بیمه باید به آن بپردازند. در دنیای امروز به خصوص در سال پیش رو پروسه الکترونیکی شدن خدمات بیمه ای با سرعتی بالا در حال انجام است.

پوشش بیمه ای سایبری

امنیت سایبری یک گرایش نوظهور در صنعت بیمه دنیا می باشد. این موضوع مهم شامل دو بخش است:

ارائه دهندگان امنیت سایبری و مشتریان

علی رغم پیشرفت های فراوان در زمینه های مختلف، متاسفانه شرکت های بیمه ای زیادی به فضای سایبری اهمیت نداده اند.

بیمه سایبری

با توجه به خطرات موجود در حوزه سایبری، تقاضای بسیار بالایی برای محصولات بیمه ای به وجود آمده است. اختلال های احتمالی در شبکه فروش اینترنتی گاهی موجب از دست رفتن هزاران دلار در ارز تنها چند ساعت می شود. از طرف دیگر مردم نیاز دارند تا از امنیت شبکه اطمینان حاصل کنند و بدانند که در صورت بروز حادثه چه کسی جبران گر خسارت وارده به آن‌‌ها خواهد بود. با توجه به موضوعات مطروحه، ورود شرکت های بیمه ای به این بخش اجتناب ناپذیر خواهد بود. بیشتر شرکت های بزرگ بیمه ای برای ورود قدرتمند به این حوزه در حال بررسی جزئیات هستند.


ارزهای دیجیتال

موضوع ارزهای دیجیتال در دهه اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته و تاثیر آن بر زندگی عادی قابل لمس است. خوشبختانه این موضوع مهم به یک بحث داغ در صنعت بیمه تبدیل شده است و می تواند خود را به عنوان کالای جدید در صنعت بیمه معرفی کند.


بیمه ارز دیجیتال

موضوعاتی همچون تبادل ارز بین کاربران، ذخیره در حساب های بازارها (والت)، اطمینان از امن بودن شبکه و ... از جمله مواردی است که تاثیر مستقیمی بر ورودی سرمایه به بازار ارز دیجیتال دارد. با توجه به حجم بالای مبادلات ارزی در چنین بازارهایی، صنعت بزرگ بیمه قادر خواهد بود درآمدی مناسب نصیب خود کند. نکته جالب توجه دیگر این است که در صورت ایمن بودن بازار، اعتماد کاربران جلب خواهد شد و این امر موجب توسعه هر چه بیشتر بازار می شود.

مطالعه بیشتر: بیمه ارز دیجیتال؛ چرا وچگونه؟