بیمه نوین | نمایندگی گرم آبی

بیمه ارز دیجیتال؛ چرا وچگونه؟

1399/03/14

تعداد بازدید: 2594

با وجود تمام حرف و حدیث‌هایی که درباره‌ی ارز دیجیتال وجود دارد، روند جهانی این ارزها نشان می‌دهد که آینده مبادلات مالی جهان تا حد زیادی به ارزهای دیجیتال بستگی دارد. 

حرف و حدیث‌هایی از جمله بالا و پایین‌شدن قیمت این ارزها، ساخت ارز دیجیتال ایرانی، تعرفه‌های بالای برق برای استخراج این ارزها و... همگی باعث می‌شوند تا تامین امینت و ریسک سرقت، تبدیل به معظلی بزرگ شود. هر جا هم که حرف از ریسک و خطر وجود دارد، باید پای بیمه و صنعت بیمه به آن بازشده و درصد ریسک را کاهش دهد. 

در این مطلب با ما همراه باشید تا متوجه شوید چرا باید بیمه به این مبحث وارد شود. 

 

ارز دیجیتال چیست؟ 

ساده‌ترین تعریفی که می‌توان از ارز دیجیتال داشت این است که این شبکه در بالاترین سطح امنیتی، فرآیند انتقال پول را انجام می‌دهد.  

منظور از بالاترین سطح امنیتی این است که وقتی فردی برای انتقال پول اقدام می‌کند، مجموعه‌ی بزرگی از الگوریتم‌ها و برنامه‌های کامپیوتری به کمک او آمده و ارز وی را به رمزهایی پیچیده تبدیل کرده و انتقال می‌دهند. به طوری که در طول فرایند انتقال پول، حتی با دستکاری شبکه و دیدن کدها هم نمی‌توان تشخیص داد که چقدر پول و توسط چه کسی و به چه مقصدی در حال انتقال است. 

همین امنیت و جذابت بالا باعث شده است تا آینده این صنعت تضمین شود و مقامات کشورهای مختلف را به فکر این بیندازد که جلوی پیش‌روی این شبکه‌ها را بگیرند. تا امروز که موفق نشده‌اند و بعید است که از این به بعد هم موفق شوند. 

 

قضیه استخراج ارز دیجیتال چیست؟ 

استخراج ارز دیجیتال

 

بانک بابت بعضی از تراکنش‌هایی که با سیستم بانکی (عابربانک، اینترنت‌بانک، موبایل بانک، تلفن بانک و...) انجام می‌دهید، از شما کارمزدی را دریافت می‌کند. در سیستم ارز دیجیتال هم بابت هزینه تراکنش، کارمزدی از انتقال‌دهنده گرفته شده و به کسی که بستر سخت‌افزاری این انتقال را فراهم کرده است، داده می‌شود. 

هرچه کدهای رمزنگاری شده این تراکنش، پیچیده‌تر باشد، قاعدتاً به سیستم‌های قوی تری هم برای پردازش نیاز داشته و قطعاً باید کارمزد بیشتری هم پرداخت شود. درجه‌ی سختی و پیچیدگی کدها هم به تنوع موجود در ارزهای دیجیتال بستگی داشته و رابطه‌ی مستقیمی با ارزش آن ارز دیجیتال دارد. 

 

انواع ارز دیجیتال  

انواع ارز دیجیتال

 

معروف‌ترین و گران‌ترین ارز دیجیتال که ارزهای دیگر را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد، بیت‌کوین است. در کنار بیت‌کوین، صدها ارز دیجیتال دیگر هم وجود دارند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به ریپل (Ripple)، اتریوم (Ethereum)، لایت‌کوین (Litecoin)، مونِرو (Monero) و... اشاره کرد که هرکدام قیمت های متفاوتی دارند. اما چرا این همه ارز دیجیتال با قیمت‌های متفاوت وجود دارد؟ 

زیرا هر ارز دیجیتالی، دارای یک شبکه خاص و هر شبکه با الگوریتم و برنامه‌ی خاص خودش نوشته شده است. هرچه سختی و امنیت یک شبکه بیشتر باشد، قطعاً به سیستم‌ها و سخت‌افزارهای گران‌تری احتیاج دارد و به تبع آن، کارمزد انتقال سکه دیجیتال هم بالاتر بوده و ارزش بیشتری دارند. 

 

وضعیت ارز دیجیتال در ایران 

وضعیت ارز دیجیتال در ایران

 

وضعیت ایران در این صنعت، در برخی موارد، مشخص و در برخی دیگر نامشخص است. اما به طور کلی، موارد زیر را شامل می‌شود. 

  • در حال حاضر استفاده از بیت‌کوین در ایران جرم نیست. 
  • ماینینگ (استخراج) با اخذ مجوز ار وزارت صمت، قانونی است. 
  • ماینینگ (استخراج) خانگی مجاز نبوده و دادستانی برای این کار، حکم ورود به منزل صادر کرده است. 
  •  واردات و ترخیص دستگاه‌های استخراج از گمرک‌های کشور، مشروط به اخذ مجوز از وزارت صمت، مجاز است. 
  • ورود بانک‌ها، موسسه‌های مالی اعتباری و صرافی‌ها به این صنعت، غیرمجاز است. 
  • برای خرید و فروش و نگهداری ارزهای دیجیتال توسط عموم مردم، قانون‌گذاری خاصی صورت نگرفته و جرم نیست. 

 

همکاری صنعت ارز دیجیتال و صنعت بیمه 

رشد در هر بازاری باعث می‌شود تا توجه بازارها و صنعت‌های دیگر را به خود جلب کند. رشد در بازار رمزارزها هم باعث شده تا توجه صنعت بیمه به آن جلب شود. اما چه دلیلی از رشد باعث می‌شود تا صنعت رمزارزها به بیمه نیاز داشته باشد و حتی صنعت بیمه به سمت صنعت رمزارزها کشیده شود؟ 

بیایید رمزارزها را یک بانک در نظر بگیریم که حجم زیادی از مبادلات مالی دنیا در آن صورت می‌گیرد. اگر بیمه به این صنعت، ورود کرده و اطمینان خاطری به مشتریان این بانک ‌دهد تا روزبه‌روز سرمایه خود را در این بانک بیشتر کنند، قطعاً درآمد بیشتری هم نصیب خودش می‌شود و از طرفی دیگر، همین موضوع باعث می‌شود تا صنعت رمزارزها هم رشد بیشتری کرده و به بالاترین سطح خود برسد. 

 

چرا صنعت رمزارزها به بیمه نیاز دارد؟ 

بیمه رمزارزها

 

تا اینجا، متوجه شدیم که این دو صنعت به یکدیگر نیاز دارند. اما چه خطری سرمایه‌گذاران را تهدید می‌کند که باید با بیمه، ریسک این خطر کاهش یابد؟ 

همان‌طور که قبلاً هم گفتیم، امنیت این شبکه‌ها بسیار بالا بوده و امکان هک کردن آن‌ها به شدت پایین است. اما در مکان‌هایی که این حساب‌ها ذخیره و نگهداری می‌شوند، امکان هک‌کردن و سرقت سکه‌های دیجیتال وجود دارد و فردی متخصص می‌تواند مبالغ ذخیره‌شده را به حساب خود منتقل کند. اینجاست که حضور یک شرکت بیمه‌ای احساس می‌شود و مدیران شرکت‌های مختلفی بیمه‌ای را به فکر راه‌حلی برای ورود به این صنعت می‌اندازد. 

سخنگوی شرکت بیمه آلیانز، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بیمه جهان: شرکت ما در حال تحقیق در این مورد و پوشش آن است. زیرا رمزارزها بیش از پیش در اقتصاد مورد توجه و اهمیت قرارگرفته و در حال رواج هستند. 

اطلاعات موجود و البته در دسترس، نشان می‌دهد که coinbase در آمریکای شمالی، تنها 2 درصد از سکه‌های خود را نزد بیمه لوید لندن بیمه کرده است. البته شاید این درصد، بیشتر باشد اما از آنجایی که به اینترنت متصل نیستند، از وضعیت آن‌ها اطلاعاتی در دسترس نیست. 

تنها چیزی که مشخص است تقسیم پوشش بیمه‌ای بین چند شرکت بیمه‌گر است. به طوری که اطمینان حاصل شود اگر هک یا حمله‌ای صورت گرفت، فقط یک شرکت بیمه‌ای در معرض خطر نباشد. 

 

سخن آخر 

در کتاب صنایع آینده که در سال 2017 و توسط الک‌راس نوشته شده است، در کنار تمام صنایع مهم مثل هوش مصنوعی، ژنتیک، کشاورزی بدون خاک و... به شدت و با تاکید فراوان به این موضوع اشاره شده است که ارز دیجیتال یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی خواهد بود که اقتصاد دنیا را نصیب خود خواهد کرد. 

اما در کشور ما هنوز بسیاری از فرایندهای اداری بیمه به صورت حضوری انجام شده و باید بیشتر به سمت فضای مجازی پیش رود تا بتواند وارد دنیای ارزهای دیجیتال هم شود. 

و به عنوان سخن آخر، توجه شما را به جمله‌ای از رییس کل بیمه مرکزی ایران جلب می‌کنم: 

بهره گیری از ارز دیجیتالی،کشور ما را یک گام دیگر به بهره‌وری مناسب نزدیک می‌کند و باید از این فرصت طلایی برای توسعه اقتصادی استفاده کنیم.