بیمه نوین | نمایندگی گرم آبی

از سیر تا پیاز بیمه بدنه (قسمت دوم)

1399/01/13

تعداد بازدید: 3739

در قسمت قبل به پوشش های اصلی بیمه بدنه و برخی از تعاریف اشاره کردیم. در این قسمت قصد داریم با بررسی پوشش های اضافی و برخی نکات دیگر به تکمیل این مطلب بپردازیم. با ما همراه باشید.
 

منظور از پوشش های اضافی در بیمه بدنه چیست؟


منظور از پوشش های اضافی در بیمه بدنه چیست؟

بیمه گذار در هر شرکت بیمه ای قادر است با پرداخت حق بیمه ای اضافه تر نسبت به حق بیمه اصلی، پوشش های اضافه بیمه بدنه را خریداری کند. این پوشش ها به شرح زیر می باشد:

  • پوشش شکست شیشه

در صورتی که شیشه اتومبیل بدون برخورد با اشیا خارجی صدمه ببیند، این پوشش خسارت وارده را جبران خواهد کرد. به عنوان مثال ممکن است در صورت گرم و سرد شدن هوا شیشه بشکند. این اتفاق معمولا در اکثر خودرو های داخلی از جمله پراید، پژو و سمند رخ می دهد.

مطالعه بیشتر: بررسی تخصصی بیمه بدنه و کارت طلایی

  • پوشش سرقت لوازم و قطعات خودروی بیمه شده

سال های اخیر حوادثی مانند سرقت رینگ، لاستیک و ... افزایش قابل توجهی داشته است. جهت جبران این خسارت ها می توانید از این پوشش استفاده کنید. توجه داشته باشید که سرقت کلی خودرو جز پوشش های اصلی بیمه بدنه می باشد.

  • پوشش بلایای طبیعی

تمامی خسارت های ناشی از سیل، زلزله و ... با دارا بودن این پوشش قابل جبران خواهد بود. در صورتی که جز مناطقی هستید که خطر سیل، زلزله و رانش زمین خودرو شما را تهدید می کند، پیشنهاد می کنیم حتما نسبت به خرید این پوشش اقدام نمایید.

  • پوشش پاشیده شدن رنگ و مواد شیمیایی

جاری شدن روغن ترمز یا پاشیده شدن رنگ و مواد شیمیایی دیگر روی بدنه خودرو موجب آسیب به آن خواهد شد. این پوشش جز یکی از ارزان ترین پوشش های بیمه بدنه محسوب می شود و بیشتر بیمه گذاران نسبت به انتخاب آن اقدام می کنند.

مطالعه بیشتر: ضرورت بیمه بدنه برای خودروهای لوکس

  • پوشش ایاب و ذهاب

در صورتی که خودرو شما دچار خطرات اصلی بیمه بدنه شود و به همین دلیل قابل استفاده نباشد، اگر شما این پوشش را خریداری کرده باشید،مبلغی بابت هزینه ایاب و ذهاب روزانه جهت رفت و آمد به شما پرداخت خواهد شد.

  • پوشش نوسانات قیمت

در سال های اخیر نوسان قیمت بسیار شدیدی در بازار خودرو رخ داد و همین موضوع سبب شد تا تهیه پوشش نوسانات قیمت جز الزامات بیمه بدنه شود. دلیل تهیه این پوشش را می توان این گونه شرح داد که ارزش خودروی بیمه شده معیاری برای پرداخت خسارت در بیمه های بدنه می باشد. طبق این پوشش اگر خسارتی هنگام تغییر قیمت خودرو اتفاق افتد، مبلغ خسارت به نسبت سرمایه بیمه شده به قیمت واقعی روز بازار محاسبه و پرداخت خواهد شد.

  • استهلاک

در جبران خسارت‌های مختلفی که تحت پوشش بیمه بدنه می‌باشد، فقط خسارت تحت پوشش پرداخت می‌شود و هزینه استهلاک خودرو با بیمه قابل پرداخت نمی‌باشد مگر این که پوشش حرف استهلاک را خریداری نمایید.

مطالعه بیشتر: در رابطه با فرانشیز بیمه چه می دانید؟

  • پوشش حذف فرانشیز

قطعا اطلاع دارید که پرداخت خسارت های بیمه ای با فرانشیز همراه است. در صورتی که درخواست عدم پرداخت فرانشیز را داشته باشید، باید نسبت به تهیه پوشش حذف فرانشیز اقدام نمایید.

  • پوشش ترانزیت

در صورتی که قصد سفر خارج از کشور داشته باشید، بهتر است این پوشش را بیمه نامه خود اضافه کنید. البته باید توجه داشته باشید که پوشش سرقت کلی و سرقت قطعات در خارج از مرزهای ایران بلااستفاده می باشد.
 

فرایند پرداخت خسارت بیمه بدنه


فرایند پرداخت خسارت بیمه بدنه

هنگام وقوع خسارت، بیمه گذار باید در اسرع وقت و حداکثر تا 5 روز کاری مراتب را به شرکت بیمه گزارش کند. روند پرداخت خسارت بر اساس اینکه خسارت اتفاق افتاده کلی بوده یا جزئی متفاوت خواهد بود.

مطالعه بیشتر: مراحل دریافت خسارت از بیمه بدنه

پرداخت خسارت بیمه بدنه در خسارت کلی

ملاک محاسبه و پرداخت خسارت در تمامی خسارت های کلی، ارزش معاملاتی خودرو بیمه شده می باشد که در بیمه نامه قید گردیده است. همچنین طبق دو قانون زیر، خسارت کلی تلقی خواهد شد:

  • خودرو سرقت شده بعد از 60 روز پیدا نشود.
  • هزینه تعمیر و تعویض قسمت های خسارت دیده خودرو از ۷۵% قیمت آن در روز حادثه بیشتر باشد.

در صورتی که خودرو شما شامل یکی از بندهای فوق شود، خسارت کلی تلقی گردیده و باید سند خودروی بیمه شده به شرکت بیمه گر منتقل شود. همچنین اگر طی یکسال بعد از پرداخت خسارت، وسیله نقلیه سرقت شده پیدا شود، شرکت بیمه طبق قانون قادر خواهد بود خودرو را به فروش برساند و سهم بیمه گذار از مبلغ بازیافتی را با توجه به درصدی که از خسارت پرداختی کسر کرده است را به وی پرداخت نماید.

پرداخت خسارت‌های جزئی در بیمه بدنه

به جز موارد فوق که در قسمت خسارات کلی به آن اشاره شد، سایر خسارت هایی که تحت پوشش بیمه نامه می باشند، به خسارت های جزئی معروف  هستند. معیار پرداخت خسارت در این دسته شامل هزینه تعمیر، دستمزد و قیمت روز لوازم تعویضی است که بعد از کسر استهلاک و فرانشیز و اضافه نمودن هزینه نجات و حمل تا سقف مشخص شده در بیمه نامه می باشد.

مطالعه بیشتر: اهمیت افزایش سقف تعهدات مالی در بیمه شخص ثالث چیست؟
 

مدارک اعلام خسارت بیمه بدنه


مدارک اعلام خسارت بیمه بدنه

  • ارائه کروکی یا گزارش مقامات انتظامی
  • ارائه اصل بیمه نامه بدنه معتبر در زمان حادثه
  • ارائه اصل بیمه نامه ثالث معتبر در زمان حادثه
  • ارائه اصل کارت مالکیت یا سند مالکیت خودرو
  • ارائه اصل گواهینامه راننده مورد بیمه، هنگام حادثه
  • ارائه کارت ملی راننده مقصر حادثه

مهلت پرداخت خسارت بیمه بدنه چقدر است؟

شرکت بیمه موظف است طی 15 روز کاری بعد از اعلام خسارت از سوی بیمه گذار و تکمیل مدارک و توافق طرفین در خصوص میزان آن یا اعلام رای داور و هیات داوری یا دادگاه نسبت به پرداخت خسارت اقدام نماید. البته همانطور که پیش از این اعلام شد، این مدت زمان برای خسارت سرقت تا ۶۰ روز از تاریخ اعلام خسارت می باشد.

مطالعه بیشتر: آیا تخفیف بیمه ثالث قابل انتقال است؟

سخن پایانی

در صورتی که سوالی برای شما مطرح شده و نیاز به مشاوره دارید با ما تماس بگیرید. همچنین شما می توانید این بیمه نامه را به صورت آنلاین تهیه کنید.