بیمه نوین | نمایندگی گرم آبی

در صورت مفقود شدن بیمه شخص ثالث چه باید کرد؟

1398/08/1

تعداد بازدید: 5172

بیمه نامه شخص ثالث از مدارک اجباری خودرو است که باید همیشه همراه راننده باشد. در صورت گم شدن این بیمه نامه، بیمه گزار باید در اسرع وقت نسبت به دریافت گواهی آن اقدام کند. در صورت عدم توجه به این موضوع مشکلات متعددی برای راننده به وجود خواهد آمد. این مشکلات تا حدی با مشکلات ناشی از دیرکرد بیمه شخص ثالث یکسان است.

چرا بیمه شخص ثالث اهمیت زیادی دارد؟

همانطور که در مطالب قبلی اشاره کردیم و اطلاع دارید بیمه نامه شخص ثالث خسارت های وارده به اشخاص زیان دیده در تصادفات را تحث پوشش قرار می دهد. تمام خسارت های جانی و مالی تحث پوشش بیمه  نامه شخص ثالث قرار دارند. اهمیت بیمه نامه شخص ثالث هنگام تصادفات مشخص می شود. به این صورت که در صورت تصادف و عدم وجود بیمه شخص ثالث، مقصر حادثه باید خسارت های طرف مقابل را شخصا پرداخت کند.  معمولا این هزینه ها بسیار قابل توجه هستند و گاهی اوقات ممکن است آینده فرد دگرگون شود.
 

مفقود شدن بیمه شخص ثالث


مفقودی بیمه نامه شخص ثالث

ممکن است به هر دلیلی اعم از:

  • گم شدن
  • منهدم شدن
  • مورد سرقت قرارگرفتن
  • و ...

بیمه نامه خود را از دست داده باشید. بعد از آنکه متوجه این موضوع شدید سریعا نسبت به اعلام گم شدن بیمه نامه خود اقدام کنید. در صورت عدم توجه به این موضوع مشکلاتی برای شما به وجود خواهد آمد که در ادامه به بیان آن ها خواهیم پرداخت.

مطلب مرتبط: آیا تخفیف بیمه ثالث قابل انتقال است؟

در صورت مفقودی بیمه نامه شخص ثالث چه مشکلاتی به وجود خواهد آمد؟

مفقود شدن بیمه شخص ثالث در هر زمانی شرایط متفاوتی برای بیمه گزار رقم خواهد زد. این موضوع موجب خواهد شد بیمه گزار دچار سردرگمی و شرایط پیچیده ای شود. در صورت اعلام گم شدن بیمه نامه به شرکت بیمه و دریافت گواهی، این اتفاقات و سردرگمی ها رخ نخواهد داد. در ادامه به برخی از مشکلات اشاره خواهیم کرد:

  • توقف توسط پلیس

همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره کردیم، بیمه نامه شخص ثالث جز مدارک اجباری خودرو است. در صورتی که خودرو شما توسط پلیس متوقف شود و فاقد بیمه نامه شخص ثالث باشد، خودرو توسط پلیس به پارکینگ منتقل خواهد شد و تا زمانی که بیمه شخص ثالث به پلیس ارائه نشود، خودرو ترخیص نخواهد شد.

توجه : در صورتی که بیمه نامه شخص ثالث شما مفقود شد، سریعا نسبت به دریافت گواهی آن اقدام کنید. البته در صورتی که این کار را به تعویق انداختید و در این فاصله خودرو شما به دلیل مفقود شدن بیمه نامه شخص ثالث توسط پلیس به پارکینگ منتقل شد، نگران نباشید. در صورتی این موضوع رخ داد با طی مراحل ساده ای این مشکل رفع خواهد شد. در ادامه به این اقدامات اشاره خواهیم کرد.

  • وجود مشکل هنگام تصادف

هنگام تصادف باید الزاما بیمه نامه شخص ثالث را همراه خود داشته باشید حتی در صورتی که خودرو شما شامل خسارت نشده باشد. دلیل همراه داشتن بیمه نامه شخص ثالث این است که بعد از بررسی صحنه تصادف توسط افسر، بیمه نامه های زیان دیده و مقصر جابه جا می شود تا ادامه روند پیگیری دریافت خسارت طی شود. حال در صورتی که به هر دلیلی راننده بیمه نامه شخص ثالث را همراه خود نداشته باشد، با مشکل انتقال خودرو به پارکینگ روبه رو خواهد شد. این موضوع سبب خواهد شد تا فرد علاوه بر صرف زمان متحمل هزینه اضافه ای نیز شود. در ادامه این مطلب به مراحل اعلام مفقودیت بیمه نامه شخص ثالث اشاره می کنیم. همراه ما باشید.

مطلب مرتبط: آیا تخفیف بیمه ثالث قابل انتقال است؟ (قسمت دوم)

سواستفاده از بیمه شخص ثالث چگونه امکان پذیر است؟

افراد سودجو و کلاهبردار همیشه با روش های جدید خطر آفرین هستند. بعضی مواقع این افراد با سرقت بیمه نامه شخص ثالث موجب بروز مشکلاتی برای بیمه گزار می شوند. در این حالت بیمه گزار باید نسبت به اعلام مفقودیت بیمه نامه شخص ثالث سریعا اقدام کند، در غیر اینصورت فرد کلاهبردار با روش‌ های مختلف می‌تواند از بیمه‌ نامه بیمه گزار به نفع خود استفاده کند.

برای مثال فرض کنید کلاه بردار در بیمه نامه دست ببرد و اطلاعات آن را تغییر دهد. از بیمه نامه سرقت شده برای خسارات ساختگی و حتی تصادفاتی که شامل خسارت های جانی و مالی هستند، استفاده کند. حتی از طریق این بیمه نامه از شرکت بیمه خسارت دریافت کند.  موارد دیگری نیز ممکن است رخ دهد و سواستفاده صورت گیرد. برای مثال هنگام بروز خسارت های جانی، از بیمه نامه به عنوان وثیقه برای آزادی موقت استفاده کند. تمام این مسائل موجب به وجود آمدن مشکلات عدیده ای برای فرد بیمه گزار خواهد شد. افراد کلاه بردار و سودجو به راحتی با دست کاری اطلاعات بیمه نامه می توانند از آن سواستفاده کنند.

مطلب مرتبط: اهمیت افزایش سقف تعهدات مالی در بیمه شخص ثالث چیست؟

همچنین در صورت بروز تصادف و هنگام جابه جایی بیمه نامه ها به دقت بیمه نامه شخص ثالث طرف مقابل را بررسی می کنید. فرض کنید بیمه نامه توسط افسر پلیس جابه جا شود و خطای انسانی هنگام این جابه جایی رخ دهد. در واقع ممکن است خودرو فرد کلاه بردار پراید باشد اما بیمه نامه سرقت شده که مربوط به خودرو سمند است تحویل شما گردد. توجه به این موضوع از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری خواهد کرد. بنابراین هنگام دریافت بیمه نامه طرف مقابل در صحنه تصادف، به دقت جزئیات را با خودرو مقصر مطابقت دهید تا سواستفاده ای در این زمینه رخ ندهد.

نام شرکت ارائه کننده بیمه شخص ثالث فراموش شده؛ چه راه حلی پیشنهاد می شود؟

در مرحله اول باید راننده بداند بیمه شخص ثالثش توسط چه شرکتی صادر شده است. به هر دلیلی ممکن است نام شرکت بیمه کننده فراموش شده باشد یا اینکه خودرو با بیمه شخص ثالث خریداری شده باشد. در صورت بروز چنین موضوعی جای هیچ نگرانی نیست. کافیست با مراجعه به سامانه سنهاب و ارائه کد یکتای بیمه نامه یا شماره بیمه نامه از شرکت صادر کننده بیمه نامه مطلع شوید. احتمالا وقتی شخص اطلاع از شرکت بیمه خودرو خود نداشته باشد، قطع به یقین از کد یکتا و شماره بیمه نامه خود نیز اطلاع ندارد. در این صورت مشکلی برای شما به وجود نخواهد آمد و به راحتی با ارائه کد ملی از طریق سامانه سنهاب اقدام به استعلام شرکت بیمه خود خواهید کرد.

در صورت مفقود شدن بیمه نامه چه اقدامی انجام دهیم؟

بعد از اینکه از مفقود شدن بیمه نامه مطلع شدید، سریعا با همراه داشتن سند خودرو و کارت ملی به نمایندگی بیمه مورد نظر مراجعه کنید.

توجه داشته باشید که برای بیمه نامه شخص ثالث المثنی صادر نخواهد شد. تنها گواهی بیمه شخص ثالث برای شما صادر خواهد شد. همچنین بعد از آنکه استعلام های لازم برای تعداد کوپن های استفاده شده و تعداد سال تخفیف توسط شرکت بیمه صورت گرفت، وضعیت کوپن ها در گواهی درج خواهد شد.

حال در صورتی که بیمه گزاری که گواهی بیمه نامه شخص ثالث را دارد، به عنوان مقصر حادثه شناخته شود، باید بعد از استفاده از بیمه نامه، آن را به شرکت بیمه تحویل دهید. این موضوع به دلیل آن است که باید وضعیت بیمه نامه به روز شود و بر روی آن درج گردد.

چرا برای بیمه نامه شخص ثالث المثنی صادر نمی شود؟

برای جلوگیری از سواستفاده سود جویان امکان صدور المثنی بیمه نامه شخص ثالث وجود ندارد. به عنوان مثال فرض کنید فردی بعد از تصادف ساختگی با ارائه بیمه نامه، از دو مرکز خسارت متفاوت اقدام به دریافت خسارت کند.

دریافت گواهی بیمه نامه شخص ثالث چه مدت به طول می انجامد؟

در صورتی که مدارک بیمه گزار کامل باشد، دریافت گواهی بیمه شخص ثالث زمان بسیار کمی خواهد برد. همچنین دریافت این گواهی شامل هیچ گونه هزینه نخواهد شد.

نکات تکمیلی

نکات زیر به عنوان مهم ترین موارد در مفقودی بیمه نامه شخص ثالث محسوب می شود:

1- در صورت بروز تصادف و عدم ارائه بیمه نامه شخص ثالث (به دلیل مفقودی بیمه نامه) شما درگیر روند اداری ای برای دریافت گواهی بیمه نامه خواهید شد. در آن شرایط قاعدتا شرایط شما به دلیل تصادف بحرانی و پر از استرس است. بنابراین در صورت مفقودی بیمه نامه سریعا نسبت به دریافت گواهی اقدام فرمائید.

2- در صورتی که بیمه نامه شخص ثالث شما مفقود شود و برگه گواهی دریافت کنید، در زمان تمدید بیمه نامه با مشکل مواجه خواهید شد. برای روشن شدن موضوع به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید شما امسال بیمه نامه شخص ثالث خود را با مبلغ 700،000 تومان تمدید می کنید و بعد از چندین ماه این بیمه نامه مفقود می شود. به دلیل مفقودی بیمه نامه برای تمدید سال آینده باید مبلغ 1،700،000 تومان را به شرکت بیمه بپردازید. همچنین تمام تخفیفات شما از بیمه نامه به مدت 1 سال حذف خواهد شد. در صورتی که سال آینده(سال دوم مفقودی) تمایل به تمدید بیمه نامه داشتید، شرکت بیمه اقدام به استعلام از بیمه نامه قبلی شما (بیمه نامه مفقود شده) خواهد کرد. در صورتی که در این مدت گزارشی از دریافت خسارت توسط بیمه نامه مفقودی به شرکت بیمه اعلام نشده باشد، هزینه اضافه ای که بابت تمدید سال قبل بیمه نامه پرداخته اید (مبلغ 1،700،000 تومان) به اضافه تخفیفات به شما برگشت داده خواهد شد. البته تمام این موارد در صورتی صحیح خواهد بود که شرکت صادر کننده بیمه نامه ابتدایی شما (همان بیمه نامه مفقودی) با شرکت صادر کننده بیمه نامه جدید تفاوت کند. در واقع اگر هر دو بیمه نامه ( بیمه نامه مفقودی و جدید) توسط یک شرکت صادر شده باشد، هزینه اضافه ای بابت تمدید از شما دریافت نخواهد شد. همچنین به دلیل ثبت اطلاعات تخفیف بیمه نامه در اسناد شرکت بیمه مورد نظر، تخفیف شما نیز برای تمدید اعمال خواهد شد.

3- در صورتی که نیاز به استعلام بیمه نامه (جهت اصل بودن بیمه نامه یا ...) خود داشتید به سایت سنهاب مراجعه کنید.

سخن پایانی

در صورت مفقود شدن بیمه نامه شخص ثالث، سریعا جهت جلوگیری از سواستفاده های احتمالی مراتب را به شرکت بیمه خود اطلاع دهید. همچنین بعد از اطلاع رسانی نسبت به دریافت گواهی بیمه نامه اقدام فرمائید. در صورتی که سوالی برای شما مطرح شده است با ما تماس بگیرید یا از طریق نظرات کاربران این پست به بیان دغدغه های خود بپردازید.

مطلب مرتبط: هر آنچه که باید در مورد خسارت بیمه شخص ثالث بدانید!