بیمه نوین | نمایندگی گرم آبی

آیا تخفیف بیمه ثالث قابل انتقال است؟

1398/07/9

تعداد بازدید: 3418

بیمه ثالث همیشه جز جدا نشدنی و مهم مسائل بیمه ای بوده است. از طرفی انتقال بیمه شخص ثالث نیز مسئله بسیار مهمی است که در بیشتر اوقات سوالاتی در ذهن پیرامون آن شکل می گیرد، مخصوصا زمانی که بیمه گذاران خوب و بدون خسارت قصد انتقال تخفیف بیمه نامه خود را داشته باشند. به زبان ساده تر اگر شما قصد فروش خودرو خود را دارید یا قصد دارید خودرو جدیدی را خریداری کنید(صفر یا دست دوم) مسئله ای که در این بین باید به آن توجه کنید، موضوع انتقال بیمه نامه شخص ثالث است. به عنوان مثال ممکن است شما خودرو خود را بفروشید اما قصد داشته باشید تخفیف بیمه نامه تان را برای خود نگه دارید یا اینکه خریدار خواستار خرید خودرو با تخفیفات بیمه شخص ثالث آن باشد. امروز قصد داریم به بررسی جزئیات این موضوع بپردازیم. با ما همراه باشید.
 

تخفیف بیمه ثالث


زمان انتقال بیمه شخص ثالث

هنگامی که قانون بیمه شخص ثالث تصویب شد تا به امروز، این بیمه نامه بیشتر خودرو محور بوده و راننده نقش پر رنگی در آن نداشته است. البته با توجه به بازبینی هایی که در کشور های توسعه یافته بر روی بیمه نامه شخص ثالث  صورت گرفت، این بیمه نامه بیشتر به سمت راننده محور بودن رفته است. خوشبختانه کشور ما نیز قانون جدیدی در این زمینه تصویب کرد که بیمه مرکزی نیز در حال حرکت به سمت این مسیر است. از طرفی با توجه به اجباری بودن بیمه شخص ثالث، انتقال تخفیف یکی از مهم ترین موضوعات برای دارندگان تخفیفات چند ساله است. انواع حالات برای انتقال بیمه نامه شخص ثالث به شرح زیر است:

  • انتقال بیمه شخص ثالث به شرکت دیگر
  • انتقال بیمه شخص ثالث به خودروی صفر
  • انتقال بیمه شخص ثالث به خودروی جدید
  • انتقال بیمه شخص ثالث به فرد یا خریدار دیگر
  • انتقال بیمه شخص ثالث از خودروی اسقاط به خودروی جدید

قبل از آنکه نحوه انتقال بیمه نامه شخص ثالث را بیان کنیم، لازم است شرایط کلی و موارد مهم تر که مربوط به این بیمه نامه است را بررسی کنیم.

شرایط و نحوه انتقال بیمه شخص ثالث

شورای نگهبان در رابطه با این موضوع ماده 6 قانون اصلاح بیمه مسئولیت مدنی را تصویب کرده است. طبق ماده 6 این قانون هنگام انتقال قطعی مالکیت وسیله نقلیه، دارنده آن وسیله مجاز است تا قبل از انقضای مدت اعتبار بیمه نامه، تخفیف بیمه نامه را به وسیله نقلیه مشابه منتقل کنند. البته وسیله نقلیه جدید باید متعلق به خود شخص یا افراد درجه اول باشد. همچنین شرکت بیمه نیز در قبال انتقال سوابق تخفیف عدم خسارت وسیله نقلیه قدیم به جدید موظف خواهد بود. بدیهی است تخفیف مربوطه با کسر مدت باقی مانده وسیله نقلیه قبلی در بیمه نامه وسیله نقلیه جایگزین اعمال خواهد شد و حق بیمه وسیله نقلیه جدید در سررسید بیمه نامه خودرو مذکور بر اساس سوابق بیمه گذار جدید دریافت خواهد شد. شرایط و نحوه انتقال بیمه نامه شخص ثالث به شرح زیر خلاصه می شود:

  1. مهم ترین مسئله در انتقال بیمه نامه توجه به خودرو جدید و قدیم است. در واقع انتقال بیمه نامه شخص ثالث فقط به خودرو های مشابه امکان پذیر است و به عبارت دیگر باید خودرو قدیمی مشابه خودرو جدید باشد.
  2. وسیله نقلیه جدید و قدیم هر دو باید به نام شخص واحد یا بستگان درجه یک بیمه گذار باشد.
  3. سند مالکیت خودرو باید به صورت قطعی منتقل شده باشد و مواردی مانند وکالت اعم از تعویض پلاک، وکالت بلا عزل، وکالت کاری یا قول نامه قابل قبول نخواهد بود.
     
تخفیف بیمه ثالث


انتقال بیمه نامه شخص ثالث خودرو فرسوده به خودرو جدید چگونه امکان پذیر است؟

معمولا خودرو هایی که اسقاط می شوند به نام خودرو های از رده خارج یا فرسوده شناخته می شوند. این خودرو ها به دلیل سن کارکرد بالا، مصرف سوخت زیاد و  آلایندگی بالا باید با خودرو های جدید تعویض شوند. هنگام اسقاط این خودرو ها سابقه تخفیفات بیمه نامه شخص ثالث به خودرو جدید منتقل خواهد شد. در رابطه با این موضوع برگه اسقاط خودرو را همراه با مدارک خودرو و اصل بیمه شخص ثالث به شرکتی که بیمه نامه ثالث شما را صادر کرده، تحویل دهید. شرکت بیمه الحاقیه ابطال بیمه نامه را صادر و تخفیفات را منتقل خواهد کرد.
 


تاریخ برگه اسقاط گذشته است؛ انتقال انجام خواهد شد؟

هنگام اسقاط خودرو یک برگه به شما تحویل داده می شود. در آن برگه درج شده است که این خودرو اسقاط شده و چنین خودرویی دیگر وجود ندارد. فرایند این موضوع نیز مشابه قبل است. باید برگه اسقاط، مدارک خودرو و اصل بیمه نامه شخص ثالث را به شرکت صادر کننده بیمه نامه تحویل دهید. شرکت بیمه الحاقیه ابطال بیمه نامه و انتقال تخفیفات بیمه شخص ثالث را به شما تحویل خواهد داد و هنگام خرید خودرو جدید، قادر خواهید بود تخفیفات را به خودرو مورد نظر منتقل کنید.

سخن پایانی

به دلیل گستردگی این موضوع، هفته آینده نیز با ادامه این مطلب همراه شما خواهیم بود. در صورتی که سوالی برای شما مطرح شده است، با ما تماس بگیرید.