بیمه نوین | نمایندگی گرم آبی

بررسی آئین نامه 68 ; اعتبار بیمه های عمر و سرمایه گذاری

1400/04/15

تعداد بازدید: 3079

یکی از مهمترین آئین نامه های صنعت بیمه مربوط می شود به بیمه های عمر که با نام آئین نامه 68 بیمه های عمر و سرمایه گذاری شناخته می شود . این آئین نامه در تا ریخ 1390/9/22 توسط شورای عالی بیمه به تصویب رسید و از آن به بعد باعث قانون مند شدن بیمه های عمر و سرمایه گذاری گردید . پایه و اساس بیمه های عمر در ایران از همین آئین نامه به دست آمده است و هر آنچه که از اعتبار بیمه های عمر و سرمایه گذاری خواسته باشید از آئین نامه 68 می توانید متوجه شوید .

- آیین‌نامه شماره ۶۸

شورای‌ عالی بیمه در اجرای بند ۵ ماده ۱۷ قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه‌گری در جلسه مورخ ۲۲/۹/۱۳۹۰ آیین‌نامه بیمه‌های زندگی و مستمری را  تصویب نمود . این آئین نامه در 9 فصل و به تفصیل در مورد بیمه های عمر و سرمایه گذاری صحبت کرده است که در اینجا مهمترین ماده های این آئین نامه را با هم مرور می کنیم .

فصل اول : کلیات

فصل دوم : مبانی محاسبه نرخ حق بیمه

فصل سوم : کارمزد

فصل چهارم : مشارکت در منافع

فصل پنجم : حقوق بیمه گذاران نسبت به بیمه های عمر

فصل ششم : نحوه تنظیم حساب معاملات بیمه‌های زندگی

فصل هفتم : بیمه اتکائی اجباری

فصل هشتم : بیمه اتکائی اختیاری

فصل نهم : نظارت

 

- مهمترین ماده های فصل اول :

- انواع اصلی بیمه‌های زندگی و تعریف هر یک از آنها عبارتند از

الف- بیمه‌های خطر فوت: قرارداد بیمه‌ای است که در آن بیمه‌گر تعهد می‌کند در ازای پرداخت حق‌بیمه توسط بیمه گزار، در صورت فوت بیمه‌شده در مدت بیمه، مبلغ بیمه را به ذینفع مندرج در بیمه‌نامه پرداخت نماید.

ب- بیمه به شرط حیات: قرارداد بیمه‌ای است که در آن بیمه‌گر تعهد می‌کند در ازای پرداخت حق‌بیمه توسط بیمه گزار، در صورت زنده بودن بیمه‌شده در پایان مدت بیمه، مبلغ بیمه را به ذینفع مندرج در بیمه‌نامه پرداخت نماید.

ج- بیمه‌های مختلط: قرارداد بیمه‌ای است که در آن بیمه‌گر تعهد می‌کند در ازای پرداخت حق‌بیمه توسط بیمه گزار در صورت فوت بیمه‌شده در مدت بیمه و یا زنده بودن وی در پایان مدت بیمه، مبلغ بیمه را به ذی‌نفع مندرج در بیمه‌نامه پرداخت نماید.

د- بیمه مستمری: قرارداد بیمه‌ای است که در آن بیمه‌گر تعهد می‌کند در ازای پرداخت حق‌بیمه توسط بیمه گزار، مبلغ بیمه را به صورت مستمری تا یک مدت معین و یا در زمان حیات بیمه‌شده، به ذینفع مندرج در بیمه‌نامه بپردازد.


تبصره 1: مؤسسات بیمه می‏توانند پوشش‌ خطرات اضافی را طبق مقررات مربوط، همراه انواع بیمه‌های زندگی عرضه نمایند.
تبصره 2: قبول تعهد پرداخت سرمایه یا مستمری در صورت نقص عضو بیمه‌شده یا هزینه معالجات در بیمه‌نامه‌های زندگی ممنوع است و مؤسسات بیمه می‌توانند اینگونه تعهدات را ضمن بیمه‌نامه مربوط قبول کنند.
تبصره 3: مؤسسات بیمه می‌توانند علاوه بر بیمه‌های مستمری، تعهدات سایر انواع بیمه زندگی را هم به  صورت مستمری پرداخت نمایند.

 

- مهمترین ماده های فصل دوم :

- مبانی محاسبه نرخ‌های بیمه این آیین‌نامه عبارتست از:

الف- جدول مرگ و میر به شرح پیوست. بیمه مرکزی موظف است حداقل هر پنج سال یک بار جدول مرگ و میر پیوست را به روز نماید.

ب- نرخ سود فنی علی الحساب : حداکثر نرخ سود فنی در بیمه ‏نامه های با مدت حداکثر ده سال، پانزده درصد و در بیمه نامه‏های با مدت بیش از ده سال، پانزده درصد برای ده سال اول و ده درصد برای مدت مازاد بر ده سال. بیمه مرکزی موظف است، هر دو سال یکبار نرخ سود فنی را مورد بازنگری قرار دهد و پیشنهاد لازم را به شورای عالی بیمه ارائه کند.

ج- حداکثر هزینه‌های اداری و بیمه‌گری:

در بیمه‌نامه‌های انفرادی- سالانه: حداکثر ۷ درصد حق‌بیمه هر سال بعلاوه دو درهزار سرمایه فوت در ۵ سال اول

در بیمه‌نامه‌های انفرادی- یکجا: حداکثر ۲ درصد حق بیمه بعلاوه ۳ درهزار سرمایه فوت سال اول

در بیمه‌نامه‌های گروهی: حداکثر به میزان ۵۰ درصد هزینه تعیین شده در بیمه‌نامه‌های انفرادی

د- هزینه کارمزد، حداکثر تا سقف‌های مقرر در این آیین‌نامه به حق بیمه اضافه می شود.

 

- مهمترین ماده های فصل سوم :

- حداکثر هزینه کارمزد قابل اعمال در حق‌بیمه برای انواع بیمه‌های زندگی به شرح زیر تعیین می‌شود:

الف- برای بیمه‌های انفرادی خطر فوت زمانی با حق بیمه سالانه، ۲۵% حق بیمه وصولی.

ب- برای بیمه‌های گروهی خطر فوت زمانی با حق بیمه سالانه، ۱۰% حق بیمه وصولی.

ج- در سایر انواع بیمه‌نامه‌های زندگی با حق بیمه سالانه، ۷۵ درصد حق بیمه سال اول به شرطی که از ۳۰ درهزار سرمایه فوت سال اول تجاوز نکند که ۳۰ درصد آن برای سال‌ اول و ۵/۱۷ درصد برای سال‌های دوم تا پنجم اعمال می‌گردد.

د- در انواع بیمه‌نامه‌های زندگی با حق بیمه یکجا:

در بیمه‌نامه‌های انفرادی، ۵ درصد حق‌بیمه

در بیمه‌نامه‌های گروهی، ۴ درصد حق‌بیمه

 

- مهمترین ماده های فصل چهارم :

- مؤسسات بیمه مکلفند در انواع بیمه‌‏های زندگی جز در بیمه‌های خطر فوت زمانی، بیمه گزاران بیمه‏های زندگی خود را در حداقل ۸۵ درصد منافع حاصل از مجموع معاملات بیمه‌های مذکور سهیم نمایند.

 

- مهمترین ماده های فصل پنجم :

- در انواع بیمه‌های زندگی بجز بیمه‌ خطر فوت زمانی بیمه گزار می‌تواند در صورت تشکیل ذخیره ریاضی، درخواست بازخرید کل یا درصدی از بیمه‌نامه خود را نماید و موسسه بیمه مکلف است ارزش بازخرید بیمه‌نامه را که حداقل معادل ۹۰ درصد ذخیره ریاضی بیمه‌نامه است، با رعایت شرایط بیمه‌نامه صادره پرداخت نماید.

- بیمه گزار می‌تواند پس از پرداخت لااقل حق بیمه دو سال تمام تا ۹۰ درصد ارزش بازخرید بیمه نامه درخواست وام نماید و بیمه‌گر متعهد به پرداخت آن است. ترتیب استرداد وام با توافق بین بیمه‌گر و بیمه گزار تعیین می‌شود.

در بیمه‌های مختلط خطر فوت و تشکیل سرمایه، هرگاه بیمه گزار از پرداخت هر قسط حق بیمه خودداری نماید، حق بیمه خطر فوت از محل ذخیره ریاضی بیمه‌نامه تامین می‌شود و پس از آن که ذخیره ریاضی کمتر از حق بیمه خطر فوت گردد، بیمه‌نامه معلق می‌گردد. بیمه گزار می‌تواند با پرداخت حق‌بیمه مقرر، بیمه‌نامه را مجددا برقرار نماید.

 

مهمترین ماده های فصل ششم :

- مؤسسات بیمه موظفند حساب‌های معاملات بیمه‌های زندگی را از سایر حساب‌های خود تفکیک نموده و دفاتر خود را به ترتیبی تنظیم نمایند که کلیه اقلام مربوط به معاملات هر یک از انواع بیمه‌های زندگی به تفکیک مشخص شده باشد.

 

- مهمترین ماده های فصل هفتم :

- مؤسسات بیمه موظفند برای هر یک از انواع بیمه‌های زندگی صورت‌های زیر را در اختیار بیمه مرکزی بگذارند:

الف- صورت بیمه‌نامه‌های صادره هر ماه.

ب- صورت تغییرات حاصله هر ماه در بیمه‌نامه‌های صادره.

ج- صورت بیمه‌نامه‌های مخفف و بازخرید شده هر ماه.

د- صورت بیمه‌نامه‌های مختومه به علت انقضای مدت بیمه‌نامه یا فوت بیمه‌شده و یا ابطال و فسخ بیمه‌نامه.ترتیب تنظیم و ارسال این صورت‌ها را بیمه مرکزی معین خواهد کرد.

- بیمه مرکزی میتواند رونوشت کلیه بیمه‌نامه‌های صادره بیمه‌های زندگی را از مؤسسات بیمه بخواهد. مؤسسات بیمه موظف‌اند امکان دسترسی بیمه مرکزی به پایگاه اطلاعات بیمه‌های زندگی را فراهم نمایند.

- حق بیمه اتکایی اجباری معادل ۵۰ درصد حق بیمه وصولی بیمه‌های زندگی است و هرگاه موسسه بیمه‌ای، بیمه نامه زندگی بدون رعایت مبنای تعیین نرخ مقرر در ماده۳ این آیین‌نامه صادر نماید، بیمه مرکزی می‌تواند تمام یا قسمتی از سهمیه اتکایی اجباری این بیمه‌نامه‌ها را قبول ننماید

 

- مهمترین ماده های فصل هشتم :

- مؤسسات بیمه در صورتی می‌توانند در مورد انواع بیمه‌های زندگی واگذاری اتکایی به خارج از کشور انجام دهند که لزوم واگذاری مزبور مورد تایید بیمه مرکزی باشد.

 

- مهمترین ماده های فصل نهم :

- بیمه مرکزی بر حسن اجرای این آیین‌نامه نظارت می‌نماید. در صورت عدم اجرای مفاد این آیین‌نامه توسط مؤسسه بیمه، بیمه مرکزی می‌تواند حسب مورد هر یک از اقدامات زیر را انجام دهد:

تذکر شفاهی به مدیران فنی، مدیر‌عامل و هیأت مدیره شرکت بیمه

اخطارکتبی به مدیران فنی، مدیر‌عامل و هیأت مدیره شرکت بیمه

اعلام سلب صلاحیت مسئول فنی، مدیر فنی، معاون فنی یا مدیرعامل شرکت بیمه

تعلیق پروانه فعالیت مؤسسه بیمه با تصویب شورای عالی بیمه

 

- نکته مهم

مهمترین چیزی که می توان از ماده های این آئین نامه برداشت کرد این است که بیمه مرکزی با توجه به اهمیت بیمه های عمر در کشور این آئین نامه را از سال 90 تصویب کرد تا اهمیت بیمه های عمر و کلیه نکات مبهم آن را نشان دهد و به مردم این اعتماد را انتقال دهد که در صورت خرید بیمه های عمر ، سرمایه آنها به پشتوانه بیمه مرکزی حفظ خواهد شد .

 

- سخن آخر

در این مقاله سعی شد به نکات مهم آئین نامه 68 بیمه مرکزی پرداخته شود و به این طریق اهمیت و اعتبار بیمه های عمر نشان داده شود .

اگر مجدداً در این زمینه سوالی داشتید با مشاوران ما تماس بگیرید یا نظرات و سوالات خودتان را برای ما ارسال کنید .