بیمه نوین | نمایندگی گرم آبی

بیمه های باربری و انواع آن

1400/02/7

تعداد بازدید: 1079

یکی از قدیمی ترین انواع بیمه ها که تا حدود زیادی شبیه بیمه های امروزی بوده است ، بیمه باربری می باشد . این ‌بیمه‌نامه ‌در اواسط‌ قرون‌ وسطی‌ در بین‌ تجار، مالکان‌ کشتی‌ و سرمایه‌ داران‌ و بانکداران‌ رایج‌ بوده‌ است‌. حتی در ایران هم در سال 1269 اولین فعالیت بیمه ای در زمینه بیمه های باربری توسط فردی از روسیه به نام لازار پولیاکف انجام شد که بعد از سه سال از اینکه نتوانست به تعهدات خود عمل کند امتیاز آن لغو شد  . حال با توجه به اهمیت این نوع بیمه نامه ، در این مقاله شما را با بیمه های باربری آشنا خواهیم کرد .

- تعریف :

بیمه حمل و نقل کالا بیمه ای است که به موجب آن بیمه گر در مقابل بیمه گذار متعهد می شود تا چنانچه در زمان حمل کالا از یک محل به محل دیگر بر اثر وقوع خطرهای موضوع بیمه ، کالا از بین رفت و یا دچار خسارت شد و یا در رابطه با این خطرات ، بیمه گذار هزینه ای متحمل شود ، زیان وارده را بپردازد .

قدیمی ترین نوع بیمه که تا حدی با قوانین بیمه کنونی مشابهت دارد و در اواسط قرون وسطی در بین تجار ، مالکان کشتی و سرمایه داران و بانکداران رایج بوده ، بیمه باربری دریایی است .

اولین بار که اموال و مال التجاره های افراد که از طریق دریا حمل می شد با خطر های گوناگونی مانند غرق شدن کشتی و راهزنی های دریایی مواجه شدند ، صاحبان کشتی ها به فکر راه حلی برای حفظ سرمایه های خود افتادند .به همین دلیل قوانین و مقررات باربری دریایی به مرور تکامل یافت .

- تقسیم بندی بیمه های باربری براساس مبدا و مقصد جغرافیایی

بیمه باربری وارداتی :

بابت محمولاتی صادر می گردد که از یک یا چند کشور خارجی به ایران حمل می شود. با توجه به قوانین جاری کشور خرید این نوع بیمه نامه برای واردکنندگان اجباری می باشد . ( ماده 70 قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری )

بیمه باربری صادراتی :

بیمه نامه باربری صادراتی بابت محمولاتی صادر می گردد که از مبدا ایران به مقصد سایرکشورهای جهان حمل می شود .

بیمه باربری ترانزیت :

بیمه نامه باربری ترانزیت بابت محمولاتی صادر می گردد که از یک کشور خارجی به یک کشور خارجی دیگر حمل می شود . در این نوع بیمه نامه ، ممکن است مورد بیمه از ایران عبور کند یا عبور نکند . بنابراین بیمه های باربری ترانزیت را میتوان به 2 دسته تقسیم بندی نمود :


عبوری :  در این صورت مورد بیمه از داخل کشور ایران عبور می نماید. به عنوان مثال از مبدا امارات به مقصد ترکمنستان حمل شود .


غیرعبوری : دراین صورت مورد بیمه از داخل کشور ایران عبور نمی نماید. به عنوان مثال از مبدا ترکیه به مقصد سوریه حمل شود.

بیمه باربری داخلی :

بیمه نامه باربری داخلی بابت محمولاتی صادر می شود كه از مكانی به مكان دیگر در داخل كشور حمل گردد. بنابراین مبدا و مقصد این نوع بیمه نامه در داخل كشور قرار دارد . بیمه نامه های باربری داخلی تابع شرایط و مقررات داخل كشور بوده و برحسب توافق بیمه گر و بیمه گذار می تواند
خطرات متنوعی را تحت پوشش قراردهد . این نوع بیمه نامه به 2 صورت موردی و قراردادی صادر می شود :


1 - موردی : این نوع بیمه نامه برای تجار و صاحبان كالایی كه نیازمند تحت پوشش قراردادن محموله خود جهت حمل از مكانی به مكان دیگر در داخل كشور می باشند ، ارایه می گردد.


2 - قراردادی : این نوع بیمه نامه برای موسسات حمل ونقل داخلی كه فاقد مجوز صدور بارنامه رسمی می باشند )مثل وانت بارها( و تولیدكنندگان وتجار كه نیازمند تحت پوشش قراردادن محمو له های متعددی در روز می باشند ارایه می گردد.

 

- سخن آخر

امیدواریم توانسته باشیم شما را با بیمه های باربری آشنا کرده باشیم و در هفته های آینده با بررسی پوشش ها و نکات بیمه های باربری در خدمت شما خواهیم بود .

اگر مجدداً در این زمینه سوالی داشتید با مشاوران ما تماس بگیرید یا نظرات و سوالات خودتان را برای ما ارسال کنید .