بیمه نوین | نمایندگی گرم آبی

بررسی تخصصی بیمه آتش سوزی ( قسمت سوم )

1399/12/26

تعداد بازدید: 1188

فقط چند لحظه زمان لازم است تا آتش ، زندگی شیرین ما انسان ها را به تلخی تبدیل کند و حدود چند دقیقه زمان نیاز دارد تا خانه یا کارخانه ای را از ریشه بسوزاند . آتش سوزی جز حادثه های بسیار فجیعی است که مرگ و حیات انسان را فقط در کسری از زمان تعیین می کند .

متاسفانه هر ساله تعداد زیادی از شهروندان ما به علت آتش سوزی جان شیرین خود را از دست می دهند و علاوه بر این تعداد زیادی از افراد دچار سوختگی شدید یا معلول می‌شوند ، به همین خاطر است که این حوادث بسیار دردناک است . خسارات مالی ناشی از آتش سوزی نیز بسیار سنگین است و به میلیارد ها تومان در سال می رسد .

بیمه آتش سوزی چیست ؟

همه ما سال‌ها زحمت می‌کشیم تا خانه و زندگی و مال و اموالی برای خودمان فراهم کنیم. اما همیشه چیزهایی هستند که می‌توانند این اموال را تهدید کنند و به آن آسیب بزنند بلایای طبیعی و حوادثی مثل آتش‌سوزی ، صاعقه ، انفجار ،  سیل و طغیان آب ، زلزله و آتشفشان ، طوفان و گردباد و … خطرهای غیر قابل پیش بینی و بزرگی برای زندگی ما هستند. شاید نتوان جلوی این خطرها و حوادث را گرفت اما می‌توان کاری کرد که در زمان حادثه آسیب کمتری ببینیم و با آرامش خاطر زندگی خود را ادامه دهیم .

شرایط عمومی بیمه های آتش سوزی :

اساس قرارداد :

این بیمه نامه بر اساس قانون بیمه مصوب اردیبهشت ماه سال 1316 و پیشنهاد کتبی بیمه گذار ( که جزء لاینفک بیمه نامه می باشد ) تنظیم گردیده است و مورد توافق طرفین می باشد . آن قسمت از پیشنهاد کتبی بیمه گذار که مورد قبول بیمه گر واقع نگردیده و کتبا به بیمه گذار همزمان با صدور بیمه نامه اعلام گردیده است ، جزء تعهدات بیمه گر محصوب نمی گردد

بیمه گر :

بیمه گر شرکت بیمه ای است که مشخصات آن در این بیمه نامه قید گردیده و جبران خسارت احتمالی را طبق شرایط مقرر در این بیمه نامه به عهده می گیرد . 

بیمه گذار :

بیمه گذار شخص حقیقی یا حقوقی مذکور در این بیمه نامه است که که بیمه را خریداری نموده و متعهد پرداخت حق بیمه آن می باشد . 

ذی نفع :

ذینفع هر شخصی حقیقی یا حقوقی مذکور در این بیمه نامه اعم از بیمه گذار می باشد که در تمام یا قسمتی از موضوع بیمه نفع داشته باشد . 

مورد بیمه :

مورد بیمه اموال مندرج در جدول مشخصات این بیمه نامه است که متعلق به بیمه گذار و یا در تصرف وی در محل مورد بیمه باشد . اموال سایر اشخاص تا حدودی که با نوع اشتغال بیمه گذار ارتباط دارد و همچنین اثاثه منزل و سایر اموال متعلق به اعضای خانواده بیمه گذار یا کارگرانی که در منزل وی به سر می برند ، مشروط بر  اینکه بهای آنها در سرمایه بیمه منظور شده و در محل مورد بیمه مستقر باشد بیمه شده محسوب می شود . 

مدت بیمه :

مدت بیمه از ساعت 24 روزی که به عنوان تاریخ شروع در بیمه نامه قید گردیده است آغاز و در ساعت 24 روز تاریخ انقضای بیمه نامه خاتمه می یابد مگر آن که خلاف آن در بیمه نامه تصریح شده باشد . 

اعتبار بیمه نامه :

اعتبار بیمه نامه و تعهد بیمه گر بعد از پرداخت اولین قسط حق بیمه آغاز می گردد و بیمه گذار مدیون باقیمانده حق بیمه خواهد بود . مگر آنکه تاریخ شروع مؤخری کتباً مورد توافق قرار گیرد . ولی در هر حال پایان مدت قرارداد در صورت نبودن شرط خلاف ، تاریخ مندرج در بیمه نامه می باشد. 

اصل غرامت :

جبران خسارت در هیچ مورد از میزان زیان وارد به بیمه گذار نسبت به مورد بیمه در زمان وقوع خسارت تجاوز نمی نماید . 

پوشش های بیمه آتش سوزی :

پوشش های اصلی : ( آصا )

- آتش سوزی

- صاعقه 

- انفجار

 

پوشش های اضافی :

- زلزله و آتشفشان 

- سیل و طغیان آب

- طوفان ، گردباد و تندباد

- ترکیدگی لوله آب  

- ضایعات ناشی از ذوب برف و باران

- سقوط هواپیما وبالگرد 

- آشوب ، بلوا و اعتصاب

- شکست شیشه 

- سرقت با شکست حِرز

- مسئولیت مدنی مالی

- رانش زمین

- ریزش سقف ناشی از سنگینی برف

- سقوط بهمن

- هزینه پاکسازی

- شرایط جایگزینی یا بازسازی

- هزینه اسکان موقت

- نوسان برق

- برخورد جسم خارجی

- ریزش و فروکش چاه و قنات

- دفُرمه شدن ظروف تحت فشار

- انفجار ظروف تحت فشار صنعتی

 

آیا خرید بیمه آتش سوزی برای ما واجب است ؟

شاید شما سال های سال برای بیمه آتش سوزی و پوشش های آن هزینه کنید و هیچ اتفاقی برای شما نیفتد ولی با یک حساب سر انگشتی متوجه خواهید شد که به طور مثال شما سالانه 100 هزارتومان بابت بیمه آتش سوزی منزلتان پرداخت می کنید و 10 سال هیچ اتفاقی برای شما نمی افتد ولی در سال یازدهم برای شما آتش سوزی رخ می دهد ، در کل 10 سال شاید شما بیشتر از 1 میلیون تومان هزینه نکرده باشید ولی در همین خسارت شرکت بیمه کل زندگی شما را به شما برمیگرداند کوتاه سخن آنکه هزینه بیمه آتش سوزی برای یک خانه 1 میلیارد تومنی بیشتر از 100 هزارتومان نمیشود ولی همین 100 هزارتومان می تواند به شما زندگی هدیه بدهد !!!

 

بعد از وقوع آتش سوزی باید چه کارهایی انجام دهیم :

مرحله اول : حداکثر ظرف پنج روز از زمان اطلاع وقوع حادثه را با تکمیل فرم اعلام خسارت به بیمه گر اطلاع دهید  .

مرحله دوم : از محل حادثه عکس و فیلم تهیه کنید

مرحله سوم : حداکثر ظرف ده روز از زمان اطلاع وقوع حادثه بایستی کیفیت حادثه , فهرست اشیاء نجات داده شده , محل جدید آنها و مبلغ تقریبی خسارت را برای بیمه گر ارسال نمایید .

مرحله چهارم : برای جلوگیری از توسعه خسارت در موقع یا بعد از وقوع حادثه , کلیه اقدامات لازم را بعمل آورید .

مرحله پنجم : بدون اجازه بیمه گر در مورد بیمه تغییراتی ندهید که تعیین علت حادثه یا ارزیابی خسارت را دچار اشکال نماید. مگر آن که تغییرات در جهت تقلیل خسارت و یا رعایت منافع عمومی ضروری باشد.

مرحله ششم : ضمن همه گونه همکاری که بیمه گر برای تعیین حدود تعهدات خود بدان نیاز دارد حداکثر تا ۱۵ روز بعد از اطلاع از وقوع حادثه فهرست اموال موجود در روز حادثه , فهرست اموال از بین رفته و آسیب دیده و در صورت درخواست بیمه گر بهای آنها بلافاصله قبل از تاریخ حادثه در اختیار بیمه گر قرار دهید.

نکات مهم در هنگام خرید بیمه آتش سوزی :

یکی از نکات مهم در هنگام خرید بیمه آتش سوزی ارزش گذاری ساختمان به اثاثه می باشد . حتما به این نکته توجه داشته باشید که ، منظور از ارزش ساختمان و اثاثه شما این است که اگر حادثه ای برای شما رخ دهد و شما بخواهید ساختمان خود را به حالت قبل از حادثه برگردانید چقدر برای شما هزینه دربر دارد . در اینجا بیشتر بیمه گذاران ارزش زمین خود را نیز حساب می کند ، در صورتی که در صورت بروز حادثه هیچگاه زمین شما آسیب نخواهد دید .

ولی پیشنهاد ما به شما این است که در هنگام خرید بیمه آتش سوزی حتما از مشاوران صنعت بیمه کمک بگیرید تا بتوانید بهترین بیمه آتش سوزی را خریداری کنید

- سخن پایانی

بیمه آتش سوزی جزء یکی از بیمه های حیاتی به شمار می رود و از این جهت لازم دیدیم تا این بیمه نامه را به صورت تخصصی برای شما عزیزان شرح دهیم و امید است که شما کاربران گرامی بهره کافی را از این موضوع برده باشید و موجب خرسندی ماست که  اطلاعات شما را در زمینه بیمه افزایش دهیم

اگر مجدداً در این زمینه سوالی داشتید با مشاوران ما تماس بگیرید و برای خرید این بیمه نامه از این صفحه استفاده کنید.