بیمه نوین | نمایندگی گرم آبی

مقایسه جامع بین بیمه عمر و بیمه تامین اجتماعی

1398/02/28

تعداد بازدید: 6658

قطعا بارها برای شما نیز این سوال پیش آمده است که تفاوت های بیمه عمر با بیمه تامین اجتماعی چیست؟ بهترین گزینه برای آینده و دوران بازنشتگی چه بیمه ای است؟ با ما همراه باشید تا در ادامه به جزئیات این دو بیمه بپردازیم.

بیمه عمر چیست؟

بیمه عمر به نوعی سرمایه گذاری با سود تضمین شده به همراه سود سرمایه گذاری و روزشمار است. این بیمه علاوه بر سرمایه گذاری، پوشش های زیادی مانند فوت، نقص عضو، از کار افتادگی، هزینه پزشکی و از همه مهم تر بیماری های خاص و همچنین در بیمه نوین پوشش آتیه خانواده را شامل می شود. در واقع بیمه عمر و سرمایه گذاری، پوشش های مختلفی دارد که شخص بیمه گذار،  می تواند بر اساس تمایل خویش، پوشش های مورد نظر را انتخاب کند.

بیمه عمر و بیمه تامین اجتماعی

بیمه تامین اجتماعی چیست؟

طبق قانون کار، تمامی افراد شاغل باید تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار بگیرند. همچنین حق بیمه تامین اجتماعی، هر سال توسط وزارت کار تعیین می گردد. حق بیمه تامین اجتماعی باید تا 30 سال به سازمان پرداخت گردد و بعد از آن بیمه گذار شامل دریافت بازنشستگی خواهد شد. لازم به ذکر است که بیمه گذار تامین اجتماعی فقط قادر به استفاده از پوشش‌های ساده درمانی بیمه تامین اجتماعی خواهد بود.

تفاوت‌ بیمه عمر و بیمه تامین اجتماعی

  1. بیمه تامین اجتماعی دارای ماهیتی درمانی است، در صورتی که بیمه عمر به عنوان مکمل بیمه تامین اجتماعی شناخته می شود و علاوه بر آن سرمایه گذاری نیز به آن اضافه شده است .
  2. یکی از ویژگی های خاص بیمه عمر انتخاب حق بیمه به صورت دلبخواه با توجه به توان مالی بیمه گذار می باشد در صورتیکه در بیمه تامین اجتماعی حق بیمه از طرف سازمان تامین اجتماعی ابلاغ شد و بیمه گذار امکان تعیین و یا انتخاب آن را ندارد .
  3. برای ثبت بیمه نامه عمر محدودیت سنی وجود ندارد. بیمه عمر قابلیت صدور برای نوزاد یک روزه تا یک شخص هفتاد و پنج ساله را دارد.
  4. میزان حق بیمه و نحوه پرداخت آن (ماهیانه، سالیانه یا حتی فصلی) در بیمه عمر، بر عهده بیمه گذار خواهد بود.
  5. بیمه گذار با پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی، دفترچه درمانی دریافت خواهد کرد و هزینه های درمانی عادی او تحت پوشش قرار خواهد گرفت. اما با بیمه عمر، هزینه ایی مانند فوت، نقص عضو، از کار افتادگی، هزینه پزشکی و از همه مهم تر بیماری های خاص ( مانند سکته قلبی و مغزی، جراحی باز قلب، پیوند اعضای اصلی بدن، انواع سرطان ) و همچنین در بیمه نوین پوشش آتیه خانواده تحت پوشش قرار خواهند گرفت.
  6. با پرداخت حق بیمه عمر، به اندوخته شما سود تعلق خواهد گرفت، اما بیمه تامین اجتماعی شامل این ویژگی نمی باشد.
  7. با پرداخت 10 سال از حق بیمه عمر، بیمه گذار می تواند اندوخته خود را با سود آن دریافت کند، یا درخواست مستمری بازنشستگی داشته باشد، در واقع بیمه عمر قابلیت این را دارد که قبل از پایان مدت قرار داد با در خواست بیمه گذار بازخرید شود . اما بیمه گذار تامین اجتماعی به هیچ عنوان نمی تواند تا قبل از ۳۰ سال نمی‌تواند اندوخته خود را برداشت کند.
  8. در بیمه عمر، شما می توانید بعد از گذشت دو سال تا سقف 90 درصد اندوخته خود وام دریافت کنید.

    بیمه عمر و بیمه تامین اجتماعی

  9. در صورتی که بیمه گذار در بیمه عمر به طور کلی از کار افتاده شود، بعد از آن نیازی به پرداخت حق بیمه نخواهد داشت. همچنین در صورتی که پوشش از کار افتادگی را انتخاب کرده باشد، شامل مستری هم خواهد شد.
  10. در بیمه عمر انتخاب ذی نفعان بیمه نامه به عهده بیمه گذار است. در صورت فوت شخص، بدون انحصار وراثت، سرمایه فوت به ذی نفعان تعلق خواهد گرفت.(حتی اگر بیمه گذار یک قسط از حق بیمه را پرداخت کرده باشد.) همچنین در صورتی که فوت براثر حادثه باشد (در صورت خرید پوشش فوت بر اثر حادثه) بیمه 4 برابر سرمایه فوت را به بازماندگان وی پرداخت می‌کند.
  11.  این موضوع در بیمه تامین اجتماعی بسیار متفاوت است. بیمه تامین اجتماعی در صورت فوت بیمه گذار، مبلغ بسیار ناچیزی به بازماندگان وی و با انحصار وراثت پرداخت می‌کند.
  12. در بیمه عمر و سرمایه گذاری این قابلیت وجود دارد که در اثر اینکه بیمه گذار از نظر مالی به مشکل برخورد کند از اندوخته خود برداشت داشته باشد ولی در بیمه تامین اجتماعی قابلیت برداشت تا پایان قرارداد وجود ندارد .
  13. سرمایه حیات و اندوخته پرداختی در بیمه عمروتامین آتیه، هر میزان که باشد از مالیات معاف است و در صورت فوت بیمه‌شده هم مشمول مالیات بر ارث نخواهد بود.
  14. سرمایه امراض خاص در بیمه عمر نوین تا سقف 500،000،000 میلیون ریال و به صورت غرامتی بدون فاکتور از یک سالگی و برای هر بیماری یکبار قابل پرداخت می باشد.
  15. از کار افتادگی جزئی خدمت جدیدی است که بیمه عمر نوین به  پوشش های خود اضافه کرده است.
  16. از جمله مزیت های بیمه عمر نوین طرح بیمه تکمیل درمان شایگان است که بر روی بیمه عمر ارائه می شود و قابلیت خرید به صورت انفرادی دارد و هزینه های درمانی مثل ویزیت ، دارو و ... بیمه گذار را جبران میکند .

آیا دریافت بیمه عمر به‌صرفه است؟

  1. در صورتی که بخواهیم بیمه عمر را با سرمایه گذاری در بانک مقایسه کنیم، قطعا سرمایه گذاری در بانک برای کوتاه مدت جذاب تر خواهد بود. برای سرمایه گذاری در بانک ابتدا باید مبلغ بالایی را به عنوان سپرده ذخیره کنید تا سود قابل توجهی به دست بیاورید. دریافت سود بیشتر در کوتاه مدت و قابلیت نقد شوندگی از مزایای سرمایه گذاری در بانک است. اما با بیمه عمر شما این قابلیت را خواهید داشت تا یک سرمایه کم را به یک اندوخته مناسب در طول زمان تبدیل کنید. همچنین نکته مهم و قابل اهمیت سود قطعی و مشارکت بیمه های عمر برای 30 سال می باشد در صورتیکه بانک ، سود خود را نمی تواند بیشتر از یکسال تضمین کند و این اهمیت سرمایه گذاری در بیمه عمر را دو چندان میکند ، همچنین یکی از تفاوت های بیمه عمر با سرمایه گذاری در بانک، استفاده از پوشش های بیمه ای در صورت فوت، نقص عضو، از کار افتادگی، هزینه پزشکی و از همه مهم تر بیماری های خاص ( مانند سکته قلبی و مغزی، جراحی باز قلب، پیوند اعضای اصلی بدن، انواع سرطان ) و همچنین در بیمه نوین پوشش آتیه خانواده است.
  2. در صورتیکه بخواهیم بیمه عمر را با بیمه تامین اجتماعی مقایسه کنیم باید به ویژگی ها و قابلیت های گفته شده هر کدام توجه داشته باشیم ولی این نکته هائز اهمیت است که بیمه عمر و بیمه تامین اجتماعی مکمل یکدیگر هستند.

کدام بیمه عمر مناسب‌تر است؟

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، بیمه عمر پوشش های متنوعی دارد و فرد بیمه گذار با توجه به نیاز خود باید پوشش ها را انتخاب کند . به طور مثال برای کودکان به دلیل اینکه با حوادث کمتری روبرو می شوند می توان از پوشش های حادثی بیمه عمر صرف نظر کرد و صرفا جهت سرمایه گذاری انتخاب کرد و یا از پوشش آتیه نوین برای تامین آینده کودک استفاده کرد. به هر حال بسته به شرایط شما می توان انتخاب های متفاوتی داشت.
بیمه عمر و بیمه تامین اجتماعی

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به تفاوت های دو نوع از معروف ترین بیمه های کشور اشاره کنیم. در صورتی که به راهنمایی بیشتر نیاز دارید، می توانید جهت مشاوره رایگان، با شماره 03154733006 تماس حاصل فرمائید.