بیمه نوین | نمایندگی گرم آبی

بررسی تخصصی بیمه آتش سوزی ( قسمت دوم )

1399/11/21

تعداد بازدید: 1211

این هفته در ادامه هفته گذشته با بررسی تخصصی بیمه آتش سوزی ( قسمت دوم ) در خدمت شما هستیم ، ما همیشه در طول زندگی خود شاهد حادثه هایی بوده ایم ، و این حوادث زیان های قابل ملاحضه ای به زندگی ما وارد کرده است . پس چه بهتر که برای این حوادث از قبل تمهیداتی را اندیشیده باشیم و با راهنمایی مشاوران بیمه از حوادث و زیاد ها در امان باشیم .

1 - مواردی که موجب کاهش جبران خسارت می شود

در موارد زیر بیمه گر می تواند پرداخت خسارت را رد نماید ، یا اینکه آن را به نسبت درجه تقصیر ذوی الحقوق اعم از بیمه گذار یا قائم مقام وی کاهش دهد

الف ) هرگاه حادثه در اثر تقصیر ذوی الحقوق اعم از بیمه گذار و یا قائم مقام وی روی داده باشد

ب ) هرگاه بیمه گذار به وظایف مندرج در ماده 23 عمل ننموده باشد و در نتیجه میزان خسارت افزایش یافته و یا به حقوق بیمه گر خدشه وارد آید .

2 - مهلت اقامه دعوی

بیمه گر و بیمه گذار ضمن عقد خارج لازم شرط و توافق نمودند که کلیه دعاوی ناشی این بیمه نامه را ظرف مدت دو سال از تاریخ بطلان ، فسخ و یا انقضای مدت بیمه نامه و در صورت وقوع حادثه موضوع بیمه نامه را از تاریخ وقوع حادثه مزبور علیه یکدیگر اقامه نمایند و هرگونه ادعای احتمالی پس از دو سال یاد شده را از خود سلب و بلاعوض به طرف مقابل ف صلح نمودند . دعاوی ناشی از این بیمه نامه پس از دو سال مذکور مشمول مرور زمان و غیر قابل استماع می باشد .

3 - اصل قائم مقامی

کلیه حقوق بیمه گذار علیه اشخاص ثالث به لحاظ تقصیر یا مسئولیت اشخاص مذکور در ایجاد حادثه تا میزان خسارت پرداخت شده توسط بیمه گر به شخص اخیر منتقل می گردد . شرکاء ، کارکنان ، همسر و بستگان نسبی یا سببی درجه اول بیمه گذار از لحاظ اجرای مقررات این ماده شخص ثالث تلقی نمی گردد مگر آنکه خسارت ناشی از عمد آنان باشد .

4 - شرایط عمومی

به موجب مفاد این ماده از شرایط عمومی ، مسکوکات ، پول ، اوراق بهادار ، اسناد ، فلزات قیمتی به شکل جواهر و مروارید ، سنگ های قیمتی سوار نشده ، هرگونه اسناد و نسخ خطی و همچنین هزینه بازسازی نقشه ، جمع آوری مجدد اطلاعات یا تنظیم دفاتر بازرگانی تحت این بیمه نامه پوشش ندارد ( مگر آنکه به صراحت خلاف آن شرط شده باشد ) در این ماده عدم پوشش بیمه اموال نام برده شده به وضوح مورد اشاره قرار گرفته است ، مگر آنکه به بیمه بودن موارد یاد شده در بیمه نامه ، کاملا شفاف اشاره شده باشد .

لازم به ذکر است :

الف ) جبران خسارت وارده به برنامه های نرم افزاری ، اعم از بازسازی یا تهیه مجدد آنها

ب ) طراحی مجددی در رابطه با راه اندازی دستگاه ها و موارد مشابه آنها ، مورد تعهد بیمه گر نیست ، مگر آنکه جبران این گونه هزینه ها ( بند های 1 و 2 ) در بیمه نامه به صراحت اعلام شده باشد .

طبق شرایط عمومی بیمه نامه آتش سوزی :

الف ) آتش سوزی به هر علت ، به جز موارد استثنا شده در ماده 31 شرایط عمومی ، در تعهد بیمه گر قرار خواهد گرفت . بنابراین چنانچه منشاء ایجاد آتش سوزی به طور غیر مستقیم ناشی از سقوط هواپیما یا هلی کوپتر یا قطعات منفصله آن باشد ، خسارت وارده در تعهد بیمه گر قرار خواهد داشت ، ولی چنانچه منشاء ایجاد آتش سوزی بر اثر برخورد مستقیم هواپیما یا هلیکوپتر یا قطعات منفصله از آنها باشد ، خسارت وارده در تعهد بیمه گر قرار خواهد نخواهد گرفت ، مگر انکه خطر یاد شده در بیمه نامه تحت پوشش قرار گرفته باشد .

ب ) در صورت بیمه شدن خطرات یاد شده در بیمه نامه ، خسارات وارده به مورد بیمه بر اثر حریق یا تخریب ، اعم از اینکه برخورد مستقیم یا غیر مستقیم باشد ، در تعهد بیمه گر قرار خواهد گرفت .

ج ) چنانچه خطر یاد شده در بیمه نامه به عنوان یک خطر اضافی بیمه نشده باشد ، خسارت آتش سوزی غیر مستقیم طبق شرایط بیمه نامه قابل رسیدگی خواهد بود و آن قسمت از خسارت که مربوط به تخریب و آسیب دیدگی باشد ، در تعهد بیمه گر قرار نخواهد گرفت .

 

- سخن آخر 

امروز با قسمت دوم بررسی تخصصی بیمه های آتش سوزی در خدمت شما بودیم ، و در هفته های آینده با کلی اطلاعات بیمه ای در خدمت شما خواهیم بود

اگر مجدداً در این زمینه سوالی داشتید با مشاوران ما تماس بگیرید و برای خرید این بیمه نامه از این صفحه استفاده کنید .