بیمه نوین | نمایندگی گرم آبی

بررسی تخصصی بیمه آتش سوزی ( قسمت اول )

1399/11/14

تعداد بازدید: 1125

با توجه به اهمیت بیمه آتش سوزی و توسعه زیاد آن در جامعه وظیفه خود دانستیم تا به صورت تخصصی مقاله ای در مورد بیمه آتش سوزی برای شما کاربران گرامی تهیه کنیم . حال بیمه آتش سوزی را به صورت تخصصی بررسی میکنیم تا به صورت کامل همه مراتب را برای شما کاربران گرامی ارائه داده و شما را در این زمینه راهنمایی و مشاوره دهیم .

 

1 - مقدمه

بیمه آتش سوزی یکی از فراگیرترین رشته های بیمه ایست که از زیر مجموعه بیمه های اموال بوده و مورد نیاز کلیه اقشار جامعه می باشد . ساکنین منازل مسکونی ، تجار و کسبه و صاحبان کلیه مشاغل کارخانجات و واحد های تولیدی بزرگ ، کوچک ، ادارات و سازمانها همگی از مجموعه مشتریان این رشته هستند . این بیمه علاوه بر کمک به بیمه گذار در زمان بروز حادثه احتمالی و جبران زیان وارده به مشتری ، با کمک کارشناسان بازدید اولیه قبل از صدور بیمه نامه ، کلیه نقاط ضعف و کم کاستی هایی که بیمه گذار با آن درگیر بوده و متوجه آنها نبوده را متذکر و تاکید بر اصلاح آن می نماید .

به نوعی این بیمه دو مزیت به همراه دارد :

1- یادآوری و تذکر نواقص و ایراد های موجود و تاکید بر اصلاح آنها جهت جلوگیری از وقوع خسارت ( اقدام پیشگیرانه )

2- جبران خسارت احتمالی و زیانن های ناشی از بروز حوادث تحت پوشش

طبیعی است که با این اوصاف ، حق بیمه این بیمه در سبد هزینه های خانوار ها جایگاهی برای خود باز کنند . در ادامه این نوشتار سعی شده است کلیه مسائل فنی و کاربردی ، کارشناسی و بازدید اولیه ای که لازمه ی یادگیری این رشته بیمه ای است ، به شما عزیزان تقدیم می گردد

تاریخچه بیمه های آتش سوزی :

به جرات می توان گفت بعد از بیمه باربری ، بیمه آتش سوزی یکی از قدیمی ترین رشته های بیمه ای است . به همین منظور در انگلستان در قالب بیمه باربری خسارات ناشی از آتش سوزی ، محمولات روی کشتی را نیز پوشش می دادند . در سال 1666 میلادی حریق بسیار بزرگی در شهر لندن اتفاق افتاد و بسیاری از اماکن و ساختمان ها و منازل شهر را نابود کرد ، به صورتی که بعد از سه ماه هنوز از بعضی بقایای به جا مانده از آتش دود بلند میشد .  پس از این بلای عظیم مسئولین امور به دانشمندان و اندیشمندان متوسل شدند تا راهی بیابند ، بلکه از تکرار این مسئله در آتیه جلوگیری گردد ، زیرا سرمایه عظیمی که بعدا برای تجدید بنای شهر مصرف شد . افکار مردم انگلستان به موضوع بیمه نمودن اموال خود در برابر آتش سوزی جلب کرد .نتیجه بررسی های چندین ساله این شد : چون دانش زمان قادر به پیش بینی ، پیشگیری و مبارزه با آتش سوزی دامنه دار نبود ، چاره منحصربه فرد در تقسیم خسارات بین عده ی هرچه زیاد تری از سازمان های اقتصادی ، صاحبان سرمایه و مردم زینفع بود تا آتش سوزی لااقل تحمل پذیر گشته و خسارات وارده یکباره یک سازمان اقتصادی یا یک فرد را از بین نبرده و پس از حریق بتتوانند به کسب خود ادامه دهند این بود که بیمه آتش سوزی پا به عرصه وجود گذاشت . پیوند تاریخی این رخداد و وقوع انقلاب صنعتی در قرن هجدهم باعث گردید شرکت های بیمه متعددی از جمله لویدزلندن فعالیت در این رشته را آغاز نماید . سابقه بیمه آتش سوزی در ایران نیز به قبل از سال 1314 بر میگردد که دولت وقت ایران اولین شرکت بیمه ایرانی را با 100 درصد سهام دولتی تاسیس کرد و این شرکت اولین بیمه نامه آتش سوزی خود را به نام وزیر مالیه ( دارایی ) وقت آقای داور صادر نمود

چنانچه یکی از این سه عنصر وجود نداشته باشد ، عمل سوختن انجام نخواهد گرفت .

از جنبه بیمه ای با توجه به ماده 34 شرایط عمومی بیمه نامه آتش سوزی ، برای ایجاد آتش سوزی آتش باید از کانون اولیه اش خارج شود ؛ در این حالت آن را آتش کنترل نشده ( مهار نشده ) می گویند که در بیمه آتش سوزی ، این نوع آتش ( کنترل نشده ) قابل بیمه شدن است .

 

2 - تعریف انفجار :

انفجار به مفهوم هر نوع آزاد شده ناگهانی انرژی حاصل از انبساط گاز یا بخار است .

از این رو باید توجه داشت که در بیمه نامه آتش سوزی صرفا خسارات ناشی از انبساط گاز یا بخار بر اثر ترکیدن ظروف نگهدارنده آنها مورد تعهد بیمه گر قرار خواهد گرفت . از طرف دیگر به موجب بند های 3 و 4 از ماده 31 شرایط عمومی بیمه نامه آتش سوزی ، خسارت ناشی از انفجار ماده منفجره مانند دینامیت ، تی ان تی ، باروت و همچنین فعل و انفعالات هسته ای در تعهد بیمه گر قرار نمی گیرد ، مگر اینکه در بیمه نامه به وضوح به بیمه بودن اینگونه خسارات اشاره شده باشد .

3 - تعریف صاعقه :

صاعقه عبارت است از تخلیه بار الکتریکی بین دو ابر یا بین ابر و زمین که بر اثر القای دو بار مخالف به وجود می آید . بنابراین خسارات بر اثر صاعقه ، اعم از اینکه بر اثر آتش سوزی به وجود آمده باشد یا موجب تخریب یا موجب تخریب مورد بیمه شود ، جبران آن در تعهد بیمه گر قرار خواهد گرفت .

 

4 - حدود خسارت قابل تامین :

این بیمه نامه خسارت مستقیم به مورد بیمه را که ناشی از آتش ، صاعقه و انفجار و در مکان و محل مورد بیمه باشد به شرح مندرج در بیمه نامه و به میزان زیان وارده بیمه گذار و نسبت به مال بیمه شده جبران خواهد نمود . خسارت قابل پرداخت نمی تواند از مابه التفاوت ارزش هریک از اقلام بیمه شده بلافاصله قبل و بعد از وقوع خسارت و یا در صورت خسارت کلی از مبلغ بیمه شده هریک از اقلام خسارت دیده تجاوز نماید . زیانن حاصله از وقفه در کار و تولید و زیان ناشی از افزایش هزینه تعمییر ، بازسازی و تاسیس مجدد بیمه نمی باشد .

5 - حقوق مرتهن :

بیمه گر مکلف است حقوق کافی مرتهن را در مورد اموال بیمه شده اعم از منقول و غیر منقول تا حدود حداکثر تعهد خود در پرداخت خسارت رعایت نماید . حقوق مرتهن نسبت به اموال بیمه شده مزبور باید به اطلاع بیمه گر رسیده باشد

6 - ارزیابی خسارت

الف ) در صورتی که مالی به کمتر از قیمت واقعی بیمه شده باشد ، بیمه گر به تناسب مبلغی که بیمه کرده است با قیمت واقعی مال مسئول خسارت خواهد بود ( ماده 10 قانون بیمه )

ب ) قیمت واقعی مورد بیمه در زمان بروز خسارت بر این اساس که بیمه را نباید وسیله انتفاع قرار داد محاسبه خواهد شد

ج ) در صورتی که مبلغ خسارت وارده مورد توافق نباشد ، بیمه گر و بیمه گذار حق دارند درخواست تعیین میزان خسارت وارده را به وسیله هیاتی از سه نفر کارشناس به شرح زیر بنماید

* هریک از طرفین یک نفر کارشناس انتخاب و کتبا به طرف دیگر معرفی می نماید . کارشناسان منتخب متفقا نسبت به تعیین کارشناس سوم اقدام خواهد نمود . در صورتی که طرفین کارشناس منتخب خود را در مودت 14 روز از تاریخ اعلام طرف دیگر انتخاب ننماید و یا کارشناسان منتخب در تعیین کارشناس سوم ظرف مدت یک ماه از تاریخ آخرین انتخاب و اعلام به توافق نرسد ، درخواست تعیین کارشناس یا کارشناسان تعیین نشده دادگاه ذیصلاح تقدیم خواهد شد .

* هریک طرفین می تواند در صورتی که کارشناس سوم نسبت نسبت خویشاوندی به طرف دیگر داشته باشد ، کارشناس مذبور را رد نماید

* هریک از طرفین حق الزحمه کارشناس منتخب خود را خواهد پرداخت و حق الزحمه کارشناس سوم بالمناصفه به عهده طرفین خواهد بود .

 

- سخن آخر 

امروز با قسمت اول بررسی تخصصی بیمه های آتش سوزی در خدمت شما بودیم ، و در هفته های آینده به صورت کامل به بررسی بیمه های آتش سوزی خواهیم پرداخت .

اگر مجدداً در این زمینه سوالی داشتید با مشاوران ما تماس بگیرید و برای خرید این بیمه نامه از این صفحه استفاده کنید.