این هفته مقاله ای در مورد سود مشارکت در منافع برای شما آماده کرده ایم . شاید شما سوال کنید که مشارکت در منافع چیست و اصلا برای شما چه کاربردی دارد ؟ پس با مقاله امروز ما همراه باشید تا به صورت جامع و کامل در مورد سود مشارکت در منافع برای شما توضیح دهیم .

به زبان ساده سود مشارکت در منافع ، مختص شرکت های بیمه ای است و این یعنی شرکت های بیمه ای با پول هایی که به جهت سرمایه گذاری به آنها سپرده می شود طبق ماده 26 آئینامه 68 بیمه مرکزی سرمایه گذاری کرده و سود های حاصل از آن را دوباره به بیمه گذاران برمی گردانند . حالا شاید کم و بیش متوجه تعریف و اهمیت سود مشارکت و پرداخت آن شده باشید .

حالا کمی تخصصی تر در این مورد توضیح می دهیم ; در بیمه‌های عمر علاوه بر سود تضمینی ، سود مشارکت در منافع به بیمه‌نامه‌های عمر پرداخت می‌شود. میزان سود مشارکت در هر شرکت بیمه متفاوت می‌باشد و هر شرکت هر ساله بر اساس سرمایه‌گذاری‌هایی که در زمینه‌های مختلف انجام می‌دهد، بیمه‌گذاران خود را در این سود سهیم می‌کنند . تعداد سال‌های فعالیت شرکت بیمه و نحوه عملکرد این شرکت در چند سال گذشته و میزان سود مشارکتی که در چند سال قبل پرداخت کرده همه مواردی هستند که شما می‌توانید با بررسی این موارد شرکت بیمه‌ای که سود دهی امن و بالایی را داشته انتخاب کنید .

همانگونه که اشاره کردیم شرکت های بیمه از طرف بیمه مرکزی موظف شدند علاوه بر سود تضمینی، سود مشارکت نیز به بیمه گذران پرداخت کنند. سود مشارکت در واقع سود حاصل از سرمایه گذاری پول شما است. شرکت های بیمه موظف هستند، تمامی مبالغ مربوط به بیمه های عمر و سرمایه گذاری را در یک حساب تجمیع و نسبت به سرمایه گذاری آن اقدام کند. بیمه مرکزی با بررسی این پول ها به شرکت بیمه مجوز می دهد که مبلغ را در موارد متعددی مانند بورس، فرابورس، پتروشیمی و ... سرمایه گذاری کند. شرکت بیمه بعد از این سرمایه گذاری، 85% سود حاصل را به حساب مشتری باز خواهد گرداند. (15% سود این مبلغ به عنوان کارمزد شرکت بیمه محسوب خواهد شد.)

 

- سود تضمینی چیست ؟

سود تضمینی یعنی سودی شرکت بیمه تضمین می کند در صورت هر گونه بروز مشکل و یا اتفاقی موظف است، این را به بیمه گذاران پرداخت کند.

سود تضمینی برای دو سال اول 16% و دو سال دوم 13% است. همچنین این سود برای سال پنجم تا پایان قرارداد بیمه ای شما 10% خواهد بود.

- تفاوت سود بیمه عمر با سود بانک چیست؟

شرکت های بیمه سود را به صورت روز شمار محاسبه و پرداخت می کنند. این در حالی است که بانک ها سود روز شمار پرداخت نمی کنند.(سود بانک به صورت ماه شمار محاسبه می شود.) به عنوان مثال سود مشارکت بیمه نوین در سال 1398، 21/5% اعلام شد ولی در حال حاضر بیشترین سود ماه شمار بانک 7 % می باشد . البته بعضی از شرکت ها در این زمینه به صورت واضح سود مشارکت را اعلام نمی کنند که این خود نوعی تخلف محسوب می شود.

- از نظر شرعی سود مشارکت چه حکمی دارد؟

همانطور که اشاره کردیم سود مشارکت  در 3 ماهه دوم یا سوم سال بعد به بیمه گذاران اعلام می شود. به عنوان مثال سود مشارکت سال 1398، در 3 ماهه دوم یا سوم سال 1399 اعلام خواهد شد. به بیان ساده تر سود مشارکت بر خلاف سود بانک از قبل مشخص نیست و با حسابرسی مشخص می شود. بنابراین با توجه به این موضوع، نظر مراجع در رابطه با سود مشارکت مثبت است.

- سود مشارکت در منافع در آئینامه 68 :
ماده ۱۱- مؤسسات بيمه مكلفند در انواع بيمه‌‏هاي زندگي جز در بيمه‌هاي خطر فوت زماني، بيمه‌گذاران بيمه‏ هاي زندگي خود را در حداقل ۸۵ درصد منافع حاصل از مجموع معاملات بيمه‌هاي مذكور سهيم نمايند.
ماده ۱۲- مؤسسات بيمه مكلفند هر سال منافع حاصل از مجموع معاملات بيمه‌هاي زندگي موضوع ماده ۱۱ را از جمع اقلام بند (الف) پس از كسر جمع اقلام بند (ب) به شرح ذيل محاسبه كنند:
الف:
۱- ذخيره رياضي در آخر سال مالي قبل.
۲-حق بيمه‌هاي دريافتي.
۳- كارمزد بيمه‌هاي اتكايي واگذاري.
۴- كارمزد بر منافع (مشاركت در سود) دريافتي بابت بيمه‌هاي اتكايي واگذاري.
۵- سهم بيمه‌گران اتكايي بابت بازخريد و پرداخت سرمايه و مستمري‌ها.
۶- كارمزد وام‌هاي پرداختي به بيمه‌گذاران.
۷- خالص درآمد حاصل از ساير سرمايه‌‌گذاري‏هاي از محل ذخاير رياضي‏ موضوع تبصره ۱ اين ماده.
ب :
۱- مبالغ پرداختي از بابت بازخريد و سرمايه و مستمري‌ها.
۲- حق بيمه اتكايي واگذاري.
۳- ذخيره رياضي در آخر سال مالي.
۴- هزينه‌هاي عمومي بيمه‌‌گر حداكثر تا ۷ درصد حق‌بيمه‏هاي دريافتي.
۵- كارمزد پرداختي به بيمه مركزي موضوع وام ماده ۳۰.
تبصره۱- خالص درآمد حاصل از ساير سرمايه‌گذاري‌ها از محل ذخاير رياضي طبق آيين‌نامه سرمايه‌گذاري مؤسسات بيمه محاسبه و تعيين خواهد شد. در صورتيكه به هر يك از انواع درآمدهاي فوق هزينه‌اي تعلق بگيرد هزينه مزبور از اصل درآمد كسر خواهد شد.
تبصره ۲- مؤسسات بيمه مي­توانند براي محاسبه منافع حاصل از مجموع معاملات بيمه‌هاي زندگي موضوع اين ماده، از روش زير نيز استفاده نمايند:
در انواع بيمه‌هاي زندگي جز در بيمه‌هاي به شرط فوت در پايان هر سال حداقل ۸۵ درصد منافع مازاد بر نرخ سود فني مورد عمل، حاصل از سرمايه‌گذاري ذخاير رياضي خود را مستقيماً و به نسبت ذخيره رياضي پايان سال قبل هر بيمه‌نامه محاسبه و به رقم ذخيره رياضي بيمه‌نامه مذكور اضافه نمايند و مراتب را طي الحاقي، حداكثر تا قبل از پايان سال بعد به اطلاع بيمه‌گذاران ذيربط برسانند.
ماده ۱۳- سهم هر يك از بیمه گذاران از منافع به نسبت ذخيره رياضي بيمه‌نامه آنها از كل ذخاير رياضي بيمه‌نامه‌هاي موضوع ماده ۱۱ يا بر مبناي ديگري كه بيمه مركزي تاييد كند معين مي‌شود.
ماده ۱۴- مؤسسات بيمه بايد پس از تعيين منافع قابل تقسيم در آخر هر سال، سهم هر يك از بيمه‌گذاران از منافع مزبور را بر حسب توافق با بيمه‌گذار به عنوان حق بيمه يكجا براي افزايش سرمايه بيمه‌نامه يا افزايش ذخاير رياضي منظور و يا بصورت نقدي پرداخت نمايند.

- سود مشارکت بیمه عمر نوین از سال 88 تا 98

سود مشارکت همواره یکی از مهم ترین دغدغه های بیمه گذارن بوده است. شرکت بیمه نوین طی یازده سال گذشته همواره سود مشارکت را به طور منظم به اطلاع بیمه گذاران محترم رسانده است که به شرح زیر می باشد :

- استمرار تحقق سود مشارکت در منافع بیمه‌نامه‌های عمر انفرادی شرکت بیمه نوین
شرکت بیمه نوین بار دیگر هدف استمرار در پرداخت سود مشارکت در منافع بیمه‌نامه‌های عمر انفرادی خود را محقق و در همین راستا نرخ سود قطعی این بیمه‌نامه‌ها در سال 1398 را 21/5 اعلام کرد.

به گزارش روابط عمومی و بین‌الملل بیمه نوین، این شرکت در پایان سال مالی  1398، نرخ سود قطعی 21/5 درصدی را برای بیمه‌نامه‌های عمر انفرادی خود محقق و در اندوخته بیمه‌نامه‌های بیمه‌گذاران خود در قالب سود مشارکت در منافع اعمال کرده است. 

شرکت بیمه نوین در 11 سال گذشته، همواره و به طور مستمر نرخ سود قطعی بیمه‌نامه‌های عمر انفرادی را اعلام کرده و ثبات در پرداخت این سود را جزء برنامه‌های راهبردی خود در حوزه ایجاد اعتماد، رعایت حقوق و انتظارات مشتریان قرار داده است.

گفتنی است، تمامی اطلاعات مالی و غیر مالی بیمه‌نامه‌­های عمر و سرمایه‌گذاری بیمه نوین از جمله نرخ هر ساله سود مشارکت در منافع در پایگاه تخصصی بیمه‌های زندگی این شرکت به آدرس novininsur.com قابل مشاهده است.

- سخن پایانی

در صورتی که سوالی برای شما مطرح شده یا نیاز به مشاوره دارید با ما تماس بگیرید. همچنین جهت خرید بیمه نامه عمر به صورت آنلاین می توانید از صفحه این محصول بازدید کنید و اقدام به دریافت بیمه عمر نمایید.