بیمه نوین | نمایندگی گرم آبی

نکات مهم بیمه ثالث !!!

1399/10/4

تعداد بازدید: 1828

با توجه به اهمیت بیمه ثالث و رواج زیاد آن در جامعه در چند هفته گذشته به طور کامل بیمه های ثالث را بررسی کردیم . حال با علم به این موضوع نکات باقیمانده در مورد این بیمه نامه را بررسی میکنیم تا به صورت کامل همه جوانب را برای شما مخاطبان ارائه داده باشیم و شما را در این زمینه راهنمایی و مشاوره دهیم .

- نکات مهم بیمه ثالث

1- افت قیمت خودرو :

در تصادفات رانندگی بین دو اتومبیل در اغلب موارد خسارات جزئی یا کلی به خودرو وارد می شود . گاهی این خسارات آنقدر جزئی است که با صرف کمترین وقت و هزینه قابل جبران بوده و به بدنه اتومبیل ضرر چندانی وارد نمی کند .

اما در مواقعی که اتومبیل صفر یا گران قیمت باشد و خسارت وارده باعث ضرر چشمگیری به خودرو شده باشد ، در اصطلاح به غیر از لزوم تعمیر و بازسازی قسمت آسیب دیده ، ماشین دچار افت قیمت نیز می شود . افت قیمت خودرو در اصلاح به این معناست که صاحب اتومبیل اگر بخواهد بعد از تصادف خودرو خود را به فروش برساند ، نسبت به قبل از تصادف ضرر چشمگیری خواهد کرد .

حال باید این نکته را بدانیم این خسارت توسط بیمه های ثالث قابل پرداخت نخواهد بود و در صورت حادثه خسارت افت قیمت بر عهده مقصر حادثه می باشد که با شکایت از طریق دادگاه قابل پیگیری می باشد ، همچنین در صورتی که شما بیمه نامه بدنه داشته باشید می توانید بدون دردسر خسارت افت قیمت را از آن طریق تامین کنید .

2- افزایش تعهدات مالی در بیمه ثالث :

همانطور که در مطالب قبلی گفته شد بیمه شخص ثالث دو پوشش جانی و مالی را تامین می‌کند؛ پوشش جانی تأمین کننده دیه فوت و نقص عضو اشخاص ثالث است، میزان دیه در ابتدای هر سال توسط قوه قضاییه و بیمه مرکزی اعلام می‌شود. همچنین سقف تعهدات مالی بیمه شخص ثالث، ابتدای هر سال توسط بیمه مرکزی و بر اساس نرخ دیه محاسبه و اعلام می‌گردد ، که میزان آن 2/5% از تعهدات جانی همان سال می باشد که در سال 99 مبلغ آن از 11 میلیون تومان می باشد . حال این نکته حائز اهمیت است که در صورت تصادف با خودروی های گران قیمت که هزینه های آن سرسام آور است ، شرکت بیمه مبلغ 11 میلیون از آن را پرداخت خواهد کرد و بقیه به عهده بیمه گذار خواهد بود . پس نتیجه می گیریم در هنگام صدور بیمه شخص ثالث باید از شرکت بیمه درخواست کنیم تا تعهدات مالی ما را بالاتر برده تا در هنگام وقوع خسارت به مشکل بر نخوریم .

3- انتقال بیمه ثالث :

به طور کلی انتقال بیمه شخص ثالث در دو صورت امکان پذیر است

1- اسقاطی شدن خودروی دارای ‌بیمه‌نامه

2- فروش خودروی دارای ‌بیمه‌نامه و خرید خودروی جدید

همان طور که در تصویر بالا مشاهده می کنید برای انتقال بیمه نامه شخص ثالث باید به نکات زیر توجه شود :

اولا باید خودرویه انتقال دهنده و گیرنده بیمه ثالث هردو به نام یک شخص باشد . دوما بیمه نامه هردو خودرو نیز باید به نام یک نفر باشد و سوما کارت و مدارک شناسایی خودرو نیز به نام یک شخص باشد و چهارما هر دو خودرو در یک خانواده باشند ( به طور مثال هر دو 4 سیلندر باشد )

4- راننده محور شدن بیمه ثالث :

بر اساس اظهارات رئیس بیمه‌ی مرکزی از سال آینده قرار است بیمه ثالث به راننده تعلق بگیرد نه خودرو. زن یا مرد بودن، جوان یا پیر بودن و پرخطر یا کم خطر بودن راننده در حق‌بیمه لحاظ می‌شود تا رانندگان کم ریسک‌تر حق‌بیمه‌ی کم‌تری پرداخت کنند. علاوه بر پرداخت پول کم‌تر، افرادی که محتاطانه رانندگی می‌کنند از تخفیفات بیمه‌ای بهره‌مند شده و به رانندگی ایمن تشویق می‌شوند. به این ترتیب لازم نیست افرادی که سالانه فقط چند بار از خودروی خود استفاده می‌کنند همان حق‌بیمه‌ای را پرداخت کنند که شرکت بیمه برای رانندگان پرمصرف تعیین می‌کند. پس این نکته نیز حائز اهمیت است که شما با فروش خودروی خود و خرید خودروی دیگر باید بیمه نامه شخص ثالث خود را به خودروی جدیدتان انتقال دهید .

5- حمل بار با خودروی شخصی در بیمه ثالث :

بنا بر آیین نامه راهنمایی و رانندگی حمل بار با خودروهای سواری ممنوع می باشد و در صورت حمل بار با خودروی شخصی به دلیل اینکه کاربری خودرو در کارت آن سواری تعیین شده است ، در صورت وقوع حادثه شرکت بیمه هیچ تعهدی در پرداخت آن نخواهد داشت .

6- تمدید زود تر از موعد در بیمه ثالث :

در خصوص موارد مربوط به بیمه شخص ثالث، خریداری بیمه پیش از موعد مانعی ندارد . چرا که تاریخ شروع بیمه نامه جدید خریداری شده از تاریخ پایان بیمه قبلی لحاظ میگردد و دارا بودن دو بیمه نامه همزمان، غیر قانونی است. بنابراین  در صورت بروز حادثه طی مدت باقیمانده از بیمه فعلی، از محل بیمه نامه مذکور خسارت تامین میگردد بنابراین تخفیفات از بین رفته و برای بیمه نامه جدید باید الحاقیه تغییر سابقه صادر شده و پرداخت مابه التفاوت بیمه نامه مذکور به عهده بیمه گذار می باشد

بدلیل ریسک بالای این عملیات، معمولا نمایندگی های بیمه از دو الی سه روز قبل اقدام به تمدید بیمه نامه می نمایند. ولی در هر حال شما تا 20 روز زودتر پایان موعد بیمه نامه خود می توانید اقدام به تمدید بیمه نامه خود کنید .

7- تخفیفات بیمه ثالث :

یکی از تخفیف‌‌های پر کاربرد در بیمه شخص ثالث تخفیف عدم خسارت است.

در صورتی که خودروی شما در مدت ‌بیمه‌نامه دچار حادثه نشده و خسارتی از شرکت بیمه دریافت نکرده باشید، شرکت بیمه وظیفه دارد در زمان تمدید ‌بیمه‌نامه، در محاسبه مبلغ بیمه شخص ثالث‌تان تخفیفی را اعمال کند. به این تخفیف‌ ، تخفیف عدم خسارت گفته‌‌ می‌شود. این تخفیفات برای هر سال عدم خسارت 5 درصد تا سقف 14 سال می باشد ، که جمع تخفیفات شما میتواند تا 70 درصد ادامه یابد .

8- جریمه دیرکرد در بیمه ثالث :

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث بعد از اتمام بیمه خودرو محاسبه می‌شود. تردد داشتن و یا نداشتن خودرو پس از منقضی شدن بیمه نامه تفاوتی در محاسبه جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث ایجاد نمی‌کند. به بیان دیگر در هر صورتی این جریمه می‌بایست پرداخت شود. فقط در صورت توقیف خودرو در پارکینگ راهنمایی و رانندگی و یا سرقت آن، با ارائه مدارک معتبر به شرکت بیمه‌ای می‌توان از پرداخت جریمه دیرکرد بیمه معاف شد. جرائم روزانه خودرو به شرح ذیل می باشد .

به این نکته نیز توجه داشته باشید که جرائم دیرکرد روزانه مستقیما به حساب صندوق خسارت های بدنی واریز میشود . برای اطلاعات بیشتر در مورد صندوق خسارت های بدنی می توانید به مقالات قبل مراجعه کنید .

9- بخشودگی جرائم روزانه ثالث :

همین طور که در تصویر فوق مشخص است ، در صورت تمدید بیمه نامه ثالث بعد از پایان اعتبار آن شما بابت هر روز دیرکرد مشمول جریمه خواهید شد ، این جریمه مستقیما به حساب صندوق خسارت های بدنی واریز خواهد شد ، حال سوال بیشتر بیمه گذاران این است که چطور می توان مشمول این جریمه نشد ، شما در صورتی مشمول جریمه نخواهید شد که خودروی شما توسط نیروی انتظامی توقیف شده باشد یا در پارکینگ دولت باشد و یا اینکه توسط بیمه مرکزی بخشودگی جرائم برای خودرو ها گذاشته شده باشد . در غیر این صورت شما مشمول جریمه روزانه خواهید شد

10- خسارت وارده به اموال عمومی در بیمه ثالث :

در صورتی که در صورت حادثه شما به اموال عمومی مانند درخت ها ، تیر های چراغ برق ، جدول و ... خسارت وارد کنید مسئول پرداخت آن خسارات خواهید بود و در صورتی که خودروی شما دارای بیمه نامه شخص ثالث باشد بعد از اعلام خسارت و تعیین خسارت توسط ارگان زیربط خسارت قابل پرداخت خواهد بود .

11- خسارت به احشام :

در صورتی که خودروی شما با حیوانات برخورد داشته باشد و موجب از بین رفتن آنها شود ، بعد از تماس با راهنمایی و رانندگی و کشیده شدن کروکی ، صاحب احشام میتواند خسارت خود را بر اساس وزن آنها از بیمه نامه ثالث جبران نماید .

- سخن آخر 

امیدواریم که توانسته باشیم با نکات مهمی که در مورد بیمه ثالث توضیح دادیم به شما اطلاعات داده و در صورت مواجه شدن با مشکلات در این زمینه به شما مشاوره و راهنمایی دهیم .

اگر مجدداً در این زمینه سوالی داشتید با مشاوران ما تماس بگیرید و برای خرید این بیمه نامه از این صفحه استفاده کنید.