بیمه نوین | نمایندگی گرم آبی

بیمه بدنه چگونه محاسبه می شود ؟

1399/10/9

تعداد بازدید: 2554

با توجه به نوسانات بازار خودرو و هزینه های گزاف و سنگین ، تعویض و تعمیرات خودرو برآن شدیم تا در این مقاله و مقاله های هفته های بعد به طور کامل بیمه بدنه را کالبد شکافی کنیم تا بتوانیم راهنمای شما مخاطبان گرامی باشیم و بتوانید از این هزینه های سنگین جلوگیری کنید ، پس با ما همراه باشید .

- بیمه بدنه چیست ؟

همین طور که می دانید بیمه های ثالث در هنگام وقوع حادثه ضررهای ایجاد شده برای زیاندیده را در خسارت های جانی و مالی جبران و همچنین ضررهای جانی مقصر ( بیمه گذار ) حادثه را جبران می کند ، به همین منظور و برای جبران خسارت های مالی مقصر حادثه بیمه های بدنه به وجود آمدند تا پشتوانه بیمه گذاران در حوادث باشند . در واقع بیمه بدنه، نوعی از بیمه غیراجباری است که معمولاً برای صاحبان وسایل نقلیه بعد از بیمه شخص ثالث که پوشش بیمه‌ای الزامی است ، شهرت خاصی دارد . مطابق آیین نامه بیمه بدنه اتومبیل ( آیین نامه شماره 53 ؛ مصوب 9 اسفند 84 ) ، بیمه بدنه، در حالت پایه برخی خسارات را پوشش می دهد . همچنین می توان با خرید پوششهای اضافی برای بیمه بدنه ، ریسک حوادث ناخواسته دیگری را که ممکن است پیش آید ، پوشش داد . ضمناً طبق قانون جبران برخی خسارات توسط بیمه بدنه غیرممکن است.

جالب است بدانید بیمه بدنه تنها برای خودروها قابل خریداری نیستند ! طبق قانون و بنا بر اساس آنچه در واقعیت رخ میدهد (!) بیمه بدنه نه تنها برای خودرو بلکه برای هواپیما، کشتی، کِشنده و ... نیز خریداری می شود .

برای مطالعه بررسی تخصصی بیمه بدنه به مطلب از سیر تا پیاز بیمه بدنه قسمت اول  مراجعه کنید .

- پوشش های اصلی بیمه بدنه :

پوشش های اصلی بیمه بدنه شامل آتش سوزی ، صاعقه ، انفجار ، حادثه و سرقت کلی می باشد

۱- پوشش آتش‌سوزی ، صاعقه و انفجار

خساراتی که به خودرو و یا قطعات یدکی آن در اثر آتش‌سوزی، انفجار و یا صاعقه بوجود می‌آیند تحت پوشش بیمه بدنه خودرو قرار می‌گیرند.

۲- پوشش حادثه

این پوشش خسارت وارد شده به خودرو بر برخورد با یک جسم، چه ثابت و چه متحرک یا همراه با واژگونی و سقوط را پرداخت خواهد کرد.

۳- پوشش سرقت کلی

این پوشش سرقت کل خودرو را پوشش خواهد ، یعنی اینکه اگر کل خودروی شما به سرقت برود توسط این پوشش جبران خواهد شد ضمنا به این نکته توجه کنید که در این پوشش سرقت جزئی تحت پوشش نیست .

برای مطالعه بررسی تخصصی پوشش های بیمه بدنه به مطلب از سیر تا پیاز بیمه بدنه قسمت دوم  مراجعه کنید .

- پوشش های اضافی بیمه بدنه :

  • پوشش سرقت جزئی لوازم و قطعات فابریک و غیر فابریک وسیله نقلیه
  • پوشش هزینه ایاب و ذهاب خودروی سواری
  • شکست شیشه‌های وسیله نقلیه در اثر نوسانات دما
  • پوشش نوسانات قیمت یا افزایش ارزش خودرو
  • پوشش خطرات تبعی مانند رنگ پاشی ، پاشیدن مواد شیمیایی و اسیدپاشی
  • پوشش حوادث طبیعی شامل بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و آتشفشان
  • پوشش افت قیمت
  • پوشش ترانزیت
  • پوشش میخ‌ کشی یا خط و خش

- نحوه محاسبه بیمه بدنه :

در محاسبه بیمه بدنه عوامل مختلفی تأثیرگذار هستند ، عواملی مثل :


پوشش‌های اضافی بیمه بدنه ; همان‌طور که گفتیم به ازای انتخاب هر کدام از پوشش‌های اضافی، مبلغی به بیمه‌نامه بدنه شما افزوده خواهد شد. پس هرچه در زمان خرید بیمه بدنه پوشش‌های اضافی بیشتری را انتخاب کنید، قیمت بیمه بدنه شما بیشتر می‌شود.
 

ویژگی‌های خودرو ; منظور از ویژگی‌های خودرو فاکتورهایی مثل ارزش خودرو، سال ساخت خودرو، نوع خودرو ( بارکش ، سواری و ... ) ، کاربری خودرو ( شخصی ، آژانس و ... ) ، نوع پلاک ( شخصی ، دولتی ، عمومی ) ، تعداد سیلندر و سوابق خودرو است که هر کدام از این فاکتورها به صورت مستقیم بر قیمت بیمه بدنه تأثیرگذار هستند.
 

تخفیف‌های بیمه بدنه ; تخفیف‌هایی مثل تخفیف عدم خسارت، تخفیف خودروی صفر کیلومتر، تخفیف خرید نقدی، تخفیف ارزش خودرو و ... .

 

  • حال با توجه به اینکه عوامل موثر در نرخ بیمه های بدنه را با هم شناختیم ، در زیر فرمول محاسبه آن را به تشریح برسی می نماییم :

 

سرمایه * نرخ / 100 * مالیات ( 109% ) = قیمت به تومان

 

- ( تخفیف عدم خسارت - تخفیف نقدی - تخفیف قراردادی - تخفیف صفر کیلومتر )  = قیمت نهایی

نکته 1 : تخفیفات در بیمه بدنه به صورت پلکانی کسر می شوند و این یعنی اینکه درصد های تخفیف را نباید به صورت یکجا از حق بیمه کسر نماییم .

نکته 2 : سقف تخفیف ها در بیمه نامه بدنه 80 درصد به همراه تخفیف نقدی می باشد .

نکته 3 : در فرمول بالا منظور از نرخ ، درصد ریسکی است که هر شرکت بیمه برای انواع خودرو و یا قیمت آن در نظر گرفته است و مقدار آن در شرکت های مختلف متفاوت است . ( به طور مثال برای خودروهای تا 100 میلیون تومان نرخ 1.2 ، برای خودروهای 100 تا 200 میلیون تومان 1.1 و .... می تواند باشد )

نکته 4 : به این نکته نیز توجه داشته باشید که در برخی از شرکت ها نرخ ها بر روی بازه ای از قیمت ها اعمال می شوند ، یعنی به طور مثال نرخ در خودرو ها برای 100 میلیون اول 1 برای 200 میلیون بعد 0.9 و .... می باشد .

نکته 5 : نرخ های مثال زده شده در بالا در شرکت های مختلف برای پوشش های اصلی ( آتش سوزی ، صاعقه ، انفجار ، حادثه و سرقت کلی ) بیمه بدنه در نظر گرفته شده است و اگر در بیمه نامه ، شما درخواست پوشش اضافی نیز انجام دهید برای هر پوشش یک اضافه نرخ در بیمه نامه اعمال می شود و این یعنی حق بیمه افزایش می یابد .

- سخن آخر 

با توجه به اینکه نرخ های بیمه بدنه در شرکت های مختلف با توجه به سیاست های شرکت ها در فروش و جذب ، متفاوت است شما در صورتی که می خواهید حق بیمه های بدنه را دقیق محاسبه کنید باید نرخ های دقیق را از شرکت مربوطه دریافت تا محاسبات شما دقیق از آب درآید .

امیدواریم که توانسته باشیم با نکات مهمی که در مورد بیمه بدنه توضیح دادیم به شما اطلاعات داده و در صورت مواجه شدن با مشکلات در این زمینه به شما مشاوره و راهنمایی دهیم .

اگر مجدداً در این زمینه سوالی داشتید با مشاوران ما تماس بگیرید و برای خرید این بیمه نامه از این صفحه استفاده کنید.