بیمه نوین | نمایندگی گرم آبی

چگونه بفهمیم خودرو بیمه دارد؟

1399/04/22

تعداد بازدید: 9044

اطلاع از اینکه یک خودرو دارای بیمه است یا نه، اینکه شرایط بیمه نامه خودرو مورد نظر به چه صورت است و ... همه از طریق استعلام بیمه نامه خودرو امکان پذیر است. در واقع این امکان برای شما وجود دارد که از بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه خودرو خود یا دیگران استعلام بگیرید. یکی از روش های استعلام با پلاک ماشین است که در این قسمت قصد داریم به آن اشاره کنیم.

انواع بیمه نامه های خودرو و راه های استعلام آن

بیمه های خودرو معمولا شامل دو بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه است. در صورت تهیه این بیمه نامه ها، اگر خسارتی به خودرو بیمه شده، دیگر خودرو ها و اشخاص ثالث وارد شود، این موضوع از طریق شرکت بیمه قابل جبران خواهد بود.

دریافت استعلام در حقیقت روش آسانی است تا بیمه گذار از شرایط بیمه نامه خودرو خود آگاه شود. بعد یا قبل از خرید خودرو تفاوتی ندارد، در هر لحظه می توان از بیمه استعلام گرفت. در این مطلب قصد داریم به طریقه استعلام بیمه از پلاک ماشین اشاره کنیم. این موضوع برای همه و البته برای کسانی که قصد خرید خودرو جدید دارند، می تواند بسیار مفید باشد.

روش های دریافت استعلام بیمه ماشین

یکی از روش های استعلام بیمه نامه، مراجعه به سایت بیمه مرکزی است. سامانه سنهاب در این سایت به همین منظور تهیه شده است. برای استعلام از طریق سامانه سنهاب نیازمند شماره بیمه نامه یا کد یکتا خواهید بود. در ادامه به دو روش استعلام بیمه از طریق سامانه سنهاب اشاره خواهیم کرد:

استعلام بر اساس شماره بیمه نامه:

برای استعلام از طریق این روش نیاز به اطلاعات مربوط به شرکت بیمه گر، شماره بیمه نامه، شماره موبایل و کد ملی است.

استعلام بر اساس کد یکتا بیمه نامه:

در صورتی که کد یکتا و کد ملی را داشته باشید، قادر خواهید بود از طریق سامانه سنهاب به استعلام بیمه نامه بپردازید.

استعلام بیمه با پلاک ماشین

جهت استعلام بیمه نامه از طریق پلاک ماشین باید به وب سایت درگاه ملی خدمات دولت مراجعه کنید. در این سایت بیمه گذار قادر خواهد بود با ارائه مشخصاتی نسبت به استعلام بیمه ماشین اقدام نماید. اطلاعات مورد نیاز جهت دریافت استعلام بیمه با پلاک ماشین به شرح زیر است:

  • شماره موتور
  • شماره شاسی
  • VIN
  • شماره بیمه‌نامه
  • شماره پلاک
  • کد ملی
  • شرکت بیمه

شماره موتور: بر روی تمامی موتور ها شماره ای ثبت شده است. این شماره تنها مخصوص به همان موتور است و روی کارت ماشین نیز درج گردیده است.

شماره شاسی: بر روی بدنه خودرو شماره شاسی حک گردیده است. در واقع منظور از حک شدن این است که شماره روی قسمتی از بدنه خودرو کنده کاری شده است. هر شماره شاسی منحصر به همان خودرو است و امکان ندارد که دو ماشین شماره شاسی یکسانی داشته باشند. شماره شاسی نیز دقیقا مانند شماره موتور در کارت خودرو ثبت شده است. همواره نسبت به مقایسه شماره درج شده روی کارت با شماره شاسی حک شده روی خودرو بپردازید تا در صورتی که اشتباهی در ثبت شماره شاسی در کارت خودرو رخ داده باشد، نسبت به تصحیح آن اقدام نمایید.

VIN: شماره ای که برای خودرو در نظر می گیرند، شماره شناسایی خودرو یا VIN نام دارد و مثل شماره شناسنامه می ماند. کلمه VIN مخفف عبارت  Vehicle Identification Number است. این کد 17 رقمی ترکیبی از اعداد و حروف انگلیسی می باشد که هر بخش از این کد معنای خاصی دارد. به عنوان مثال از طریق این کد 17 رقمی می توان متوجه شد که خودرو ساخت کدام کشور است، این کد مشخصات عمومی را نیز توصیف می کند. سال ساخت و کد کارخانه نیز از طریق VIN قابل برداشت است. این کد نیز کارت ماشین ثبت شده است.

توجه: شماره موتور، شماره شاسی و VIN مخصوص موتور، بدنه و خودرو صادر می شوند و منحصر به همان خودرو هستند.

شماره بیمه نامه: تمام بیمه نامه های صادر شده، شماره ای مخصوص به خود دارد. بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه نیز از این قاعده مستثنی نیستند و شماره بیمه مخصوص به خود را دارند. جهت استعلام بیمه نامه، باید شماره بیمه نامه را نیز به همراه داشته باشید.

بعد از تکمیل موارد خواسته شده و لمس دکمه ارسال، اطلاعات بیمه نامه خودرو و وضعیت آن برای شما به نمایش گذاشته خواهد شد.

در چه مواقعی به استعلام بیمه نامه نیاز دارم؟

بعضی مواقع نیاز به استعلام بیمه وجود دارد و این موضوع بسیار ضرروی است. در صورتی که بیمه نامه شما مفقود شده باشد، باید تا زمان صدور المثنی یا گواهی بیمه، جهت اطلاع از شرایط بیمه نامه نسبت به تهیه استعلام اقدام نمایید.

اگر تمایل به تهیه خودرو جدیدی دارید، قادر خواهید بود برای آگاهی از شرایط بیمه نامه خودرو مورد نظر استعلام بگیرید.

در صورت وقوع تصادف و همراه نداشتن بیمه نامه، امکان استعلام آن وجود خواهد داشت.

استعلام بیمه خودرو به شما کمک خواهد کرد تا از جزئیات بیمه خود مطلع شوید و اطمینان حاصل کنید.

مطالعه بیشتر: در صورت مفقود شدن بیمه شخص ثالث چه باید کرد؟

استعلام بیمه شخص ثالث با پلاک ماشین

همانطور که اطلاع دارید بیمه شخص ثالث خساراتی که به افراد و خودرو های دیگر طی تصادفات وارد شده باشد را تحت پوشش قرار می دهد. به بیان دیگر در صورتی که شخص بیمه گذار مقصر حادثه باشد و موجب خسارت های مالی و جانی به اشخاص ثالث دیگر شده باشد، این خسارت فقط و فقط از طرف بیمه شخص ثالث قابل جبران خواهد بود. دارا بودن بیمه شخص ثالث برای تمامی خودرو ها اجباری است و باید خریدار خودرو هنگام معامله با استعلام بیمه نامه از این موضوع اطمینان حاصل کند. همچنین خریدار با استعلام بیمه نامه از سوابق خسارت یا عدم خسارت خودرو نیز آگاه خواهد شد.

استعلام بیمه بدنه با پلاک ماشین

در صورتی که شما مقصر حادثه نیز باشید، بیمه بدنه نسبت به جبران خسارت های وارد شده به خودروی شما اقدام خواهد کرد. بیمه بدنه یک بیمه اختیاری است و ممکن است برخی از خودرو ها فاقد این بیمه نامه باشند. از طریق پلاک ماشین نیز قادر خواهید بود اطلاع پیدا کنید که خودرو مورد نظر شما بیمه بدنه دارید یا نه؟ موضوع جالب توجه دیگر این است که از طریق این استعلام متوجه خواهید شد که خودرو مورد نظر چند بار از بیمه بدنه خود استفاده کرده است یا به عبارت دیگر چند بار تصادف داشته که بابت آن از بیمه خسارت دریافت کرده باشد.