بیمه نوین | نمایندگی گرم آبی

همه چیز درباره محدودیت های گواهینامه

1399/02/28

تعداد بازدید: 29299

سند تایید صلاحیت برای رانندگی با وسیله نقلیه خصوصی، گواهینامه نام دارد. در صورتی که شخصی مهارت زیادی در رانندگی و کنترل وسیله نقلیه داشته باشد اما فاقد گواهینامه یا همان تصدیق سازمان راهنمایی و رانندگی کشور باشد، مجاز به تردد در خیابان ها و جاده ها نخواهد بود.

آشنایی با قوانین راهنمایی و رانندگی یکی از شروط اخذ گواهینامه است. این موضوع مهم ترین موردی است که اکثر رانندگان فاقد گواهینامه اطلاعات درستی در مورد آن ندارند. رانندگی بدون داشتن گواهینامه یک تخلف مهم محسوب می شود و فرد خطاکار با این کار جان خود و سایر افراد جامعه را به خطر خواهد انداخت.

در این مقاله قصد داریم به بررسی محدودیت های گواهینامه و برخی نکات مربوط به آن بپردازیم. همچنین دو موضوع مهم دیگر یعنی ارتباط گواهینامه و پرداخت خسارت بیمه، چه زمانی و با چه محدودیتی مجاز به استفاده از بیمه نیستید را نیز بررسی خواهیم کرد. تفاوت گواهینامه ابطال با منقضی شده نیز از دیگر موارد مطرح شده در این مطلب است.

مطالعه بیشتر: آیا تخفیف بیمه ثالث قابل انتقال است؟

به چه دلیل داشتن گواهینامه اجباری شد؟

اواخر قرن 19 با ورود اتومبیل به زندگی بشرهمراه شد. این وسیله مهم از همان ابتدا نقش اساسی در حمل و نقل و سرعت بخشیدن به جریان زندگی انسان داشته است. قطعا وسایل نقلیه مزایای بسیاری با خود به ارمغان آورده اند اما مسبب مشکلات بسیار زیادی نیز بوده اند. افزایش استفاده از این وسیله موجب شده تصادفات زیادی رخ دهد. هنگامی که ارابه آهنی جان و مال مردم را تهدید کرد، تمامی جوامع رانندگی بدون آموزش تئوری، امتحان عملی (مهارتی) را غیرمجاز اعلام کردند. برای کاهش این خطرات، جوامع اقدام به وضع قوانین در رابطه با اتومبیل ها کردند و رانندگان با برگزاری آزمون تئوری و آزمون مهارتی ملزم به دریافت گواهینامه رانندگی شدند. امروزه نیز استفاده از این وسیله جذاب اما بسیار خطرناک بدون گرفتن تصدیق رانندگی، عملی غیر قانونی است.

خسارت‌های اتومبیل | بیمه ثالث و بدنه

شرکت های بیمه با درک خطرات و آسیب‌های اتومبیل به جوامع انسانی، اقدام به ارائه طرح های متفاوتی برای جبران خسارت حوادث رانندگی کرده اند. برای مثال بیمه بدنه خودرو جهت جبران خسارت وارده به وسیله نقلیه مالک خودرو یا بیمه شده ارائه شده است. همچنین بیمه نامه شخص ثالث نیز جهت جبران خسارت مالی و جانبی وارده به هر شخصی غیر از راننده می باشد.

گواهینامه رانندگی چیست؟

آئین نامه راهنمایی و رانندگی مصوب هیئت وزیران در تاریخ 18/03/1384 است. گواهینامه رانندگی در واقع اجازه نامه ای برای رانندگی با وسایل نقلیه است که از طرف مقامات صلاحیت دار به نام اشخاص صادر می شود.

در دنیای امروز با توجه به وجود انواع وسایل نقلیه سبک و سنگین در جامعه، اجازه نامه یا گواهینامه های متفاوتی برای استفاده از آن ها وجود دارد. به عنوان مثال اگر شما دارای گواهینامه خودرو شخصی باشید، صلاحیت رانندگی با موتورسیکلت یا خودروهای سنگین را نخواهید داشت. بنابراین این موضوع الزامی است که گواهینامه راننده با نوع وسیله نقلیه تناسب داشته باشد. در صورتی که گواهینامه شما با خودرو ای که در حال تردد هستید همخوانی نداشته باشد، شما طبق قانون مرتکب تخلف شده اید و ممکن است با مجازات سنگینی روبه رو شوید.

واضح است که گواهینامه رانندگی یا تصدیق مدرک رسمی است و به این معنا است که شخص فقط می تواند با وسیله متناسب با نوع گواهینامه خود (خواه موتورسیکلت، سواری، اتوبوس، کامیون و ...) رانندگی کند. همچنین گواهینامه رانندگی با توجه به مرجع صادر کننده آن به عنوان یک مدرک هویتی دارای ارزش است.

مطالعه بیشتر: خاطری آسوده با بیمه سرقت خودرو

انواع گواهینامه رانندگی

طبق نوع خودرو وسیله نقلیه، 5 نوع گواهینامه وجود دارد که به شرح زیر است:


چه محدودیت های رانندگی در گواهینامه وجود دارد؟

در طول فرآیند دریافت گواهینامه، کارشناس راهور اقدام به بررسی ویژگی های جسمانی اشخاص می نماید. در صورتی که وضعیت جسمانی فرد مورد نظر به گونه ای باشد که هنگام رانندگی برای خود یا دیگران ایجاد خطر نماید، این موضوع به صورت محدودیتی خاص در گواهینامه ثبت خواهد شد.

به صورت کلی این موضوع دارای سه نتیجه گیری خواهد بود:

  • شرایط جسمانی سالم (شرایط جسمانی ایشان باعث تشدید خطر در رانندگی نمی‌شود) | فاقد محدودیت رانندگی
  • به دلیل شرایط جسمانی خاص، مستلزم رعایت مواردی در زمان رانندگی می باشد | دارای محدودیت رانندگی
  • با توجه به شرایط جسمانی، امکان صدور گواهینامه رانندگی وجود ندارد | رد صلاحیت

در ادامه مورد دوم و سوم را در قالب مثال برای شما مخاطبان توضیح خواهیم داد.

مطالعه بیشتر: بررسی تخصصی بیمه بدنه و کارت طلایی

منظور از گواهینامه دارای محدودیت رانندگی دقیقا چیست؟

در صورتی که شخصی معلولیت خاصی در پا داشته باشد و هنگام تعویض دنده امکان فشار پدال کلاچ برای او میسر نباشد، باید نسبت به نصب قطعه کلاج دستی اقدام نماید. (کد 18)

همچنین در صورتی که بینایی شخص ضعیف باشد، باید حتما از عینک طبی هنگام رانندگی استفاده نماید. (کد 31)


توجه: دلیل ایجاد محدودیت ها برای یادآوری به شخص است (تنها افرادای که دارای نقص جسمی هستند) تا فراموش نشود رانندگی ایمن تنها در صورت تجهیز خودرو به لوازم اضافی یا تغییر برخی سیستم‌های آن امکان‌پذیر است. بدیهی است در صورتی که این نکات رعایت نگردد، برای خود فرد و سایر افراد جامعه ممکن است خطراتی ایجاد شود که مسئولیت این حوادث بر عهده شخص خواهد بود.

نکته مهم: راننده باید طبق محدودیت های درج شده در پشت گواهینامه، سیستم خودرو خود را در صورت نیاز تغییر دهد.

در چه صورت ممکن است صلاحیت فرد برای داشتن گواهینامه تایید نشود؟

در صورتی که فرد متقاضی دارای مواردی مانند بیماری صرع، سن زیاد، بینایی بسیار ضعیف و ... باشد، درخواست او برای صدور یا تمدید گواهینامه با مخالفت روبه رو خواهد شد.

باید توجه داشته باشید که محدودیت های رانندگی در پشت گواهینامه به صورت رقم نوشته می شود. تصویر زیر کامل‌ترین و بهترین جدول محدودیت‌های گواهینامه است که پس از بررسی زیاد برای شما فراهم و تقدیم حضور کرده ایم:

محدودیت های رانندگی

سخن پایانی

به عنوان آخرین موضوع باید توجه داشته باشید که هنگامی که موردی به عنوان محدودیت گواهینامه در پشت آن درج می شود، صرفا این محدودیت به دلیل ایجاد امنیت برای راننده و سایر افراد جامعه است. در صورتی که شخصی محدودیت مورد نظر را رعایت نکند، دچار نقض قانون شده و برای جبران خسارت احتمالی توسط شرکت های بیمه با مشکل اساسی مواجه خواهد شد. بدیهی است در این صورت فرد خاطی باید با هزینه شخصی خود خسارت مورد نظر را جبران نماید.

مطالعه بیشتر: در صورت حمل خودرو به پارکینگ چه باید کرد؟