بیمه نوین | نمایندگی گرم آبی

نحوه محاسبه خدمت سربازی در سوابق بیمه

1399/02/14

تعداد بازدید: 7968

یکی از مهم ترین مراحل زندگی هر مردی، خدمت سربازی است. موضوع تنها به سختی های دوران خدمت ختم نمی شود، بلکه مشکلات مالی، حقوق و مستمری سربازی نیز گریبان گیر سربازان است. در نهایت سربازان با این سوال مهم مواجه می شوند که آیا بیمه دوران خدمت در بازنشستگی منظور می شود یا نه؟ این موضوع برای سربازان وظیفه از اهمیت خاصی برخوردار است. به همین دلیل قانون گذاران به جهت احترام به افرادی که دو سال از بهترین سال های عمر خود را برای خدمت به وطن و کشور خود صرف می کنند، قوانینی تنظیم کرده اند تا با قبول شرایطی از سمت سربازان، این دوران جز سوابق بیمه محسوب شود و به سال های سابقه اضافه گردد. برای آشنایی با نحوه احتساب خدمت سربازی در سوابق بیمه با مجله نوین همراه باشید.

بیمه سربازی


احتساب خدمت سربازی در سوابق بیمه

بیمه سربازی در پایان دوره خدمت در هر شغل یا حرفه ای که باشید، جز بیمه بازنشستگی بوده و به عنوان سوابق کاری شما منظور خواهد شد. البته باید توجه داشته باشید که جز سابقه بیمه سربازی، باید سوابق بیمه تامین اجتماعی نیز داشته باشید و برای مدت مشخصی حق بیمه پرداخت کرده باشید. در واقع اگر شما جز افرادی هستید که جز دو سال خدمت، حق بیمه دیگری برایتان ثبت نشده است، قادر نخواهید بود در مورد سابقه بیمه سربازی ادعایی داشته باشید.

در حقیقت به تنهایی سابقه دو سال خدمت بیمه سربازی برای شما کارایی نخواهد داشت، چرا که یک شخص فقط با دو سال سابقه کار نمی تواند بازنشسته شود. به همین دلیل این سابقه بیمه در ادامه سوابق بیمه بعدی فرد محاسبه و برای دوران بازنشستگی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مطالعه بیشتر: در صورت حمل خودرو به پارکینگ چه باید کرد؟

بیمه سربازی

آیا برای بیمه سربازی باید مبلغی پرداخت شود؟

برای اینکه بیمه سربازی جز سابقه کار محسوب شود، این موضوع باید مورد تایید سازمان تامین اجتماعی قرار گیرد. تامین اجتماعی برای تایید بیمه سربازی و قبول آن جهت بازنشستگی، مبلغ مشخصی را در نظر می گیرد که این مبلغ با توجه به سال پایان خدمت و ارائه درخواست خرید بیمه خدمت سربازی متفاوت خواهد بود.

لازم به ذکر است که کلیه سربازان در زمان خدمت دارای دفترچه هستند و از کلیه خدمات این دفترچه در بیمارستان‌های طرف قرارداد نیروهای مسلح بهره مند می شوند. به همین دلیل اگر شما دوران خدمت سربازی خود را گذرانده باشید و خواستار ادغام بیمه سربازی در بیمه تامین اجتماعی باشید، به دلیل استفاده از خدمات در بیمارستان نیروهای مسلح هنگام خدمت سربازی به صورت رایگان و بدون پرداخت حق بیمه و برای جبران این موضوع، باید مبلفی را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند تا این دوران جز سوابق بیمه آن ها محسوب شود.

مطالعه بیشتر: طرح ستایش؛ خدمتی جدید از بیمه نوین

سابقه بیمه سربازی برای سربازان قبل از سال ۱۳۸۳ رایگان است

در صورتی که شما خدمت سربازی خود را قبل از سال 1383 گذرانده باشید و قبل از خدمت مشغول کاری باشید که حق بیمه برایتان پرداخت شده باشد، بیمه سرباز شما در ادامه به عنوان سابقه کار محسوب خواهد شد و برای قرار گرفتن در سابقه بازنشستگی نیاز به پرداخت مبلغی به سازمان تامین اجتماعی نخواهید داشت. 

بیمه سربازی


نحوه محاسبه بیمه سربازی برای سربازان بعد از سال ۱۳۸۳

تمامی اشخاصی که بعد از سال 1383 اعزام به خدمت شده اند، جهت محاسبه بیمه سربازی در بازنشتگی باید مبلغی را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کنند. میزان این مبلغ بستگی به زمان درخواست خرید بیمه سربازی دارد. معمولا مبلغ این درخواست معادل 7% میانگین حقوق و دستمزد دو سال قبل از ارائه درخواست است. 23% از مابقی این مبلغ نیز توسط دولت پرداخت خواهد شد.

نحوه محاسبه این مبلغ به این صورت خواهد بود که از زمان ارائه درخواست شما برای خرید بیمه سربازی، میانگین حقوق دو سال آخر کاریتان محاسبه خواهد شد و این میانگین ضربدر هفت درصد خواهد شد. همچنین در ادامه عدد به دست آمده در زمان طول خدمت شخص ضرب می گردد و مبلغی که به دست می آید، باید به عنوان هزینه خرید سربازی توسط شخص متقاضی پرداخت گردد.

مطالعه بیشتر: بیمه حوادث انفرادی مناسب چه افرادی است؟

به عنوان مثال اگر میانگین حقوق شخصی در دو سال پایانی عمر کاری اش 900 هزار تومان باشد، این مبلغ در 7% ضرب خواهد شد. عدد به دست آمده (63 هزار تومان) را در 24 ماه خدمت سربازی شخص ضرب می کنیم که عدد یک میلیون و پانصد و دوازده هزار تومان به دست خواهد آمد. این مبلغ رقمی است که شخص متقاضی باید برای خرید بیمه دوران خدمت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند.

توجه: در حال حاظر سازمان تامین اجتماعی امکان پرداخت مبلغ خرید بیمه خدمت سربازی به صورت قسطی را فراهم نموده است. شما می توانید با درخواست از سازمان تامین اجتماعی، این مبلغ را به صورت اقساط 12 ماهه پرداخت کنید.

سخن پایانی

با مطالعه این مطلب ممکن است این سوال برای شما مطرح شده باشد که تفاوت بیمه تامین اجتماعی با بیمه عمر چیست. از شما دعوت می کنیم تا با مقاله "مقایسه جامع بین بیمه عمر و بیمه تامین اجتماعی" همراه باشید و نکات مفصلی در این باره بیاموزید.