بیمه نوین | نمایندگی گرم آبی

چگونه از آتش سوزی جان سالم به در ببریم؟

1399/02/8

تعداد بازدید: 2537

فقط دو دقیقه زمان لازم است تا این هیولا جان انسان را بگیرد و حدود 5 دقیقه زمان نیاز دارد تا خانه ای را از بیخ و بن نابود کند؛ آتش سوزی جز حوادث بسیار وحشتناکی است که مرگ و زندگی انسان را فقط در چند دقیقه تعیین می کند. این حادثه علاوه بر غیر قابل کنترل بودن، فرار و جان سالم به در بردن از آن نیز بسیار سخت است.

متاسفانه هر ساله تعداد زیادی از هموطنانمان به علت آتش سوزی جان خود را از دست می دهند و علاه و بر این تعداد زیادی از افراد مصدوم یا معلول می‌شوند، به همین خاطر است که حادثه آتش سوزی بسیار دردناک است. خسارات مالی ناشی از آتش سوزی نیز بسیار سنگین است و به میلیارد ها تومان در سال می رسد.

به دلیل گسترش سریع آتش، اصلا فرصتی برای جمع آوری اشیای با ارزش از محیط یا حتی تلفن زدن نیست. ئر رابطه با این هیولا باید بدانید که گرما و دود حاصل از این حادثه، به مراتب از شعله‌های آن خطرناک ‌تر است. شاید تعجب کنید اما تنفس در هوای بسیار گرم موجب آسیب جدی به ریه های انسان می گردد. همچنین به دلیل تولید گازهای سمی در آتش سوزی، اختلال شعور یا خواب آلودگی در انسان پدید خواهد آمد. بسیار تعجب برانگیز است اما گاهی اوقات آتش‌سوزی به جای آنکه موجب فرار انسان از موقعیت شود باعث می‌شود او را به خواب عمیقی فرو برود. به همین دلیل است که خفگی مهم ترین علت مرگ ناشی از آتش سوزی محسوب می شود و در مقایسه با سوختگی دو تا سه برابر تلفات بیشتری به همراه دارد. اما خوشبختانه در بسیاری از موارد آتش سوزی ها قابل پیشگیری اند. لازم است تمامی مردم برای مراقبت از خود‌، ‌اعضای خانواده، دوستان و امولشان با ویژگی‌های آتش‌سوزی، پیشگیری از وقوع آن و راه‌های رهایی از میان شعله‌های آتش آشنایی پیدا کنند.

مطالعه بیشتر: در رابطه با طرح فایرپلاس چه می دانید؟

اقدامات حفاظتی و ‌مراقبتی پیش از آتش‌سوزی

نصب آژیر شناسایی دود یا آشکارساز دود در محل سکونت یکی از مهم ترین اقدامات حفاظتی قبل از آتش سوزی است. در صورتی که این دستگاه به طور صحیح کار کند، آمار و ارقام مرگ و میر به دلیل آتش سوزی به نصف کاهش پیدا خواهد کرد. پیشنهاد می کنیم در هر طبقه ساختمان محل سکونت یا کار خود یک آشکار ساز نصب نمایید. توجه داشته باشید که این قطعه باید خارج از اتاق خواب روی سقف یا نزدیک سقف (‌۱۰ تا ۲۵سانتی‌متر پایین‌تر از سقف)، در بالای راه‌پله‌ها یا درمجاورت آشپزخانه (‌اما نه در داخل آن‌) نصب شود. البته تنها نصب این موارد کافی نیست و باید هر ماه تست و تمیز شوند، همچنین باتری آشکارساز نیز باید سالانه یک بار تعویض شود. پیشنهاد می گردد آژیر ها نیز هر 10 سال جایگزین شوند.

حداقل یک بار با اعضای خانواده خود به بررسی راه های فراز آتش سوزی بپردازید و این کار را برای تمام اتاق ها نیز تمرین کنید. بهتر است پنجره ها میخ کوبی یا رنگ کاری نشده باشند تا این موضوع مانع از بازشدن آن ها نشود. چارچوب پنجره ها باید حتما دارای حفاظ ایمنی در برابر آتش سوزی باشند و به راحتی از داخل باز شوند. در صورتی که محل سکونت یا کار شما شامل چندین طبقه است، بدون شک باید به فکر تهیه یک نردبان ایمن باشید. بدیهی است که حفاظ های بیرونی ساختمان شما نیز باید طوری طراحی شده باشد که بتوان آنها را به راحتی از سمت داخل باز کرد.

انبار ساختمان مسکونی یا تجاری شما باید پاکسازی شده باشد و عاری از هر گونه روزنامه‌ و مجلات قدیمی باشد. از انبار مایعات قابل اشتعال مانند بنزین، نفت و گازوییل نیز باید خودداری شود. این موارد باید در ظروف مخصوص و در جای مناسب نگهداری شود. قطعا توجه دارید که نباید در مجاورات این مایعات سیگار بکشید و باید به طور کامل رعایت کنید. در صورتی که کهنه پارچه آغشته به مایعات قابل اشتعال دارید، حتما بعد از استفاده دور بریزید. عایق کاری دودکش‌های خانه تیز فراموش نشود. دودکش نیز باید حدود یک ‌متر از سقف بلندتر باشد. در اطراف دودکش یا بالای آن نباید چیزی آویزان باشد.

مطالعه بیشتر: چرا و چگونه بیمه سرقت منزل و مغازه بخریم؟
 

آتش سوزی


فرار از دوده های سنگین آتش

هنگام آتش سوزی و برای خروج از هر گونه دود، بهتر است به صورت سینه خیز حرکت کنید. دود ها و گازهای سنگین همواره در ابتدای آتش سوزی، زیر سقف متراکم می شوند. هنگام فرار ابتدا آرامش خود را حفظ کنید و حتما در های پشت سر خود را ببندید تا سرعت گسترش آتش‌سوزی به تأخیر بیفتد. هنگامی که محل را به طور کامل ترک کردید، به هیچ وجه مجددا به آن جا باز نگردید و مراتب را به 115 اطلاع دهید.

در صورتی که فردی دچار سوختگی شده باشد، سعی کنید سریعا با اورژانس تماس بگیرید. همچنین در صورت امکان قسمت های از بدن که دچار سوختگی شده اند را باید سرد کنید و آن را بپوشانید تا دچار آسیب دیدگی یا عفونت نشود.

اگر شخصی هنگام ورود به ساختمان متوجه دود یا گرما شود، باید فورا محل را ترک کند. همچنین در صورتی که مستاجر هستید، بهتر است با مدیر یا مالک ساختمان تماس بگیرید و آن ها را در جریان بگذارید.

اگر گاو صندوق در محل آتش سوزی وجود دارد، نباید در آن را قبل از سرد شدن باز کنید. دلیل این موضوع نیز آن است که گاو صندوق چندین ساعت گرمای شدید را در خود نگه داشته و احتمال دارد محتویات آن‌ منفجر یا ‌شعله ور شود. همچنین در صورتی که بازرس ساختمان از شما درخواست ترک محل را داشت، بهتر است از فردی مورد اطمینان درخواست کنید تا از اموال موجود مراقبت کنید.

مطالعه بیشتر: از دفتر بیمه تا پلاسکو چقدر راه بود؟
 

آتش سوزی


طریقه استفاده از وسایل گرمایشی مختلف

مواقعی که از منابع گرمایی جایگزین استفاده می کنید، کاملا به موارد ایمنی توجه داشته باشید. به عنوان مثال در صورت استفاده از چراغ های نفتی، به استاندارد های لازم آن دقت کنید. این چراغ ها باید از قبل و بیرون از منزل از نفت پر شوند و باید از سرد شدن آن ها کاملا اطمینان حاصل کرد.

موضوع بعدی که بسیار مهم است فاصله منابع گرما مانند چراغ، بخاری نفتی و ... تا مواد قابل اشتعال است که این فاصله باید حداقل یک متر باشد. همچنین باید به عایق کاری کف دیوار و اتاق های مجاور دقت داشته باشید و این کار را با دقت بسیار انجام داده باشید.

در رابطه با سوخت مورد استفاده در دستگاه ها باید حتما از همان سوختی که شرکت سازنده برای دستگاه گرمایی توصیه کرده استفاده کنید. خاکستر ها نیز باید در ظروف فلزی مخصوص، در فضای باز و دور از محل سکونت شما انبار شوند.

در صورتی که از شعله های باز استفاده می کنید، این شعله ها باید دور از دیوار، اثاثیه خانه و سایر موارد قابل اشتعال قرار داشته باشند. همچنین جلوی اجاق گاز صفحه ای آشپزخانه خود حتما محافظ قرار دهید. در صورت امکان هر ساله از افراد متخصص کمک بگیرید تا امکانات گرمایی منزل یا محل کارتان را مورد آزمایش قرار دهند.

توجه داشته باشید که کبریت و فندک را در جایی بلند و دور از دسترس کودکان قرار دهید. همچنین از استعمال سیگار در رختخواب یا هنگام خواب آلودگی بپرهیزید. در صورتی که تمایل به مصرف سیگار دارید، زیر سیگاری با گودی و ضخامت مناسب تهیه کنید. همچنین بعد از مصرف، آن را با آب خاموش کنید تا مسبب حادثه نگردد.

در حال حاظر فرصت ویژه ای جهت "خرید بیمه آتش سوزی با 50% تخفیف" دارید. پیشنهاد می کنیم این فرصت طلایی را از دست ندهید.