بیمه نوین | نمایندگی گرم آبی

از سیر تا پیاز بیمه بدنه (قسمت اول)

1399/01/6

تعداد بازدید: 2184

پایان جنگ جهانی اول با شروع جابه جایی مسافر و بار و سفر در شهرهای اروپایی همراه شد. همین موضوع موجب شد تا تعداد حوادث رانندگی افزایش پیدا کند. همچنین عدم دارا بودن ایمنی در جاده و مسیر شهری و به خصوص ایمنی خودرو ها و از طرف دیگر موضوع جبران خسارات اتفاق افتاده برای دارندگان تومبیل ها دست به دست هم داد تا هزینه های قابل توجهی هنگام وقوع تصادف به فرد تحمیل شود.

به همین خاطر در سال 1930 برای اولین بار قانونی تحت عنوان قانون ترافیک جاده ای به صورت کاملا اجباری برای کلیه صاحبان خودرو ها و رانندگان در ایتالیا اجرا شد. این بیمه نامه برای هر نوع تصادف، آسیب به افراد و مرگ افراد ثالث بود. بعد از سال 1930 جهت تکمیل پوشش های بیمه اتومبیل، بیمه نامه بدنه نیز ایجاد شد.

مطالعه بیشتر: در صورت حمل خودرو به پارکینگ چه باید کرد؟
 

از سیر تا پیاز بیمه بدنه


چرا بیمه بدنه برای خودروی شما نیاز است؟

با رشد قیمت خودرو در سال های اخیر، به طبع هزینه جبران خسارت های وارده به خودرو نیز افزایش پیدا کرده و این موضوع سبب شده مشکلات فروانی برای دارندگان خودرو ها به وجود آید. قطعا اطلاع دارید که بیمه شخص ثالث تنها خسارت جانی و مالی وارد شده به سایر افراد را پشتیبانی می کند و برای خودروی آسیب دیده که مقصر ماجرا است، هیچ گونه خسارتی نمی توان از بیمه شخص ثالث دریافت کرد. بنابراین برای جبران مواردی که از طریق بیمه شخص ثالث قابل پرداخت نمی باشد، از بیمه بدنه استفاده می کنیم که به شرح زیر است:

  • در صورتی که شما مقصر حادثه در تصادف باشید، قادر نخواهید بود از بیمه نامه شخص ثالث برای خودرو خود استفاده کنید.
  • اگر خودروی شما دچار حادثه سرقت، آتش سوزی، سقوط یا واژگونی گردد، قادر نخواهید بود از بیمه شخص ثالث استفاده کنید.
  • در صورتی که اتومبیل پارک شده شما دچار تصادف شود و مقصر حادثه مشخص نباشد، نمی توان از بیمه شخص ثالث استفاده کرد.
  • هنگامی که خودرو شما دچار بلایای طبیعی مثل سیل، طوفان و ... شود یا حتی خورو و لوازم جانبی آن به سرقت رفته باشد، امکان استفاده از بیمه شخص ثالث وجود ندارد.

نکته: در صورت دارا بودن بیمه بدنه تمامی خسارت های فوق قابل دریافت خواهد بود، همچنین با توجه به این موارد خرید بیمه بدنه امری بسیار ضروری محسوب می شود.

مطالعه بیشتر: در صورت مفقود شدن بیمه شخص ثالث چه باید کرد؟
 

از سیر تا پیاز بیمه بدنه


چند اصطلاح مهم در بیمه بدنه

اصطلاحاتی در شرایط عمومی تمام بیمه نامه های بدنه درج شده است که بهتر است بیمه گذار آشنایی کلی با آن ها داشته باشد:

  • بیمه گر

منظور از بیمه گر همان شرکت بیمه ای است که مشخصات آن در بیمه نامه بدنه قید شده و در ازای دریافت حق بیمه نسبت به جبران خسارت احتمالی عمل خواهد نمود.  

  • بیمه گذار

شخصیتی حقیقی یا حقوقی که مالک بیمه نامه است یا مسئولیت حفظ بیمه نامه از طرف مالک را بر عهده دارد.

  • ذینفع

شخصی که با درخواست بیمه گذار نام او در بیمه نامه قید شده و تمام یا بخشی از خسارت به وی پرداخت می شود.

  • حق بیمه

مبلغی که در بیمه نامه درج گردیده و بیمه گذار موظف است در زمان خرید بیمه نامه تمام یا بخشی از آن را به همان ترتیبی که در بیمه نامه مشخص شده به شرکت بیمه پرداخت نماید.

  • موضوع بیمه

وسیله نقلیه زمینی است که مشخصات آن در بیمه  نامه درج شده است. لوازمی که مطابق کاتالوگ وسیله نقلیه بیمه شده به خریدار تحویل و یا در بیمه نامه درج شده است نیز جر موضوع بیمه محسوب می شود.

  • فرانشیز

منظور از فرانشیز بخشی از خسارت است که بیمه گذار باید به صورت شخصی پرداخت نماید و میزان آن نیز در بیمه نامه مشخص شده است.

  • مدت اعتبار بیمه نامه

معمولا اعتبار بیمه بدنه یگ ساله می باشد که زمان شروع و پایان آن نیز در بیمه نامه درج گردیده است.

مطالعه بیشتر: آیا خسارت افت قیمت خودرو از طرف بیمه پرداخت می شود؟

بیمه بدنه چه خساراتی را تحت پوشش قرار می دهد؟

تمامی شرکت های بیمه ای، بیمه نامه بدنه را در قالب پوشش های اصلی و اضافی ارائه می دهند. بیمه گذار قادر است بر حسب اختیار و با پرداخت حق بیمه انداکی، پوشش های اضافی را نیز تهیه کند.

مطالعه بیشتر: آیا تخفیف بیمه ثالث قابل انتقال است؟
 

از سیر تا پیاز بیمه بدنه


پوشش های اصلی بیمه بدنه

تمامی خسارت های زیر جز پوشش های اصلی بیمه بدنه می باشد:

  • بر اثر وقوع خسارت هایی مانند آتش سوزی، صاعقه و انفجار و البته در صورت درج در موضوع بیمه نامه، خودروی بیمه شده یا لوازم یدکی اصلی ماشین شامل خسارت گردد.
  • تمامی خسارت هایی که بر اثر برخورد خودروی بیمه شده با یک جسم ثابث یا متحرک و یا برخورد اجسام دیگر به خودروی بیمه شده اتفاق بیافتد، حتی اگر شما مقصر حادثه باشید.
  • واژگونی و سقوط خودروی بیمه شده حتی اگر وی مقصر حادثه باشد.
  • خسارت هایی که ممکن است هنگام نجات و انتقال خودروی بیمه شده وارد شود.
  • در صورتی که خودروی بیمه شده تحت عمل سرقت قرار گیرد یا بر اثر دزدی یا حتی شروع دزدی به آن خسارتی وارد شود یا حتی به سایر لوازم جانبی آن وارد شود تحت پوشش بیمه بدنه قرار خواهد گرفت.

مطالعه بیشتر: خاطری آسوده با بیمه سرقت خودرو

همراهی مطمئن!

هفته آینده به موضوعات تکمیلی این مقاله اشاره خواهیم کرد. همراه ما باشید. در پایان پیشنهاد می کنیم مطلب "هر آنچه که باید در مورد خسارت بیمه شخص ثالث بدانید!" را مطالعه کنید.