بیمه نوین | نمایندگی گرم آبی

ویروس کرونا دقیقا چیست و چقدر خطرناک است؟

1398/12/7

تعداد بازدید: 2049

بدون شک از طرق مختلف نام ویروس کرونا به گوشتان رسیده است. همه چیز از ماه دسامبر  2019 شروع شد. در پایان آن ماه مسئولان سلامت عمومی چین در اطلاعیه ای به سازمان جهانی بهداشت اعلام کردند که ویروس جدید و ناشناخته‌ای باعث نوعی بیماری با علائمی شبیه به ذات‌ الریه در شهر ووهان شده است. این محققان سریعا بعد از اطلاع از این موضوع، تشخیص دادند که این ویروس از خانواده ویروس کرونا است و با سرعت زیادی در حال تکثیر و راه یابی به بیرون از شهر ووهان است.
 

بیماری کرونا ویروس


منبع انتشار ویروس کرونا چیست؟

این ویروس بین تمام حیوانات رایج است، همچنین می تواند با تغییر شکل انسان را نیز آلوده کند. از ابتدای سال 2000 تا به امروز سه نوع از ویروس کرونا به انسان منتقل شده است. در سال 2002 سارس (SARS) و در سال 2012 مرس (MERS) دو نوع از انتشار این ویروس بوده است.

دانشمندان ابتدا فکر می کردند که این ویروس جدید از طریق در یک بازارچه ی غذاهای دریایی در شهر ووهان پیدا شده  و سپس از آن نقطه به سایر مناطق منتقل شده است. اما آزمایش روی یکی از بیمار ها نشان داد که اولین فردی که به ویروس کرونا مبتلا شده، هیچ ارتباطی با بازارچه ی غذاهای دریایی نداشته است.

همچنین نوع حیوانی که ویروس از آن به انسان منتقل شده نیز همچنان برای دانشمندان روشن نیست. بعضی از محققان مار و بعضی دیگر خفاش را عامل انتقال این ویروس به انسان می دانند. جالب است بدانید که ویروس های سارس و مرس هر دو از خفاش به انسان منتقل شده‌اند.

کروناویروس «جدید» چیست؟

کرونا ویروس جدید (CoV) نوعی جدید از ویروس است که به آن بیماری کرونا 2019 یا COVID-19 نیز می گویند.

  • CO مخفف کرونا
  • VI مخفف ویروس
  • D  به معنی بیماری (در انگلیسی)
     
بیماری کرونا ویروس


ویروس کرونا چگونه منتشر می‌شود؟

بزرگترین معظل این ویروس انتشار سریع آن است. ویروس کرونا از طریق تماس مستقیم با قطره های تنفسی فرد آلوده (ازطریق سرفه و عطسه) و تماس با سطوح آلوده به ویروس منتقل می شود. معظل دیگر این ویروس این است که می تواند ساعت ها روی سطوح زنده بماند، اما خوشبختانه یک ضد عفونی ساده می تواند آن را از بین ببرد.

ویروس کرونا تا چه اندازه خطرناک است؟

همانطور که اشاره کردیم مدت زمان زیادی از انتشار این ویروس نگذشته است، بنابراین اطلاعات زیادی از آن در دسترس نیست و هیچ کس پاسخ سوال فوق را نمی داند.

برای اینکه متوجه شویم این ویروس تا چه اندازه خطرناک است نیاز به اطلاعاتی در مورد وخامت، شدت بیماری، سرعت و سهولت گسترش آن داریم. اکثر متخصصان بیماری های اپیدمی برای ارزیابی بیماری هایی مانند انواع جدید آنفولانزا و تعیین اقدامات مورد نیاز برای آن ها از این ابزار استفاده می کنند.

ویروس کرونا

ممکن است این ویروس خیلی شدید نباشد و افراد کمی را به کام مرگ بکشاند، اما مشکل این ویروس مسری بودن آن است که اثرات مخربی خواهد داشت. فرض کنید این ویروس میلیون ها نفر را درگیر کند، حال اگر درصد کمی از ها فوت کنند، قطعا تلفات زیادی خواهیم داشت.

محققان هنوز علائم این ویروس را به طور کامل شناسایی نکرده اند. آن ها تا به امروز ابراز داشته اند کرونا ویروس جدید چیزی شبیه به علائم سرماخوردگی ساده تا علائم بسیار شدید دارد که متغییر است. همچنین بر اساس اطلاعات موجود تنها حدود ۲۰% از افراد آلوده به ویروس علائم شدید داشته‌اند.

گفتنی است در حال حاظر تلفات این ویروس جدید حدود 2 الی 3 درصد است که در صورت ادامه پیدا کردن شیوع ویروس امکان تغییر این درصد وجود دارد. داستان آنجایی نگران کننده می شود که می بینیم تلفات ویروس سارس چیزی حدود ۱۴ الی ۱۵ درصد بود. البته بیشتر قربانیان ویروس کرونا تا به امروز افراد پیر بوده اند که مشکلاتی نظیر بیماری های قبلی، فشار خون و دیابت داشته اند. آمار ها نشان می دهد این افراد بیش تر از دیگران در خطر مرگ بر اثر بیماری هایی مثل آنفولانزا هستند.

علائم کروناویروس چیست؟

مواردی همچون تب، سرفه و تنگی نفس شایع ترین علائم کرونا ویروس است. در موارد حادتر عفونت می تواند موجب مشکلات تنفسی یا عفونت ریه شود. همچنین در موارد نادر این بیماری کشنده خواهد بود. به بیان ساده تر علائم بیماری بیشتر شبیه به آنفولانزا یا سرماخوردگی معمولی است. افرادی که احتمال ابتلا به ویروس کرونا در آن ها وجود دارد، باید طی یک آزمایش این موضوع را بررسی کنند.

نشانه های ویروس کرونا

برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید اقداماتی مانند شستشوی دست‌ها و رعایت موارد بهداشتی تنفسی (پوشاندن دهان به هنگام عطسه یا سرفه با دستمال یا آرنج خم شده، سپس انداختن دستمال داخل سطح آشغال در بسته) را رعایت کنید. همچنین در صورتی که می توانید از واکسن آنفولانزا به عنوان یک راه پیشگیری استفاده کنید.

چگونه خطر عفونت را کاهش دهیم؟

برای کاهش خطر عفونت، چهار مورد احتیاطی زیر را خود و خانواده تان انجام دهید:

  1. مرتبا دست های خود را با آب و صابون یا ژل ضد عفونی الکل دار بشویید.
  2. در صورت عطسه یا سرفه جلوی دهان خود را با دستمال یا آرنج خم شده تان بگیرید و دستمال را ترجیجا در سطح دربسته بیاندازید.
  3. از تماس و نزدیکی اب کسانی که سرما خورده اند یا علائمی شبیه آنفولانزا دارند، اجتناب کنید.
  4. در صورتی که تب دارید یا سرفه می کنید یا مشکل تنفسی خاصی را احساس می کنید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

نظر محققان در مورد استفاده از ماسک چیست؟

در صورتی که علائمی مانند سرفه یا عطسه دارید، باید برای محافظت از دیگران از ماسک استفاده کنید. بدیهی است در صورتی که هیچ گونه علائمی ندارید، نیازی به استفاده از ماسک نیست، البته استفاده از آن شرط احتیاط است.

در صورتی که از ماسک استفاده می کنید، باید برای اطمینان از اثر بخشی آن و جلوگیری از افزایش خطر انتقال ویروس، به صورت صحیح از آن استفاده کنید و بعد از استعمال نیز آن را به شکل صحیح دفع نمایید.

توجه داشته باشید که تنها استفاده از ماسک برای جلوگیری از عفونت کافی نیست و باید دست های خود را به صورت مکرر بشویید. همچنین هنگام عطسه و سرفه دهان خود را به صورت کامل بپوشانید. جلوگیری از تماس نزدیک با کسانی که علائم سرماخوردگی یا آنفولانزا دارند (سرفه، عطسه، تب) نیز جز مهم ترین موارد برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس است.

آیا ویروس کرونا روی کودکان تأثیر می گذارد؟

واقعیت این است که به دلیل جدید بودت این ویروس هنوز اطلاعات کاملی از آن در دسترس نیست. تا به امروز ما از تاثیر این ویروس بر روی کودکان و زنان باردار اطلاعات خاصی نداریم. تنها می دانیم که امکان دارد افراد در هر رده سنی به این ویروس آلود شوند. البته تا به امروز تعداد بسیار کمی از کودکان به این ویروس آلوده شده اند. کرونا ویروس در موارد بسیار نادری کشنده است و تاکنون بیشتر موارد منجر به مرگ در میان افراد پیرتر با بیماری های زمینه‌ای دیده شده است.

 اگر فرزندم علائم ویروس کرونا داشت چه کار کنم؟

بلافاصله درمان پزشکی را شروع کنید، البته به خاطر داشته باشید که اکنون در نیمکره شمالی فصل آنفولانزا هستیم و علائم ویروس کرونا مانند سرفه یا تب مشابه علائم علائم آنفولانزا یا سرماخوردگی که بسیار هم شایع هستند، می باشد. بنابراین باید قبل از هر چیز خونسردی خود را حفظ کنید و از انتقال استرس به فرزند خود جلوگیری کنید.

شستشوی مرتب دست ها و رعایت نکات بهداشت تنفسی و به تعویق نینداختن واکسیناسیون کودک خود جز دیگر مواردی است که حتما باید رعایت کنید تا کودکتان درمقابل سایر ویروس ها و باکتری های بیماری زا در امان باشد.

در رابطه با سایر عفونت های دستگاه تنفسی از قبیل آنلفولانزا، اگر خودتان یا کودکانتان علائمی دارند، بدون فوت وقت و از همان ابتدا کمک پزشکی بگیرید و سعی کنید که از حضور در اماکن عمومی (محل کار، مدارس وسایل نقلیه عمومی) جدا خودداری کنید،  تا از سرایت به دیگران جلوگیری شود. 

 در صورتی که یکی از افراد خانواده علائم بیماری را داشته باشید، چه کار باید انجام داد؟

اگر شما یا کودکتان علائمی مانند تب، سرفه و تنگی نفس دارید، بهتر است از همان ابتدای بروز علائم از پزشک کمک بخواهید. همچنین در صورتی که به مناطق نفوذ ویروس کرونا سفر کرده اید یا اگر در تماس با فردی بوده اید که به تازگی به آن مناطق سفر کرده و علائم تنفسی دارد، بهتر است هر چه زودتر با پزشک خود یا با کارمندان بهداشت تماس بگیرید و موضوع را با آن ها مطرح کنید.

 کودک خود را در خانه نگهدارم و به مدرسه نفرستم؟

سوال اکثر پدر و مادر ها در حال حاظر همین موضوع است. در صورتی که فرزند شما علائم بیماری دارد، به پزشک مراجعه کنید و دستورات وی را بدون نقص انجام دهید. درغیر اینصورت، همچون سایر عفونت های دستگاه تنفسی از قبیل آنفولانزا، اگر کودکتان علائم بیماری دارد، وی را در خانه بستری کنید و به خوبی از او مراقبت کنید و به اماکن عمومی نروید تا بیماری به دیگران سرایت نکند.

در صورتی که کودک شما علائمی همچون تب یا سرفه ندارد و بخشنامه ای در مورد بهداشت عمومی یا توصیه ای رسمی از طرف مدرسه دریافت نشده است، بهتر است کودک خود را به مدرسه بفرستید.

به جای دور نگداشتن کودکان از مدرسه، آموزش های لازم را به آن ها بدهید. طریقه شستن صحیح دست ها، اقدامات بهداشتی مربوط به تنفس در مدرسه و سایر اماکن، پوشاندن دهان به هنگام عطسه یا سرفه با دستمال یا آرنج خم شده، و سپس انداختن دستمال داخل سطل دربسته، لمس نکردن چشم ها، دهان یا بینی اگر دست ها کاملاً شسته نشده‌اند بسیار مهم است.

 بهترین راه شستن دست ها چگونه است؟

  1. ابتدا شیر آب را باز کنید و دست ها را زیر آن بگیرید.
  2. تمام سطح دست های خود را به صابون آغشته کنید.
  3. به مدت حداقل 20 ثانیه تمام سطوح دست خود را بمالید. دقت داشته باشید که مکان هایی مانند پشت دست ها، میان انگشتان و زیر ناخن ها نیز با دقت مالش داده شود.
  4. دست ها را به صورت کامل با آب بشویید.
  5. دست ها را دستمال تمیز یا حوله یک بار مصرف خشک کنید.

نکات مهم:

1- قبل از میل کردن غذا، بعد از فین کردن، سرفه، عطسه و دستشویی دست های خود را به صورت کامل و طبق دستور العمل فوق بشویید. همچنین برای مقابله هر چه بهتر با ویروس احتمالی، دستان خود را روزی چند بار بشویید.

2- در صورتی که آب و صابون همراه خود ندارید، از ژل شستشوی دست الکل دار استفاده کنید. اگر دستتان به صورت مشهود کثیف است، حتما آن را با آب و صابون بشویید.

آیا ویروس کرونا از زنان باردار به جنین منتقل می شود؟

پاسخ به این پرسش بسیار مهم است. اما متاسفانه به دلیل جدید بودن این ویروس هنوز شواهد کافی مبنی برا اینکه ویروس بتواند در دوران بارداری از مادر به جنین منتقل شود یا تأثیر بالقوه این بیماری بر روی کودک وجود ندارد. این موضوع جز سوالات پر تکراری است که در دست بررسی می باشد. زنان باردار باید به شدت موارد احتیاطی مقتضی برای محافظت از خود در برابر این ویروس را رعایت کنند. همچنین در صورتی که زنان باردار علائمی مانند تب، سرفه یا تنگی نفس مشاهده کردند، سریعا به پزشک مراجعه کنند.

آیا مادرانی که به ویروس کرونا آلوده هستند، همچنان می توانند به نوزاد خود شیر دهند؟

تمامی مادرانی که در مناطق آلوده و پرخطر علائمی مانند تب، سرفه یا تنگی نفس دارند، باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنند و دستور العمل های پزشک را انجام دهند. با توجه به اینکه مزایای تغذیه با شیر مادر بسیار موضوع مهمی است و شیر مادر در انتقال ویروس های تنفسی نقش کمرنگی دارد، بنابراین باید مادران ضمن رعایت کلیه راهکارهای احتیاطی لازم همچنان به شیردهی ادامه دهند.

در رابطه با مادرانی که علائم بیماری را دارند شیردهی به نوزاد مشکلی ندارد، به شرط آنکه هنگام در آغوش گرفتن کودک و نزدیک بودن به کودک (ازجمله هنگام شیردهی) ماسک بزنند. همچنین باید دست های خود را قبل و بعد از از تماس با کودک حتما بشویند. مانند تمام مواردی که وقتی کسی مشکوک به ویروس کرونا باشد یا بیماری اش تایید شده باشد، باید مادر در تعامل با دیگران از جمله کودک اقدامات لازم را انجام دهد.

در صورتی که مادر نوزاد به شدت بیمار باشد، بهتر است شیر خود را بدوشد و آن را با فنجان تمیز یا قاشق به کودک خود بدهد. در تمام این مراحل بایستی همان روش های جلوگیری از عفونت فوق الذکر را نیز رعایت نماید.

ویروس کرونا

نکات تکمیلی

برخی از نکات زیر ممکن است در متن فوق به صورت کوتاه اشاره شده باشد، اما در ادامه راه های پیشگیری از ابتلا به بیماری را به صورت کامل بیان خواهیم کرد:

  1. دست ها را آب و صابون یا ژل ضد عفونی کننده حاوی الکل تمیز کنید.
  2. هنگام سرفه یا عطسه جلوی دهان و بینی خود را با دستمال یا آرنج بگیرید.
  3. از تماس نزدیک با کسانی که علایم سرماخوردگی یا آنفولانزا دارند پرهیز کنید.
  4. گوشت و تخم مرغ را قبل از خوردن کاملا بپزید.
  5. از تماس بدون محافظت با حیوانات وحشی یا دام های زنده خودداری کنید.

خبر های ضد و نقیض از انتشار ویروس در ایران

از روز 3 اسفند تا به امروز خبر های زیادی از گسترس این ویروس در کشور ما به گوش می رسد. برای مقابله با این ویروس در درجه اول باید خونسردی خود را حفظ کنید و مواردی که قبل تر بیان شد را انجام دهید. طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت بهداشت، از ٤٣ نفری که تا کنون به این ویروس مبتلا شده اند، ٢٦ نفر در قم، ١٠ نفر در تهران، ٤ نفر در گیلان، 2 نفر در استان مرکزی و 1 نفر در مازندران هستند. وزارت ارشاد کشورمان نیز با انتشار اطلاعیه ای، از تعطیلی تمامی برنامه های هنری و سینمایی به مدت یک هفته خبر داده است. همچنین تعداد زیادی از مدارس و دانشگاه های کشور در پی انتشار این ویروس تا 8 اسفند تعطیل شده اند.
 

ویروس کرونا دقیقا چیست و چقدر خطرناک است؟


اگر جانتان مهم است، در خانه بمانید!

تقریبا تمام گفتنی ها را در رابطه با این ویروس گفتیم. در پایان پیشنهاد می کنیم اگر برای شما مقدور است مدتی ترک منزل را فراموش کنید و در خانه بمانید. امیدواریم داروی این ویروس هر چه زودتر کشف شود و در هیچ کجای جهان هیچ کس شاهد از دست دادن عزیزش نباشد.