بیمه نوین | نمایندگی گرم آبی

چرا بیمه مسئولیت مهد کودک برای مدیران حیاتی است؟

1398/11/29

تعداد بازدید: 3141

کودکان، نوزادان و حتی شیرخواران تحث نگهداری در مهد کودک ممکن است در اثر بروز اشتباه، خطا، غفلت، قصور مدیریت و مربیان مهد کودک دچار آسیب بدنی شوند. بیمه نامه مسئولیت مهد کودک در جهت جبران مسئولیت مدیر و کارکنان در برابر خسارات بدنی است که ممکن است طی حادثه ای به کودکان تحت مراقبت و نگهداری در محل مهد کودک، خسارت وارد شود. در صورتی که مدیریت مهد کودک توسط مراجع قضایی مقصر شناخته شود، در این حالت بیمه مسئولیت مهد کودک یا همان بیمه مسئولیت کارکنان مهد کودک به کار خواهد آمد. در این حالت شما قادر خواهید بود تا سقف تعهدات درج شده در بیمه نامه برای جبران خسارات وارد شده از شرکت بیمه وجه دریافت کنید.

شرایط بیمه مسئولیت مدنی مهد کودک

  1. با توجه به اینکه تعداد کودکان مهد کودک ممکن است در طول سال تحصیلی تغییر کند، بنابراین معیار شرکت بیمه برای صدور بیمه نامه، با توجه به ظرفیت درج شده در مجوز فعالیت مهد کودک است.
  2. بیمه نامه مسئولیت مهد کودک بی نام می باشد. (در واقع ذکر نام بیمه شده در بیمه نامه اجباری نیست.)
  3. معمولا شرکت های بیمه ای، پوششی برای کودکان استثنایی ارائه نمی کنند.
  4. در صورتی که در مجوز مهد کودک، نگهداری کودکان شیرخوار مجاز اعلام شده باشد، شرکت بیمه این کودکان را تحت پوشش خود قرار خواهد داد.
  5. مدیر مهد کودک یا بیمه گذار موظف است در صورت وجود وسایلی مانند چرخ و فلک، سرسره و ... این موارد را در فرم پیشنهاد به اطلاع شرکت بیمه برساند.
  6. در صورتی که مهد کودک دارای سرویس حمل و نقل برای کودکان باشد، خسارت ناشی از مسئولیت رانندگان وسایل نقلیه ای که کودکان مهد کودک را جابه جا می کند، شامل موضوع این بیمه نامه نمی باشد.
  7. خسارت های مالی به هیچ عنوان تحت پوشش این بیمه نامه نبوده و فقط خسارات جانی جز تعهدات بیمه نامه مسئولیت مهد کودک می باشد.
  8. در صورتی که اردوهای یک روزه از طرف مهد کودک انجام شود و اتفاقی برای کودکان حاضر در اردو رخ دهد، مسئولیت این موضوع با مدیر مهد کودک خواهد بود. البته در صورتی که یک روز قبل از اردو اسامی کودکان به شرکت بیمه اعلام شود، شرکت بیمه مسئولیت اتفاقات احتمالی را خواهد پذیرفت.
  9. مواردی مانند مسمومیت غذایی کودکان در بیشتر شرکت های بیمه، تحت پوشش قرار نمی گیرد.
  10. در صورتی که مهد کودک دارای استخر باشد، باید بیمه نامه مسئولیت ناجیان غریق را برای استخر خود تهیه کنید. در صورت عدم تهیه این بیمه نامه، خسارات جانی اتفاق افتاده در استخر تحت پوشش بیمه قرار نخواهد گرفت.
     
بیمه مسئولیت مهد کودک


شرایط فسخ قرارداد

بیمه مسئولیت مهد کودک قبل از انقضای اعتبار آن با اخطار کتبی شرکت بیمه قابل فسخ می باشد. شرایط فسخ این بیمه نامه به شرح زیر است:

  1. در صورتی که بیمه گذار حق بیمه را به صورت مرتب پرداخت نکند، شرکت بیمه تعهدی نسبت به بیمه نامه نخواهد داشت و قرارداد فسخ خواهد شد.
  2. در صورتی که احتمال وجود خطری تشدید شود و بیمه گذار نسبت به حق بیمه اضافی بی تفاوت باشد، بیمه نامه از طرف شرکت بیمه قابل فسخ خواهد بود.
  3. در صورتی که بیمه گذار به طور غیر عمد وضعیت خطر قبل از وقوع حادثه را کتمان کند یا اظهار نظری خلاف واقع بگوید، بیمه نامه از طرف شرکت بیمه قابل فسخ خواهد بود.
  4. در صورتی که بیمه نامه از طرف شرکت بیمه فسخ شود، حق بیمه پرداختی در مدت استفاده شده از بیمه نامه به صـورت روز شـمار به بیمه گر بازگردانده خواهد شد. همچنین در صورتی که بیمه نامه از طرف بیمه گذار فسخ شود، این مبلغ به صورت کوتـاه مـدت محاسـبه و باقیمانـده حـق بیمـه به بیمه گذار بازگردانده می شود.

توجه: اگر موارد تشدید خطر کاهش پیدا کرده یا از بین رفته باشد، شرکت بیمه باید نسبت به کاهش حق بیمه اقدام نماید. در غیر اینصورت بیمه گذار می تواند بیمه نامه را فسخ نماید.

پوشش های بیمه مسئولیت مهد کودک

بیمه مسئولیت مهد کودک خسارت های جانی مانند فوت، نقص عضو و هزینه پزشکی را شامل می شود. معمولا میزان تعهدات بیمه نامه در جدول خاصی مشخص می شود که شامل تعهدات زیر می باشد:

  • جبران خسارت فوت و نقص عضو در طول مدت بیمه‌ نامه
  • جبران خسارت فوت و نقص عضو هر نفر در هر حادثه
  • جبران هزینه پزشکی هر نفر در هر حادثه
  • جبران هزینه پزشکی در طول مدت بیمه نامه

میزان تعهدات بیمه چقدر است؟

میزان تعهدات بیمه در موارد فوق به دو عامل بستگی دارد:

  1. حادثه در ماه حرام یا ماه عادی اتفاق افتاده است؟
  2. میزان تعهد مورد درخواست بیمه گذار چه قدر است؟

میزان خسارت فوت و نقص عضو در طول مدت بیمه نامه بر اساس دیه ماه حرام هر سال در بیمه نامه درج می شود. برای مثال مبلغ این خسارت در سال 1398، تا سقف ۳۶۰ میلیون تومان می باشد.

جبران خسارت فوت و نقص عضو هر نفر در هر حادثه: طبق این پوشش باید تعداد دیه های فوتی که مورد درخواست بیمه گذار یا مدیر مهد کودک است در بیمه نامه درج شود.

جبران هزینه پزشکی هر نفر در هر حادثه: طبق این پوشش باید سقف تعهدات مورد درخواست بیمه گذار به عنوان هزینه پزشکی در بیمه نامه مشخص شود.
 

بیمه مسئولیت مهد کودک


میزان هزینه پزشکی در طول مدت بیمه نامه

در برخی از موارد ممکن است بیمه گذار در طول مدت داشتن بیمه نامه درخواست چند هزینه پزشکی داشته باشد که در بیمه نامه درج شود، در این صورت تعداد هزینه های پزشکی طول مدت بیمه نامه مشخص می شود.

تذکر: بیمه گذار در بیمه نامه مسئولیت مهد کودک به شخصی اطلاق می شود که مجوز تاسیس یا مدیریت مهد کودک را مطابق با قوانین و مقررات سازمان بهزیستی کشور دارد. این فرد با تکمیل و امضاء پرسش نامه و فرم پیشنهاد بیمه و پرداخت حق بیمه مشخص، از تاریخ صدور بیمه نامه جبران خسارت های ناشی از مسئولیت خود را به شرکت بیمه محول می نماید.

حق بیمه چطور محاسبه می شود؟

میزان حق بیمه مسئولیت مهد کودک طبق چند فاکتور مهم مشخص می شود. در زمان صدور بیمه نامه، بیمه گذار موظف است در فرم پیشنهاد به سوالات مربوطه پاسخ دقیقی ارائه دهد. عوامل موثر در محاسبه حق بیمه به شرح زیر است:

  • ظرفیت نگهداری کودک بر اساس مجوز فعالیت مهد کودک
  • مدت بیمه نامه یکساله یا کوتاه مدت
  • میزان تعهدات هزینه پزشکی و غرامت فوت و نقص عضو
  • نگهداری یا عدم نگهداری از کودکان استثنائی
  • نگهداری یا عدم نگهداری از کودکان شیرخوار
  • برگزاری یا عدم برگزاری تورها و سفرهای گردشی  بیرون از مهد کودک
     
بیمه مسئولیت مهد کودک


فرآیند دریافت خسارت و مدارک لازم

در صورت وقوع خسارت، بیمه گذار باید مراتب را طی 5 روز کاری با تکمیل فرم اعلام خسارت به شرکت بیمه اعلام نماید. شرکت بیمه بعد از دریافت پیام، مدارک مورد نیاز برای بررسی خسارت را از بیمه گذار دریافت خواهد کرد.

بیمه گذار موظف است مدارک لازم را به واحد خسارت مسئولیت شرکت بیمه تحویل دهد. کارشناس این بخش با توجه به مدارک دریافتی پرونده، خسارت های وارده را بررسی خواهند کرد. بدیهی است مبلغ خسارت با توجه به دو موضوع میزان تعهدات درج شده در بیمه نامه و نوع خسارت اتفاق افتاده محاسبه خواهد شد.

در صورتی که بیمه گذار نسبت به مبلغ خسارت اعتراضی داشته باشد، باید مراتب را به شرکت بیمه اعلام کند. بعد از آن مجددا پرونده و اعتراض بیمه گذار در شرکت بیمه بررسی شده و مبلغ نهایی خسارت اعلام خواهد شد.

مدارک لازم برای محاسبه خسارت هزینه پزشکی و نقص عضو:

  • صورت حساب بیمارستان
  • قبوض پرداختی
  • شرح عمل جراحی
  • خلاصه پرونده بیمارستان
  • شناسنامه و کپی شناسنامه مصدوم
  • کارت ملی و کپی کارت ملی مصدوم
  • فرم گواهی پزشک معالج تکمیل شده
  • مدارک لازم در خسارت‌های فوت:
  • کپی برابر اصل گواهی فوت
  • کپی برابر اصل شناسنامه باطل‌شده
  • کپی برابر اصل گزارش نیروی انتظامی
  • کپی برابر اصل بازپرس کار و امور اجتماعی
  • کپی برابر اصل گزارش پزشکی قانونی (معاینه جسد)
  • کپی برابر اصل گواهی حصر وراثت

تفاوت بیمه حوادث تحصیلی با بیمه مسئولیت مهد کودک چیست؟

یکی از مهم ترین موضوعات در این مبحث، تفاوت بیمه حوادث تحصیلی با بیمه مسئولیت مهد کودک است. بیمه گذاران باید توجه داشته باشند که بیمه حوادث تحصیلی برای کودکان با بیمه مسئولیت تفاوت بسیار اساسی دارد. در بیمه نامه حوادث تحصیلی اگر کودکی طی وقوع هر حادثه ای آسیب ببینید، بیمه بدون در نظر گرفتن این موضوع که مقصر حادثه چه کسی است، خسارت را پرداخت خواهد کرد. اما در بیمه مسئولیت مدنی مدیران مهد کودک، خسارت تنها زمانی پرداخت خواهد شد که مدیر مهد کودک مقصر شناخته شود. این موضوع باید از سوی مراجع قانونی محرز شده باشد. 
 

بیمه مسئولیت مهد کودک


خرید بیمه مسئولیت مهد کودک

همانطور که اشاره کردیم جهت خرید بیمه مسئولیت ابتدا باید فرم پیشنهاد بیمه مسئولیت مهد کودک توسط بیمه گذار تکمیل شود و بعد از آن به شرکت بیمه مورد نظر ارائه نماید. جهت خرید بیمه نامه مسئولیت با شماره 54733006 - 54826121 - 55469120 - 031 تماس بگیرید. کارشناسان ما ضمن پاسخگویی به سوالات شما، نیاز شما را مرتفع خواهند کرد.

مطالعه بیشتر:

مهم ترین ویژگی بیمه مسئولیت نوین چیست؟

بیمه حوادث انفرادی مناسب چه افرادی است؟