بیمه نوین | نمایندگی گرم آبی

دلیل اهمیت بیمه عمر در کشور های پیشرفته چیست؟ (قسمت دوم)

1398/11/9

تعداد بازدید: 4298

در قسمت اول از مقاله "دلیل اهمیت بیمه عمر در کشور های پیشرفته چیست؟" دلایل عقب ماندگی صنعت بیمه در ایران را بررسی کردیم. امروز در ادامه مقاله قبلی قصد داریم به بررسی آمار و ارقام و نکات مهم کشورهای پیشرو در صنعت بیمه بپردازیم. همراه ما باشید.  

بیمه عمر در ژاپن

آمار ها نشان می دهد در حال حاظر صنعت بیمه در ژاپن بعد از آمریکا توانسته دومین بازار بزرگ بیمه ای جهان باشد. در سال 2012، جامعه آماری بیمه در این کشور 129 میلیون بوده، این موضوع نشان می دهد که کشور ژاپن در زمینه ارائه بیمه عمر بسیار موفق بوده است. همچنین طبق آخرین گزارش های بانک جهانی، جمعیت ژاپن تقریبا برابر با 135 میلیون نفر است که 36% از این افراد تحت پوشش بیمه عمر کلی می باشند.

جالب است بدانید که بیمه عمر پزشکی نیز یکی دیگر از بیمه های بسیار معروف در ژاپن است. برآورد ها نشان می دهد که 20% از جمعیت ژاپن تحت پوشش این بیمه نامه هستند.

سند اصلی این آمار را می توان در زلزله ترسناک سال 2011 شرق ژاپن جستجو کرد. در آن حادثه ی ناگوار، متاسفانه نزدیک به 16 هزار نفر کشته و 3 هزار نفر ناپدید شدند. طی این حادثه بیش از 20 هزار پرونده خسارت شکل گرفت، که طی آن 160 میلیارذ ین به افراد تحت پوشش بیمه پرداخت شد.

یکی از مهم ترین موضوعات در رابطه با شرکت های بیمه ژاپنی مربوط به همکاری آن ها با شعبه های شرکت‌های خارجی بیمه از جمله آلیانز و مت لایف و … است. یکی از دلایل موفقیت بیمه نامه های عمر در کشور ژاپن مربوط به حضور شرکت های بیمه خارجی و ارائه انواع بیمه نامه ها است. در حال حاظر 43 شرکت بیمه ای در ژاپن مشغول فعالیت است که با توجه به جامعه آماری بیمه در کشور ژاپن این تعداد شرکت بسیار ناچیز به نظر می رسد. اما این موضوع از طرف دیگر نشان دهنده فعالیت حرفه ای و گسترده این شرکت ها است.

بیمه عمر در کانادا

تعداد شرکت های بیمه ای که در کشور کانادا فعالیت دارند، از کشور ژاپن بیشتر است. این شرکت ها در زمینه انواع رشته ای اشخاص و اموال در حال فعالیت هستند. به طور متوسط کانادایی ها 3 تا 4 نوع بیمه زندگی دارند. همچنین به دلیل اقتصاد امنی که کانادا دارد، موضوع سرمایه گذاری از طریق بیمه عمر بسیار ناچیز است. در واقع اکثر کانادایی ها به دلیل استفاده از جنبه بیمه ای بیمه نامه ها از جمله پوشش های از کارافتادگی و حادثه، بیمه نامه را تهیه می کنند.

 

دلیل اهمیت بیمه عمر در کشور های پیشرفته چیست؟

 

شرکت های بیمه ای در کانادا، بیمه نامه ها را به دو شکل بیمه عمر مدت دار و بیمه عمر دائمی ارائه می کنند. در بیمه های عمر مدت دار، شرکت بیمه تعهد می دهد که در مقابل حق بیمه ای که دریافت کرده است، اگر بیمه گذار در طول مدت بیمه نامه فوت کند، مبلغ خسارتی که در بیمه نامه بر روی آن توافق شده را به بازماندگان بیمه شده پرداخت کند.

اما بیمه نامه دائمی علاوه بر دارا بودن پوشش های بیمه ای که بیمه عمر مدت دار ارائه می کند، نوعی سرمایه گذاری نیز برای فرد محسوب می شود. در بیمه نامه های دائمی بعد از مدت مشخصی که در بیمه نامه قید شده، پرداخت حق بیمه متوقف می شود. در نتیجه فرد بیمه گزار می تواند از پوشش های بیمه نامه خود بدون پرداخت حق بیمه استفاده کند. از نمونه های مهم این بیمه نامه می توان به Whole Life و Universal Life اشاره کرد.

بیمه عمر در کشورهای اروپایی

احتمالا شما نیز مانند بسیاری از افراد دیگر نام دو شرکت بیمه ای بزرگ دنیا یعنی آلیانز و آکسا را شنیده اید. این دو شرکت قدرتمند اروپایی در سراسر جهان بیمه گذاران بیمه عمر فراوانی دارند. هر دو این شرکت ها، بخش بزرگی از پرتفوی خود را از طریق فروش بیمه عمر به صورت سنتی به دست آورده اند.

آمار موفق بسیار بالای بیمه عمر در کشورهای اروپایی، یکی از موضاعاتی است که همواره زیر ذره بین کارشناسان صنعت بیمه بوده است. جالب است بدانید که یکی از موضوعات تحقیق در بسیاری از کلاس های درس دانشگاهی در سراسر جهان، بررسی علل موفقیت صنعت بیمه و مخصوصا بیمه های عمر  در کشور های اروپایی بوده است. یکی از مهم ترین دلایل این آمار موفق، انتخاب انتخاب آگاهانه بیمه عمر، توسط بیمه گذاران اروپایی است. از طرف دیگر به دلیل قدرت مالی که شرکت های بیمه ای در کشورهای اروپایی دارند، آرامش خاطری برای بیمه گذاران وجود دارد و هیچ نگرانی از داشتن ریسک خرید بیمه عمر نداشته و به راحتی اقدام به تهیه این بیمه نامه می کنند.

اگر بخواهیم شاخص های قدرتمندی بازار بیمه عمر در کشورهای اروپایی را با ایران مقایسه کنیم، بهتر است نگاهی به آمار سرانه تقاضای بیمه عمر در کشورهای مهم همچون انگلیس، دانمارک و ژاپن بیندازیم. این موضوع یکی از شاخص های قدرتمندی بازار بیمه عمر در کشورهای اروپایی است.

 

دلیل اهمیت بیمه عمر در کشور های پیشرفته چیست؟

 

بیمه عمر در آمریکا

طبق آخرین آمار، کشور های پیشرفته گردش مالی کل بیمه‌ های عمر جهان را به شرح زیر به خود اختصاص داده اند:

  • آمریکا 20.8%
  • ژاپن ۱۳%
  • بریتانیا ۸%
  • چین ۷.۹%

همانطور که مشاهده می کنید، چهار کشور فوق جمعا معادل 50% از گردش مالی کل بیمه های عمر جهان را در اختیار دارند. ایالات متحده آمریکا دارای بزرگترین صنعت بیمه در جهان است. آمار ها نشان می دهد این کشور در سال 2015، حق بیمه ای به ارزش 1.32 تریلیون دلار تولید داشته است. همچنین کشور ژاپن نیز از دومین بازار بزرگ بیمه ای برخوردار است و ارزش آن  ۴۴۹ میلیارد دلار برآورد می شود. شرکت Metlifed در نیویرک مستقر شده است و برای رتبه بندی بیمه های عمر بزرگترین مرجع به حساب می آید. این شرکت درآمد کشور آمریکا در سال 2017 را چیزی حدود ۸۹۸.۸ میلیارد دلار برآورد کرده است. این عدد بسیار بزرگ از مجموع تولید ناخالص ملی چندین کشور در حال توسعه بالاتر است. با بررسی موارد فوق می توان به این نتیجه رسید که صنعت بیمه در اقتصاد قدرت بسیار بالایی دارد. این قدرت در نهایت قدرت مالی و اجتماعی فراوانی را برای هر حکومتی ایجاد می کند.

راهکارهای توسعه بیمه عمر در ایران

همانطور که در قسمت اول این مقاله به موانعی که درباره رشد و گسترش بیمه های عمر در کشورمان به مطالبی اشاره کردیم، بهتر است در ادامه چند راهکار ساده را نیز بررسی کنیم:

 

دلیل اهمیت بیمه عمر در کشور های پیشرفته چیست؟

 

  • افزایش قدرت مالی شرکت‌ های بیمه در جهت فراهم ساختن اعتماد بیمه گذاران نسبت به سرمایه گذاری که می خواهند انجام دهند
  • ارائه طرح‌ های منعطف بیمه‌ای با در نظر گرفتن همه نیازهای بیمه‌ای بیمه گذاران
  • افزایش آگاهی و دانش کارکنان شرکت های بیمه
  • یافتن راه‌ هایی برای افزایش دانش بیمه‌ای بیمه گذاران در زمان خرید بیمه عمر
  • قدرتمند کردن نیروهای فروش بیمه عمر از طریق آموزش های علمی و درست
  • ارتباط گرفتن با شرکت های بیمه بین‌المللی برای بهبود در خدمات رسانی

 

دلیل اهمیت بیمه عمر در کشور های پیشرفته چیست؟

 

چگونه بهترین بیمه عمر را برای خودمان خریداری کنیم؟

در صورتی که شما تصمیم دارید با خرید بیمه عمر، به بیمه گذاران این رشته بیمه ای در ایران بپیوندید، خوب است قبل از هر چیز مطالبی که در ادامه مطرح شده را مطالعه کنید.

ارزیابی تخصصی بیمه عمر نوین (قسمت اول)

ارزیابی تخصصی بیمه عمر نوین (قسمت دوم)

سود مشارکت بیمه عمر چیست؟

از بستری تا ترخیص؛ طرح شایگان بیمه نوین

مقایسه جامع بین بیمه عمر و بیمه تامین اجتماعی

امیدواریم راهنمای خوبی برای شما باشیم. در صورتی که سوالی برای شما مطرح شده است، با ما تماس بگیرید.