بیمه نوین | نمایندگی گرم آبی

سود مشارکت بیمه عمر چیست؟

1398/08/21

تعداد بازدید: 5983

سیاست های بانکی در سال های گذشته تغییرات زیادی داشته است و این موضوع سبب شده ظرفیت صندوق‌ های سرمایه گذاری بانک‌ های کشور کاهش پیدا کند. نتیجه این تغییر و تحولات نزول نرخ سود حداقل تضمین شده بانکی است که عدد و رقم آن ثابت نیست. در دوره خاصی سرمایه گذاری در بانک سودمند تر از پیگیری هرگونه پروژه اقتصادی دیگر بود. اما امروزه اکنون راه‌ های دیگری هم برای یک مشارکت پرسود وجود دارد که بیمه عمر یکی از آن ها است. حداقل سود تضمینی بیمه عمر شرکت نوین ۱۶% است که طی سال‌های 90 تا 92 تا رقم 24/6 الی 25/88 درصد نیز افزایش داشته است.

مطلب مرتبط: مقایسه جامع بین بیمه عمر و بیمه تامین اجتماعی

سود تضمینی و سود مشارکت چه تفاوتی با یک دیگر دارد؟

در زمان ورود بیمه به کشور ما آیین نامه 68 به تصویب رسید، که مختص بیمه های عمر و سرمایه گذاری بود. شرکت های بیمه طبق این آیین نامه موظف شدند برای بیمه های عمر و سرمایه گذاری علاوه بر پرداخت سود تضمینی به بیمه گذران، سود مشارکت نیز پرداخت کنند. اما سود تضمینی و سود مشارکت چیست؟
 

سود مشارکت بیمه عمر


سود تضمینی: شرکت بیمه تضمین می کند در صورت هر گونه بروز مشکل مانند ورشکستگی و ... موظف است، این را به بیمه گذاران پرداخت کند.

سود مشارکت: همانگونه که اشاره کردیم شرکت های بیمه از طرف بیمه مرکزی موظف شدند علاوه بر سود تضمینی، سود مشارکت نیز به بیمه گذران پرداخت کنند. سود مشارکت در واقع سود حاصل از سرمایه گذاری پول شما است. شرکت های بیمه موظف هستند، تمامی مبالغ مربوط به بیمه های عمر و سرمایه گذاری را در یک حساب تجمیع و نسبت به سرمایه گذاری آن اقدام کند. بیمه مرکزی با بررسی این پول ها به شرکت بیمه مجوز می دهد که مبلغ را در موارد متعددی مانند بورس، فرابورس، پتروشیمی و ... سرمایه گذاری کند. شرکت بیمه بعد از این سرمایه گذاری، 85% سود حاصل را به حساب مشتری باز خواهد گرداند. (15% سود این مبلغ به عنوان کارمزد شرکت بیمه محسوب خواهد شد.)

مطلب مرتبط: طرح ستایش؛ خدمتی جدید از بیمه نوین

مبلغ سود تضمینی چند درصد است؟

سود تضمینی برای دو سال اول 16% و دو سال دوم 13% است. همچنین این سود برای سال پنجم تا پایان قرارداد بیمه ای شما 10% خواهد بود.

تفاوت سود بیمه عمر با سود بانک چیست؟

شرکت های بیمه سود را به صورت روز شمار محاسبه و پرداخت می کنند. این در حالی است که بانک ها سود روز شمار پرداخت نمی کنند.(سود بانک به صورت ماه شمار محاسبه می شود.) به عنوان مثال سود مشارکت بیمه نوین در سال 1397، 19/55% اعلام شد. البته بعضی از شرکت ها در این زمینه به صورت واضح سود مشارکت را اعلام نمی کنند که این خود نوعی تخلف محسوب می شود.

از نظر شرعی سود مشارکت چه حکمی دارد؟

همانطور که اشاره کردیم سود مشارکت  در 3 ماهه دوم یا سوم سال بعد به بیمه گذاران اعلام می شود. به عنوان مثال سود مشارکت سال 1398، در 3 ماهه دوم یا سوم سال 1399 اعلام خواهد شد. به بیان ساده تر سود مشارکت بر خلاف سود بانک از قبل مشخص نیست و با حسابرسی مشخص می شود. بنابراین با توجه به این موضوع، نظر مراجع در رابطه با سود مشارکت مثبت است.

کمترین سود مشارکت چند درصد است؟

در تمام شرکت های بیمه ای، سود مشارکت پایین تر از 16% وجود ندارد. بنابراین بازه سود مشارکت و قطعی از 16% به بالا خواهد بود.
 

سود مشارکت بیمه عمر


مطلب مرتبط: در رابطه با فرانشیز بیمه چه می دانید؟

سخنی با بیمه گذاران

خرید بیمه عمر به منزله حساب سرمایه گذاری نیست، بلکه مزایای پس اندازی دارد. شما در واقع بیمه نامه ای را خریداری می کنید که به شما ویژگی های پس اندازی هم داده تا ارزش پولتان در گذر زمان حفظ شود. پس نگاهتان به این بیمه عمر ابتدا و در اصل بیمه باشد و نه صرفا یک قلک !

مطلب مرتبط: بررسی تخصصی استثنائات بیمه عمر

سود مشارکت بیمه عمر نوین از سال 88 تا 97

سود مشارکت همواره یکی از مهم ترین دغدغه های بیمه گذارن بوده است. شرکت بیمه نوین طی ده سال گذشته همواره سود مشارکت را به طور منظم به اطلاع بیمه گذاران محترم رسانده است که به شرح زیر می باشد:

سود مشارکت بیمه عمر

مطلب مرتبط: سود مشارکت سال 1397 بیمه نوین، 19/55% اعلام شد

سخن پایانی

در صورتی که سوالی برای شما مطرح شده یا نیاز به مشاوره دارید با ما تماس بگیرید. همچنین جهت خرید بیمه نامه عمر به صورت آنلاین می توانید از صفحه این محصول بازدید کنید و اقدام به دریافت بیمه عمر نمایید.

مطلب مرتبط: از بستری تا ترخیص؛ طرح شایگان بیمه نوین