بیمه نوین | نمایندگی گرم آبی

نکات مهم در مورد پوشش های اضافی بیمه بدنه

1400/04/22

تعداد بازدید: 1192

همان طور که میدانید پوشش های اصلی بیمه بدنه شامل آتش سوزی ، صاعقه ، انفجار ، حادثه و سرقت کلی می باشد .در این مقاله کلیه خطرات اضافی بیمه بدنه و شرایط آنها جهت آگاهی و اطلاعات شما در زیر آورده شده است .


الف ) بیمه حوادث طبیعی :

حوادث طبیعی ، حوادثی است که خارج از اراده انسان بوده و شامل سیل ، زلزله ، آتشفشان ، طوفان ، تگرگ ، بهمن و رانش زمین می باشد .

در صورت وقوع هر یک از حوادث طبیعی که منجر به خسارت شود ۱۰% مبلغ خسارت و حداقل 2.000.000 میلیون ریال به عنوان فرانشیز ، سهم بیمه گذار خواهد بود .

 

ب ) بیمه شکست شیشه به تنهایی :

شکست شیشه عبارت است از خرد شدن یا شکستن شیشه وسیله نقلیه بیمه شده بدون وقوع خطراتی که در بیمه نامه بدنه تحت پوشش قرار گرفته است .

حداکثر تعهد بیمه گر عبارت هستند ارزش روز شیشه و هزینه نصب آن با کسر ۲۰% فرانشیز مشروط بر اینکه خودرو با قیمت روز بیمه شده باشد .

شکست شیشه ناشی از اغتشاشات و آشوب‌های خیابانی در تعهد بیمه گر نمی باشد .

 

ج ) بیمه هزینه ایاب و ذهاب :

در صورتی که به علت وقوع یکی از خطرات تحت پوشش ( به استثناء سرقت و خسارت کلی ) امکان استفاده از وسیله نقلیه بیمه شده برای بیمه گذار میسر نباشد روزانه به میزان نیم در هزار ارزش موضوع بیمه و حداکثر مبلغ 120.000  ریال هزینه ایاب ذهاب قابل پرداخت خواهد بود مدت این پوشش در طول سال حداکثر ۳۰ روز است که سه روز اول هر حادثه به عنوان فرانشیز محسوب خواهد شد.

 

د )بیمه افت قیمت وسیله نقلیه :

به موجب این پوشش بیمه گر متعهد می گردد ، چنانچه در اثر وقوع خطرات تحت پوشش این بیمه نامه به وسیله نقلیه بیمه‌شده خسارت وارد شود به میزان ۲۵ درصد مبلغ خسارت ناخالص بدنه را بابت افت قیمت به مبلغ خسارت خالص قابل پرداخت ، اضافه و پرداخت نماید.

در محاسبه افت قیمت وسیله نقلیه خسارات وارده به سپرها، چراغها، شیشه‌ها، رینگ و لاستیک و قالپاق چرخها و همچنین کلیه اقلام و قطعات فنی و مکانیکی استثنا می باشند.

خسارت ناشی از افت قیمت هر یک از مواضع آسیب دیده بدنه وسیله نقلیه بیمه شده فقط برای یک بار در طول مدت بیمه نامه قابل پرداخت است

پوشش افت قیمت شامل خسارت کلی ، سرقت کلی و سرقت درجا نمی شود .

این پوشش مشمول وسایل نقلیه ای که بیش از 7 سال از تاریخ ساخت آنها گذشته باشد ، نمی شود .

 

ه ) بیمه سرقت درجا :

سرقت درجا عبارت است از سرقت قطعات و لوازم وسیله نقلیه بیمه شده ، بدون سرقت کلی وسیله نقلیه

بیمه سرقت در جا که حسب درخواست بیمه‌گذار در بیمه‌نامه صادر مشخص شده است شامل یکی از موارد زیر است :

1- سرقت در جای قطعات فابریک تا ۲۰ درصد :

در این نوع پوشش در صورت سرقت درجا  قطعات و لوازم وسیله نقلیه ، حداکثر تعهد بیمه‌گر در طول مدت بیمه نامه ۲۰ درصد مبلغ بیمه شده وسیله نقلیه می باشد .

2 -  سرقت درجا قطعات فابریک تا ۱۰ درصد :

در این نوع پوشش در صورت سرقت درجا قطعات و لوازم وسیله نقلیه ، حداکثر تعهدات بیمه گر در طول مدت بیمه تا ۱۰% مبلغ بیمه شده به وسیله نقلیه می باشد .

3- سرقت درجا قطعات درخواستی :

در این نوع پوشش تعهد بیمه‌گر محدود به ارزش روز قطعات مشخص شده در بیمه نامه می باشد مشروط بر اینکه از ارزش مندرج در بیمه‌نامه بیشتر نشود .

تبصره  : در صورت سرقت هر یک از موارد زیر ، تعهد بیمه گر در رابطه با پوشش های فوق الذکر معادل ارزش روز قطعات مسروقه و حداکثر تا دو درصد ارزش بیمه شده وسیله نقلیه می باشد .

 - سیستم صوتی شامل رادیوپخش و متعلقات و بلندگوها.

- هر حلقه چرخ شامل رینگ و لاستیک و قالپاق ۳.

- فرانشیز و استهلاک در کلیه موارد مذکور در بند ۲ برای سرقت باطری و لاستیک بدون رینگ معادل ۵۰ درصد مبلغ خسارت و فرانشیز سایر قطعات و لوازم معادل ۲۰ درصد می باشد.

- با پرداخت خسارت هر یک از قطعات و لوازم وسیله نقلیه ، تعهد بیمه‌گر نسبت به آن مورد خاتمه می‌یابد و ارائه پوشش مجدد منوط به موافقت بیمه گر ، بازدید مجدد از وسیله نقلیه و پرداخت حق بیمه اضافی متعلقه از سوی بیمه گذار می باشد

- احراز خسارت وارده و رسیدگی به خسارات مشروط به ارائه گزارش مقامات انتظامی در خصوص زمان و چگونگی وقوع سرقت می باشد 

- سرقت لوازم و قطعات وسیله نقلیه بیمه‌شده پس از وقوع تصادف و یا آتش‌سوزی تحت پوشش نمی باشد

- بیمه‌گر میتواند به جای پرداخت نقدی مبلغ خسارت سرقت ، عوض آن را در اختیار بیمه‌گذار قرار دهد

 

و ) بیمه خسارت ناشی از تاثیر مواد شیمیایی :

در این پوشش خسارت ناشی از تاثیر اسید، گاز، رنگ و سایر مواد شیمیایی بر روی رنگ وسیله نقلیه، در تعهد بیمه گر می باشد.

فرانشیز این پوشش معادل ۱۰ درصد مبلغ خسارت و حداقل  ۵۰۰,۰۰۰ ریال می‌باشد.

 

ز ) بیمه عدم اعمال ماده ۱۰ قانون بیمه تا ۲۵ درصد ۵۰ درصد و ۱۰۰ درصد افزایش ارزش وسیله نقلیه بیمه شده در خسارت جزئی :

در صورت افزایش ارزش وسیله نقلیه در روز حادثه نسبت به ارزش بیمه شده و یا عدم ترمیم ارزش بیمه‌شده وسیله نقلیه پس از دریافت خسارت قبلی، پرداخت خسارت بعدی طبق ماده ۱۰ قانون بیمه با اعمال قاعده نسبی صورت می پذیرد مگر با دریافت این پوشش که تعهدات بیمه گر مطابق شرایط زیر خواهد بود :

-این پوشش منحصر به مواقعی است که خسارت دریافتی از محل بیمه نامه بدنه و یا افزایش قیمت وسیله نقلیه از ۲۵ درصد ۵۰ درصد و یا ۱۰۰ درصد مبلغ بیمه شده تجاوز ننماید و در صورت افزایش درصد مذکور، قاعده نسبی سرمایه نسبت به مابه التفاوت اعمال خواهد شد، ضمنا کاربرد این پوشش فقط در جبران خسارت های جزئی می باشد.

-این پوشش مخصوص بیمه نامه هایی است که در زمان صدور، وسیله نقلیه به قیمت روز بیمه شده باشد.

-در هر حال حداکثر تعهدات بیمه‌گر مبلغ بیمه شده و یا ارزش روز مرد بیمه ( هر کدام کمتر باشد ) خواهد بود.

 

- سخن آخر

در این مقاله سعی شد به نکات مهم پوشش های بیمه بدنه پرداخته شود و به این طریق اهمیت آن نشان داده شود ، ولی باز هم بسته به شرایط شما ممکن است موارد زیادی پیش بیاید که نیاز به راهنمایی داشته باشید ، اگر مجدداً در این زمینه سوالی داشتید با مشاوران ما تماس بگیرید یا نظرات و سوالات خودتان را برای ما ارسال کنید .