بیمه نوین | نمایندگی گرم آبی

بررسی تخصصی بیمه های مسئولیت

1399/12/19

تعداد بازدید: 1452

با توجه به اهمیت ویژه بیمه مسئولیت لازم دانستیم تا به صورت تخصصی بیمه مسئولیت را مورد بررسی قرار دهیم و موارد مهم و نکات آن را برای شما توضیح دهیم تا شما اطلاعات کافی در مورد بیمه های مسئولیت را داشته باشید و در صورت وقوع حادثه به مشکل خاصی برنخورید

بیمه مسئولیت چیست ؟

بیمه مسئولیت ، بخشی از سیستم بیمه‌‌های عمومی است. که به طور مستقیم در تنظیم روابط اجتماعی افراد جامعه ، شناخت افراد از حقوق و مسئولیت‌‌های یکدیگر و تأمین امنیت حرفه‌‌‌ای مشاغل و فعالیت‌‌ها ، تاثیر گذار می‌باشد .

 

شرایط عمومی بیمه های مسئولیت :

- کلیات :

این بیمه نامه بر اساس قانون بیمه مصوب 7 / 2 / 1316 و سایر قوانین و مقررات مرتبط و با توجه به پیشنهاد کتبی بیمه گذار که جزء لاینفک این بیمه نامه است، صادر گردیده و مفاد آن مورد توافق طرفین است. آن قسمت از پیشنهاد بیمه گذار که مورد قبول بیمه گر نبوده و همزمان با صدور بیمه نامه یا قبل از آن کتباً به بیمه گذار اعلام گردیده است، جزء تعهدات بیمه گر محسوب نمی شود.
ماده 2 - تعاریف و اصطلاحات زیر در این شرایط عمومی با تعریف مقابل آن به کار گرفته است:
1 - بیمه گر: مؤسسه بیمه ای که دارای پروانه فعالیت از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده و مجاز به انجام عملیات بیمه در این رشته است.
2 - حق بیمه: وجهی که بیمه گذار در برابر اخد پوشش و تعهد بیمه گر برای جبران خسارت ناشی از وقوع یا بروز حادثه تحت پوشش بیمه نامه می پردازد.
3 - بیمه گذار: هر شخص حقیقی یا حقوقی که قرارداد بیمه را با بیمه گر منعقد نموده و در ازای پرداخت حق بیمه مقرر، مسئولیت خود و در صورت لزوم عوامل اجرایی خود که مشخصات آنها در بیمه نامه و یا الحاقیه آن درج گردیده است را در مقابل کارکنان تحت پوشش قرار داده است.

- وظایف و تعهدات بیمه گذار :

بیمه گذار مکلف است با کمال دقت و صداقت، فرم پرسشنامه یا پیشنهاد بیمه را تکمیل نماید و همه اطلاعات راجع به موضوع بیمه را در اختیار بیمه گر قرار دهد. درصورتی که بیمه گذار در پاسخ به پرسش های بیمه گر عمداً از اظهار مطالبی که درارزیابی خطر مؤثر است، خودداری نموده یا بر خلاف واقع اظهاری بنماید، بیمه نامه باطل خواهد بود ولو اینکه مطلبی که کتمان شده یا بر خلاف واقع اظهار شده است هیچگونه تأثیری در وقوع حادثه نداشته باشد. در این گونه موارد نه فقط حق بیمه پرداختی بیمه گذار به وی مسترد نخواهد شد بلکه بیمه گر می تواند اقساط حق بیمه را که تا آن تاریخ عقب افتاده است و نیز اقساط سررسید نشده را از بیمه گذار مطالبه نماید.

- وظایف و تعهدات بیمه گر :

با صدور بیمه نامه بیمه گر متعهد است در صورت وقوع حادثه تحت پوشش و احراز مسئولیت بیمه گذار و یا عوامل اجرایی وی که مسئولیت آنها تحت پوشش این
بیمه نامه قرار گرفته است، خسارت را ظرف مدت پانزده روز پس از تکمیل مدارک و حداکثر به میزان مندرج در شرایط خصوصی بیمه نامه پرداخت نماید. میزان خسارت قابل پرداخت با توافق بیمه گر و بیمه گذار یا زیاندیده تعیین می شود. در صورت عدم توافق، میزان خسارت قابل پرداخت بر مبنای درصد مسئولیت بیمه گذار که توسط مراجع قضایی تعیین می شود و اعمال آن روی معادل ریالی ارزان ترین نوع دیه رایج روز پرداخت، محاسبه و پرداخت می شود. در هر صورت حداکثر مبلغ خسارت قابل پرداخت در هر حادثه تحت پوشش برای هر نفر، از مبلغ مندرج در شرایط خصوصی بیمه نامه بیشتر نخواهد بود

- خسارت های خارج از تعهدات بیمه گر :

موارد زیر تحت پوشش این بیمه نامه نیست مگر آن که در بیمه نامه، الحاقیه و یا شرایط پیوست آن به نحو دیگری توافق شده باشد:
1 - کلیه امراضی که شخص در اثر فعالیت عادی و به مرور زمان به آن دچار گردیده باشد مگر در مواردی که بنا به رأی مراجع ذیصلاح بیمه گذار مسئول شناخته شود.
2 - خسارت های ناشی از حوادث وسایل نقلیه موتوری مشمول قانون بیمه اجباری خسارت وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه.
3 - خسارت های مستقیم و یا غیر مستقیم ناشی از تشعشعات رادیواکتیو.
4 - خسارت های ناشی از جنگ، اعتصاب، شورش، اغتشاش، بلوا، اعمال تروریستی و تعطیلی کار.
5 - خسارت های ناشی از حوادث طبیعی از قبیل زلزله ، سیل ، طوفان، صاعقه، گردباد ، رانش زمین، بهمن و آتش فشان.

- سایر موارد :

در موارد زیر هر یک از طرفین بیمه نامه می تواند با اخطار کتبی 20 روزه بیمه نامه را فسخ نماید :


1 - موارد فسخ از سوی بیمه گر:
- عدم پرداخت حق بیمه در سررسید های توافق شده مندرج در بیمه نامه.
- تشدید خطر و عدم موافقت بیمه گذار با پرداخت حق بیمه اضافی مربوط.
- فوت بیمه گذار و عدم انجام وظایف و تعهدات وی در مقابل بیمه گر توسط ورثه قانونی و یا عوامل اجرایی وی که مسئولیت آنها تحت پوشش این بیمه نامه قرار
گرفته است.


2 - موارد فسخ از سوی بیمه گذار:
- در صورت توقف فعالیت تحت پوشش بیمه یا کاهش سطح آن و عدم موافقت بیمه گر با کاهش حق بیمه .
- عدم تمایل بیمه گذار به ادامه قرارداد قبل از وقوع هرگونه خسارت .
 

پوشش های بیمه مسئولیت :

- غرامت فوت و نقص عضو در ماه های عادی

- غرامت فوت و نقص عضو در ماه های حرام

- هزینه پزشکی

-  خسارت مالی

آیا خرید بیمه مسئولیت برای ما واجب است ؟

هر فرد به فراخور نقش اجتماعی خود و فعالیت‌هایی که انجام‌ می‌دهد ممکن است به سایر افراد صدمه جانی یا مالی وارد کند؛ همانطور که می‌دانید فرد در برابر این آسیب وارد شده «مسئول» است؛ و باید خسارت وارد شده را جبران نماید. گاهی ممکن است زیان‌های وارد شده با افراد ثالث بسیار سنگین و پر هزینه و حتی گاهی جبران ناپذیر باشد. ما‌ می‌توانیم با خرید بیمه مسئولیت جبران این خسارت‌ها را به شرکت بیمه منتقل کنیم.

به صورت کلی با اینکه بیمه مسئولیت، جبران کننده خطرات و زیان‌های رخ داده برای اشخاص ثالث است، اما بیمه‌گذار با توجه به جبران خسارت از سوی بیمه‌گر (شرکت بیمه) در زمان فعالیت خود، آرامش و اطمینان خاطر بیشتری خواهد داشت.

با توجه به اینکه نقش و مسئولیت ما در جامعه بسیار متنوع است؛‌ می‌توان بیمه مسئولیت را به شاخه‌های بسیار متنوعی تقسیم کرد، اما با توجه به میزان استقبال و استفاده مردم از تعداد نسبتا محدودی از بیمه‌های مسئولیت و عدم آشنایی با شاخه‌های دیگر آن، شرکت‌های بیمه هم بطور معمول تعداد کمی از این پوشش‌ها را به مردم‌ می‌فروشند.

 

پوشش های اضافی بیمه مسئولیت :

 

الف ) پوشش های اضافی با سرمایه

- پوشش بیمه ای تبصره 1 ماده 66 تامین اجتماعی

- پوشش بیمه ای غرامت روزانه ایام بیکاری

- پوشش بیمه ای سرمایه دیه دوم و بیشتر در طول مدت بیمه نامه

 

ب ) پوشش های اضافی بدون سرمایه

- ماموریت خارج از کارگاه کارکنان

- غرامت جانی وارد به کارکنان در خوابگاه ، رستوران و سایر اماکن مرتبط با کارگاه

- خسارت ناشی از وسایل نقلیه موتوری

- مسئولیت مهندس ناظر ، مشاور ، طراح و محاسب در قبال کارکنان

- پرداخت هزینه پزشکی کارکنان بدون اعمال تعرفه

- جبران خسارت ناشی از حوادث برای شخص بیمه گذار در داخل کارگاه

- مسئولیت بیمه گذار در قبال شخص پیمانکار ، صاحبکار ، مهندسین ناظر

-  مسئولیت مجریان ذیصلاح در قبال کارکنان

- پوشش بیمه ای ایاب ذهاب کارکنان

- پوشش بیمه ای مسئولیت بیمه گذار در قبال کارکنان پیمانکاران اصلی و فرعی

- اهمال غیر عمدی کارکنان بیمه گذار

- افزایش 20 درصدی پرسنل یا  افزایش 20 درصد متراژ

- مسئولیت پیمانکاران اصلی و فرعی در قبال کارکنان

- پرداخت غرامت فوت و نقص عضو کارکنان بدون رای دادگاه

- جبران صدمات جسمانی وارد به اشخاص ثالث

- مابه التفاوت افزایش دیات تا یک سال آتی ( یک ساله ، دو ساله ، سه ساله )

- حوادثی که ارتباطی با حرفه کارکان ندارند

 

پرداخت خسارت در بیمه های مسئولیت :  

مرحله اول : بیمه گذار بعد از وقوع حادثه به شرکت بیمه مراجعه و توســط نامه کتبی ، وقوع حادثه را به اطلاع بیمه گر می رساند

مرحله دوم : شرکت بیمه برای مشخص شدن موضوع حادثه و تعیین درصد تقصیر هر طرف با اعلام حادثه به کارشناس اداره کار ، درخواست گزارش حادثه را به کارشناس می دهد

مرحله سوم : کارشناس بعد از مراجعه به محل حادثه و بازدید از آن شرح حادثه و درصد قصور هر طرف را به شرکت بیمـه اعلام می کند

مرحله چهارم : بعد از اعلام گزارش توسط بازرس ، شرکت بیمه توسط پزشک معتمد خود که در اکثر موارد پزشک قانونی شهر می باشد ، دیه آن شخص را مشخص خواهد کرد

مرحله پنجم : بعد از اعلام دیه به شخص زیان دیده و رضایت زیان دیـــده ، دیـــه تـــوسط شــرکت بیمــه پــرداخت خواهد شد

نکات مهم در هنگام خرید بیمه مسئولیت :

  • بیمه گذار محترم خواهشمند است در هنگام خرید انواع بیمه های مسئولیت به نکات زیر توجه کنید :

– در صورت بروز حادثه تنها در زمانی خسارت قابل پرداخت خواهد بود که قصور کارفرما از طرف بازرس اداره کار تایید شود

– عدم مطابقت تعداد کارکنانی که در بیمه نامه مسئولیت اعلام شده با تعداد واقعی و یا لیست تامین اجتماعی ، باعث دریافت خسارت کمتر می شود .

– عدم اعلام تغییرات مربوط به افزایش تعداد کارکنان در طول مدت اعتبار بیمه نامه باعث دریافت خسارت کمتر می شود .

– عدم مطابقت نوع فعالیت بیمه شده با نوع فعالیتی که انجام می پذیرد و تفکیک نکردن نوع فعالیت کارکنان در زمانی که کارکنان در بخشهای مختلف و با ریسکهای متفاوت مشغول به فعالیت می باشند ، باعث دریافت خسارت کمتر می شود .

– ناکافی بودن تعهدات بیمه نامه در بخش هزینه های پزشکی و سقف تعهدات سالیانه باعث می شود که مانده خسارت توسط خود بیمه گذار پرداخت شود .

– اهمال در خرید پوشش اضافی افزایش دیه در سنوات آتی و پوشش مازاد بر یک دیه(تا سقف دیه دوم، سوم و یا چهارم) باعث آن می شود که مانده دیه که در تعهد بیمه گر نیست توسط بیمه گذار پرداخت شود .

– بی توجهی به اخذ پوشش مطالبات سازمان تامین اجتماعی و خدمات درمانی و یا خرید میزان تعهد پایین و نامتناسب با طول دوره ی بیمه نامه باعث می شود سازمان تامین اجتماعی بیمه گذار را جریمه کند .

– اعلام نکردن اسامی مامورین خارج از کارگاه در زمان صدور بیمه نامه باعث می شود در صورت بروز حادثه در خارج از کارگاه بیمه گر تعهدی در پرداخت خسارت نداشته باشد .

– لحاظ نکردن تعداد نیروهای مربوط به پیمانکار در بیمه نامه و عدم دریافت پوشش اضافی مربوطه باعث می شود در صورت مقصر بودن پیمانکار خسارت توسط بیمه گر پرداخت نشود .

– اعلام نکردن حذف و جایگزینی کارکنان در زمانی که بیمه نامه بصورت با نام صادر شده باشد ، یاعث می شود خسارت کارگر جدید قابل پرداخت نباشد .

– اعلام نکردن تغییر نوع فعالیت در طول دوره و یا اضافه شدن بخشهایی که دارای ریسک بیشتری نسبت به نوع فعالیت اعلام شده در بیمه نامه هست ، باعث می شود خسارت با اعمال قاعده نسبی پرداخت شود .

 

- سخن آخر

بیمه مسئولیت را به صورت تخصصی برای شما عزیزان توضیح دادیم ، و امید است که شما عزیزان بهره کافی را از این موضوع برده باشید وما برای بالا بردن اطلاعات شما در زمینه بیمه تلاش می کنیم تا در موارد خاص به مشکلی برنخورید

اگر مجدداً در این زمینه سوالی داشتید با مشاوران ما تماس بگیرید و برای خرید این بیمه نامه از این صفحه استفاده کنید.