بیمه نوین | نمایندگی گرم آبی

انواع بیمه مسئولیت را بشناسید

1399/12/12

تعداد بازدید: 2544

قبل از اینکه به بیمه مسئولیت مدنی اشاره کنیم و انواع آن را برای شما عزیزان توضیح دهیم لازم است بدانیم که ، همه ما امکان دارد در محل کارمان دچار خطا یا حادثه شویم و یا ممکن است این خطاها و اشتباهات گاهی اوقات به قیمت جان و مال ما تمام شود . پس باید قبل از حادثه اندیشه کنیم تا نه خسارت مالی ما را دچار ورشکستی کند و نه خسارت جانی ما را اندوهگین کند . پس قبل از هرکاری دقت کار را بالا ببریم و از افراد متخصص مشاوره بگیریم .

 

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با هم انواع بیمه نامه مسئولیت را بررسی کنیم . انواع بیمه نامه مسئولیت به شرح ذیل می باشد :

  • بیمه مسئولیت مدنی کارفرمایان در مقابل کارکنان
  • بیمه مسئولیت مدنی حرفه ای
  • بیمه مسئولیت مدنی قراردادی
  • بیمه مسئولیت مدنی تولید کنندگان کالا
  • بیمه مسئولیت مدنی عمومی

 

 

- انواع بیمه مسئولیت مدنی کارفرمایان در مقابل کارکنان :

الف ) مسئولیت کارفرمایان واحدهای صنعتی ، تولیدی و خدماتی

به کلیه فعالیتهایی که مربوط به احداث بنا نباشد و فعالیت هاي عمرانی رانیز در بر نگیرد فعالیت هاي صنعتی ،تجاري ، بازرگانی می گویند . ضریب نیروي کار و فعالیت شغلی در تعیین حق بیمه موثر است . بیمه نامه به صورت با نام/بی نام و براي هر تعداد که بیمه گزار درخواست نماید صادر می شود .

ب ) مسئولیت کارفرمایان پروژه های ساختمانی

در این نوع بیمه نامه ها فعالیت بیمه گذار احداث و ساخت بنا می باشد . متراژ زیر بناي ساختمانی در تعیین حق بیمه موثر است . بیمه نامه به صورت بی نام و براي هر تعداد نیرو که بیمه گزار درخواست کند صادر می شود .

ج ) مسئولیت کارفرمایان پروژه های عمرانی

پروژه هاي عمرانی پروژه هاي هستند که در سطح کشور ایجاد شده ومنفعت آن به عموم جامعه برمی گردد . ضریب نیروي کار و فعالیت شغلی در تعیین حق بیمه موثر است. بیمه نامه به صورت با نام/بی نام وبراي هر تعداد که بیمه گزار درخواست نماید صادر می گردد .

- انواع بیمه مسئولیت مدنی حرفه ای

الف ) پزشکان و پیراپزشکان : بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان یکی از انواع بیمه‌نامه‌های مسئولیت مدنی است. این بیمه نامه برای جبران خسارات جسمانی و یا روانیست که در اثر قصور و یا غفلت پزشک و یا پیراپزشک به بیمار وارد می‌شود. مواردی همچون خطا، اشتباه، غفلت و یا قصور در انجام معالجه، جراحی، تجویز نسخه و داروی غلط از پوشش‌های این بیمه‌نامه هستند. حتی اگر درمان بیمار با رضایت کامل فرد و یا ولی قانونی وی انجام گیرد، بیمه نامه مسئولیت پزشکان، مسئولیت پزشک را در زمان خسارت بر عهده خواهد گرفت .

ب ) سردفتران :

عبارت است از بیمه مسئولیت حرفه ای بیمه گذار در قبال مشتریان ، بدین معنی که چنانچه در نتیجه اشتباه و اهمال بیمه گذار در انجام عملیات ثبت اسناد رسمی خسارت مالی به مشتریان وارد آید بیمه گر پس از احراز مسئولیت بیمه گذار و در صورت لزوم بر اساس رای مراجع قضایی ، نسبت به جبران خسارت تا سقف تعهدات مندرج در شرایط خصوصی بیمه نامه اقدام می نماید .

ج ) مهندسین ناظر :

بيمه مسئوليت حرفه ای مهندسین در قبال مالك, اشخاص ثالث و كاركنان اجرايی پروژه  بدين معنی كه چنانچه در نتيجه سهل انگاری يا قصور, خطا, غفلت يا اشتباه حرفه ای بيمه گزار در محل ملك مورد محاسبه, طراحی و نظارت خسارت بدنی و مالی به مالك, اشخاص ثالث ، كارگران پروژه  و کارفرما وارد آيد و بيمه گزار مسئول جبران آن شناخته شود .

د ) حسابداران :

براساس نظریات حقوقی، چنانچه فردی در جریان فعالیت های خود موجب ضرر و زیان دیگران شود، مسئول است و می بایست خسارت وارد شده را جبران نماید. این قانون گام بسیار مؤثری در آشنایی جامعه با مسئولیت های مدنی و پیش بینی تمهیدات لازم محسوب می شود که به تدریج و با تلاش شرکت های بیمه و آشنایی صاحبان حرف و مشاغل با مسئولیت هایشان، بیمه نامه هایی در حوزه مسئولیت مدنی طراحی و در اختیار مخاطبان قرار می گیرد .

هـ ) مدیران بیمارستان ، داروخانه و آزمایشگاه :

بيمه مسئوليت مدنی مسئول فنی بيمارستان ، کلينيک ، درمانگاه ، داروخانه ، آزمايشگاه در قبال بيماران ، اشخاص ثالث مانند مراجعه کنندگان و همراهان بیمار و ذوی الحقوق آنان ، بدين معنی که چنانچه در جريان اجرای وظایف مسئولين فنی مراکز ياد شده فوق که از طرف وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی تعيين و تاييد گرديده حادثه اي رخ دهد و مسئولين فنی در قبال بيماران و اشخاص ثالث طبق قانون مسئول و ملزم به جبران خسارت گردند بيمه ايران با رعايت شرايط  بيمه نامه خسارت ادعا شده از مسئول فنی را پرداخت خواهد کرد .

و ) مسئولیت مدنی وکلا :

یکی از انواع بیمه‌های مسئولیت، بیمه مسئولیت وکلای دادگستری می‌باشد. بیمه مسئولیت حرفه‌ای وکلا خسارت‌های مالی ناشی از مسئولیت های وکلای دادگستری در قبال اشخاص ثالث که در این بیمه نامه موکلین می‌باشد را تحت پوشش قرار می‌دهد .

- انواع بیمه مسئولیت مدنی قراردادی :

الف ) مسئولیت مدنی متصدیان حمل و نقل :

موضوع قرارداد عبارت است از بیمه مسئولیت بیمه گذار در قبال ارسال كنندگان و یا صاحبان كالا به استناد بارنامه های صادره ، كه ناشی از تحقق خطرات بیمه شده در این قرارداد بوده و بیمه گذار به عنوان متصدی حمل و نقل مسئول جبران آن ها شناخته شود . تعهدات بیمه گر تحت این قرارداد پس از تکمیل بارگیری كالا در مبداء آغاز و همزمان با شروع تخلیه در مقصد مندرج در بارنامه خاتمه می یابد .

- انواع بیمه مسئولیت مدنی تولیدکنندگان کالا :

الف ) مسئولیت ناشی محصول (  لوله های پلی اتیلن ، عایق ) :

در این بیمه نامه مسئولیت مدنی بیمه گذار در قبال استفاده کنندگان محصولات لوله و اتصالات که توسط بیمه گذار در سایز های مختلف تولید می شود بیمه می نماید . بدین معنی که چنانچه محصولات تولیدی کیفیت مطلوب مطابق با استانداردهای تعریف شده در قرارداد فروش را نداشته باشد بیمه گر با رعایت ضوابط و شرایط بیمه نامه از عهده جبران خسارت وارده بر اشخاص ثالث بر خواهد آمد .

ب ) تولید کنندگان کپسول اطفاء حریق :

عبارتست از مسئوليت مدنی بيمه گذار در مقابل استفاده کنندگان از محصولات تولیدی بیمه گذار (کپسول های اطفاء حریق ) در ارتباط خسارات مالی و جانی وارد به مصرف کننده و اشخاص ثالث ، که در نتیجه عدم کارآیی کپسول های به فروش رفته و یا شارژ شده ، حادث گردد .

ج ) تولید کنندگان عایق های رطوبتی :

جبران خسارات جانی و مالی وارد به مصرف‌کنندگان کالا و اشخاص ثالث از خطرات ناشی از استفاده کالا می‌باشد که در نتیجه عدم ایمنی و وجود عیب و نقص در کالای تولید و عرضه شده به‌وقوع پیوسته باشد .

- انواع بیمه مسئولیت مدنی عمومی :

الف ) مسئولیت مدیران استخر درمقابل استفاده کنندگان :

این بیمه نامه ویژه پوشش مسئولیت مدنی حرفه ای مدیران و منجیان غریق استخر در قبال استفاده کنندگان از امکانات استخرهای شنا می باشد. ضروری است منجیان غریقی که بیمه گذار (مدیر استخر) از خدمات آنها در استخر تحت مدیریت خود استفاده می کند، حتماً دارای کارت مجوز فعالیت معتبر در زمینه نجات غریق از فدراسیون نجات غریق جمهوری اسلامی ایران باشند .

ب ) مسئولیت مدنی مدیران اماکن ورزشی و ... :

این بیمه نامه جهت مدیران مجموعه های ورزشی می باشند كه می خواهند مسئولیت مدنی خود را در قبال استفاده كنندگان از مجموعه ورزشی اعم از ورزشکاران و تماشاگران تحت پوشش بیمه نامه درآورند . در این بیمه نامه خسارات ناشی از حوادث ورزشی كه مسئولیت آن بر عهده بیمه گذار نباشد ، استثنا است .

ج ) مسئولیت سازندگان ابنیه در قبال شخص ثالث :

گاهی‌ در طول‌ انجام‌ عملیات‌ ساختمانی‌، خسارت‌ مالی‌ و صدمات‌جانی‌ به‌ اشخاص‌ ثالث‌ وارد می‌آید که‌ ناشی‌ از عملیات‌ تخریب‌ ، گودبرداری‌ ، پی‌کنی‌ نصب‌ اسکلت‌ و سایر کارهای‌ عمرانی‌ است‌ و صاحبکار ، پیمانکار و یا کارکنان‌آنها مسئول‌ جبران‌ غرامت‌ وارده‌ خواهند بود با اخذ این‌ بیمه‌ نامه‌ ، مسئولیت‌صاحبکار و کلیه‌ عوامل‌ اجرائی‌ به‌ ط‌ور مشترک‌ در قبال‌ اشخاص‌ ثالث‌ تحت‌ پوشش‌می‌ باشند و جبران‌ غرامت‌ فوت‌ و نقص‌ عضو ط‌بق‌ رای‌ مراجع‌ ذیصلاح‌ قابل‌پرداخت‌ خواهد بود .

د ) مسئولیت مدنی شهربازی :

بدین معنا كه در صورت انجام كلیه تعهدات از جانب بیمه گذار ، چنانچه در اثر خطرات تحت پوشش این بیمه نامه خسارت جانی و یا مالی به شهروندان وارد آید ، بیمه گر پس از احراز مسئولیت بیمه گذار و حداكثر تا سقف تعهدات مندرج در بیمه نامه نسبت به جبران خسارت اقدام خواهد نمود .

هـ ) مسئولیت مدنی نصب و نگه داری آسانسور :

این بیمه نامه را می توان جهت شركتهای نصب كننده آسانسور , شركتهای تعمیر و نگهداری آسانسور و حتی به مالکان , مدیر و یا هیات مدیره ساختمان ارائه نمود .
در هنگام پرداخت خسارت ارائه تصویر قرارداد تعمیر و نگهداری معتبر با یک شركت ذیصلاح كه بازدیدها و سرویسهای دوره ای را انجام میدهدد , الزامی می باشد كه در غیر اینصورت بیمه گر تعهدی در قبال جبران خسارت نخواهد داشت . در صورت حمل بیشاز ظرفیت آسانسور , بیمه گر تعهدی در قبال پرداخت خسارت نخواهد داشت .

 

- سخن آخر 

امیدواریم که به صورت ساده و روان توانسته باشیم انواع بیمه مسئولیت را توضیح دهیم ، تا شما با توجه به تخصص، حرفه و شرایط خود بتوانید بهترین بیمه مسئولیت را تهیه کرده و با خاطری آسوده به حرفه و کار خود بپردازید . 

اگر مجدداً در این زمینه سوالی داشتید با مشاوران ما تماس بگیرید و برای خرید این بیمه نامه از این صفحه استفاده کنید.