بیمه نوین | نمایندگی گرم آبی

بیمه مسئولیت چیست ؟

1399/12/5

تعداد بازدید: 1189

قبل از اینکه بخواهیم به بیمه مسئولیت بپردازیم ، لازم است تعریف مسئولیت را بدانیم :

مسئولیت یعنی هر شخص باید پاسخگوي آثار و نتایج حاصل از اعمال خویش باشد . مسئولیت یعنی آنچه که انسان از وظایف و اعمال و افعال عهده دار و مسئول آن باشد .
مسئولیت یعنی الزام شخص به جبران زیانهاي وارد به دیگري که این زیان ممکن است به سبب قانون شکنی ، پیمان شکنی و یا هر دلیل دیگري وارد شده باشد .

انواع مسئولیت به دو شاخه تقیسم می شود :

الف ) مسئولیت اخلاقی  - ب ) مسئولیت قانونی

 

الف ) تعریف مسئولیت اخلاقی :

هرنوع مسئولیتی است که قانون گذار متعرض آن نشده باشد.مسئولیت اخلاقی ، به معنی شرمساري و احساس گناه است و بیشتر جنبه شخصی دارد .

ب ) تعریف مسئولیت قانونی :

مسئولیتی است که مأخذ قانونی داشته باشد و زمانی ایجاد می گردد که شخص به دلیل نقض عمدي یا غیر عمدي قانون ، در مقابل فرد / افراد جامعه مسئول شناخته شود .

مهم ترین ویژگی بیمه مسئولیت نوین چیست ؟

 

همچنین بیمه های مسئولیت قانونی نیز خود به دو دسته تقسیم می شوند

انواع مسئولیت قانونی به دو دسته تقیسم می شود :

الف ) مسئولیت کیفری  -  ب ) مسئولیت مدنی

 

الف ) تعریف مسئولیت کیفری : زمانی محقق می گردد که فرد با عمل خود نظم عمومی جامعه را مختل سازد و با زیر پا گذاشتن قوانین و مقررات ، جامعه را متضرر نماید.

ب ) تعریف مسئولیت مدنی : عبارت است از مسئولیتی که بر عهده شخص قرار م یگیرد تا خسارت وارد شده به دیگري ناشی از عمل خود یا عمل اشخاص یا اشیاي تحت سلطه ي وي را جبران کند. شرایط سه گانه تحقق مسئولیت مدنی عبارتند از: وجود خسارت ، تقصیر وارد کننده ي زیان و رابطه ي سببیت به این معنا که زیانی که به شخصی وارد شده است ناشی از تقصیر یا فعل زیانبار مقصر است.

 

همچنین بیمه های مسئولیت مدنی نیز خود به سه دسته تقسیم می شوند

انواع مسئولیت مدنی را در سه مورد می توان نام برد :

 الف ) مسئولیت قراردادی  -  ب ) مسئولیت جرمی - ج ) شبه جرمی

 

الف ) تعریف مسئولیت قراردادی : مسئولیت کسی است که در عقدي تعهدي را پذیرفته باشد و به علت عدم انجام تعهد یا تأخیر در انجام تعهد خسارتی به متعهدله وارد کند.

ب ) تعریف مسئولیت جرمی : ناظربه مواردي است که شخص در اثر عمل غیر مجاز خود به طور عمد و از روي سوء نیت موجب زیان دیگري شود.

ج ) تعریف مسئولیت شبه جرمی : ناظر به مواردي است که شخص به طور غیر عمدي ( در اثر بی احتیاطی و غفلت و بدون قصد و نیت قبلی ) موجب زیان دیگري شود.

 

نکته : از بین مسئولیت های یاد شده تنها مسئولیت های مدنی از نوع شبه جرمی و مسئولیتهای قراردادی با شرایط خاص قابل بیمه شدن می باشند.

 

 

-سخن آخر

حادثه ای که در 20 سال اتفاق نیفتاده است امکان دارد در 20 ثانیه به وقوع بپیوندد . با توجه به اهمیت همین موضوع ما همیشه باید در برابر خطر ها آماده باشیم و مال و جان خود را بیمه کنیم تا با خیالی راحت به کار خود بپردازیم و به گسترش کار خود ادامه دهیم .

اگر مجدداً در این زمینه سوالی داشتید با مشاوران ما تماس بگیرید و برای خرید بیمه نامه مسئولیت مدنی از این صفحه استفاده کنید .